Annons

Synka extern blixt snabbare än 1/250...gör såhär

Produkter
(logga in för att koppla)
Förresten, kan man inte bli yreksfotograf som självlärd?
Vem har lärt dig Janne?

Ok. Titta på min profil. Titta när jag registerade mig på fotosidan. Läs min presentation. Det står att jag har ca 10000 bilder i bagaget.
Jag har haft systemkamera i ca 14månader.
Självklart kan man som självlärd bli proffs och yrkesfotograf. Kanske på ett år om man är väldigt talangfull och lever för det. Tyvärr är inte det jag.

Men jag är tacksam för alla som är duktiga och hjälper oss nybörjare som många av er här gör helt utan ersättning. Av samma anledning försöker jag ge tillbaka det lilla jag kan till de som är grönare än jag. Det kanske inte blir helt rätt. Men sålänge ingen dör eller saker går sönder så ser jag inte problemet.

Tänk om fler proffs som the strobist, Scott Bourne, Ken Rockwell kunde skriva ner det ni kan. Det skrivs lite articklar här på fotosidan ocskå men inte så mycke som är möjlight i denna församling.
Skriv, Lär oss. Så slipper vi kanske fråga alla dumma frågor. Jag har inget intresse av att försöka ta ditt jobb ifrån dig.
 
Jag är mycket medveten om att bilderna är svarta och inte tonade som i den video jag sett. Vad jag skriver är att jag lyckas få en kortare synktid än 1/200 som inte går med den inbyggda blixten. Av videon tycker jag inte det framgår att hans blixtar har längre brinntid vilket har fått mig att tro att det naturliga ljuset utomhus har fyllt upp där jag fått svart. Jag skriver därför att jag har för avsikt att göra nya tester utomhus med längre avstånd till det avbildade. Jag funderar även på vad den trådlösa länken gör i form av lagg jämfört med att använda kabel.
Jag är tacksam för era förklaringar som hjälper mig och andra att förstå bättre hur vi kan använda kamerans egenheter till fördelaktigare bilder.

Hoppas vi kan slippa onödiga spydiga kommentarer utan få konstruktiv hjälp av ALLA proffs som ändå orkar trycka på svara.

Såg att du har en Sigma EF-530 DG ST
Den kan du ev. ställa i läge för höghastighetssync.
Ställ den i ETTL eller M-läge och tryck på set tills det står FP med liten text. (kolla i manualen för exakt) Prova sen att fota på t.ex. 1/400.
 
Senast ändrad:
Testade 2 bilder innan jag postade (1:a inlägget här) här. båda på 1/1000 och det funkade med Sigman i blixtskon på FP-läget, men utan Sigman så blev det såklart ridåskugga. Har dock sett bilder på nätet på 1/8000dels sekund på nikon D200.
I desa fall kan man bli lurad, eftersom din kamerablixt "fyller i" det som studioblixtarna inte hinner med.

En kamerablixt i höghastighetssync fördelar ju all sin kapacitet på många snabba blixtar under en tid så att den säkert täcker in tiden då ridån är öppen. Därav blir också blixtens kapacitet starkt begänsad.
En studioblixt hinner helt enkelt inte med.
 
Vad jag skriver är att jag lyckas få en kortare synktid än 1/200 som inte går med den inbyggda blixten.
Proffs räknar jag mig inte som, men jag ska i alla fall ge dig den konstruktiva hjälpen att tala om att nej, det lyckades du inte med. För att man ska kunna påstå att det är en synktid vill jag hävda att då ska också blixten lysa ut bilden i sin helhet, inte ett mer eller mindre smalt band, där resten blir svart.

Därför är det heller inte så konstigt att det finns folk som vill veta om du bara skojar med dem, eller om du faktiskt själv tror på vad du försöker säga.
 
Ok. Titta på min profil. Titta när jag registerade mig på fotosidan. Läs min presentation. Det står att jag har ca 10000 bilder i bagaget.
Jag har haft systemkamera i ca 14månader.
Självklart kan man som självlärd bli proffs och yrkesfotograf. Kanske på ett år om man är väldigt talangfull och lever för det. Tyvärr är inte det jag.

Men jag är tacksam för alla som är duktiga och hjälper oss nybörjare som många av er här gör helt utan ersättning. Av samma anledning försöker jag ge tillbaka det lilla jag kan till de som är grönare än jag. Det kanske inte blir helt rätt. Men sålänge ingen dör eller saker går sönder så ser jag inte problemet.

Tänk om fler proffs som the strobist, Scott Bourne, Ken Rockwell kunde skriva ner det ni kan. Det skrivs lite articklar här på fotosidan ocskå men inte så mycke som är möjlight i denna församling.
Skriv, Lär oss. Så slipper vi kanske fråga alla dumma frågor. Jag har inget intresse av att försöka ta ditt jobb ifrån dig.

När du nämner Ken Rockwell i samma mening som proffs, då är det något som är riktigt, riktigt fel. Tyvärr har dåren lyckats att fascinera massa läsare med sin websida, tyvärr är han en total amatör med extremt bestämd uppfattning att han är proffs!

För övrigt är det väl inte så konstigt att folk undrar om du driver med dom, du har på din sida skrivit att du lyckats få sync på snabbare slutartider än 1/200 och så visar du detta genom att visa bilder som visar att du inte lyckats få sync på snabbare tider än 1/200.

Att kunna synca betyder inte att lyckas få blixtarna att fyra av med en viss slutartid, det betyder att blixten lyser ut hela filmrutan/sensorn, antingen genom att hela slutare är öppen under tiden blixten fyrar av, eller att blixten fyrar av under så pass lång tid att slutaren hinner vara öppen över hela sensorn under den tiden.
 
När du nämner Ken Rockwell i samma mening som proffs, då är det något som är riktigt, riktigt fel. Tyvärr har dåren lyckats att fascinera massa läsare med sin websida, tyvärr är han en total amatör med extremt bestämd uppfattning att han är proffs!

Kan vara så. Har hört många klaga på hans bestämda uppfattningar. Men han skriver ändå något som går att ha som referens när man läser annat. På internet skrivs ju saker som är både rätt och fel. (Uppenbarligen :) Källkritik är ju viktigt så man får jämföra flera ställen.

Att kunna synca betyder inte att lyckas få blixtarna att fyra av med en viss slutartid, det betyder att blixten lyser ut hela filmrutan/sensorn, antingen genom att hela slutare är öppen under tiden blixten fyrar av, eller att blixten fyrar av under så pass lång tid att slutaren hinner vara öppen över hela sensorn under den tiden.
Tack. Jag har uppenbarligen inte helt koll på definitionerna.
Jag får nog titta på den där videon 5gåner till så kanske jag till slut förstår hur det fungerar. :)
 
Självklart inte. Men jag är inte yrkesfotograf som du utan självlärd. Har du konstruktiva kommentarer så kom med dom så jag kan lära mig på riktigt.

Med all välmening Erik.

Självlärd jag oxå ;-)
Men samtidig är det nog så att vi som hållit på nååågra år tar vissa saker för givet.
Som ex att synca innebär att blixt o slutare ¨kör¨samtidigt och lika länge med följden att hela rutan blir jämt exponerad.
Får man en aldrig så liten svart oexponerad svart kant i rutan så är det ej syncat helt enkelt.

Fullärd blir man aldrig!!

/janne Höglund.
 
I desa fall kan man bli lurad, eftersom din kamerablixt "fyller i" det som studioblixtarna inte hinner med.

En kamerablixt i höghastighetssync fördelar ju all sin kapacitet på många snabba blixtar under en tid så att den säkert täcker in tiden då ridån är öppen. Därav blir också blixtens kapacitet starkt begänsad.
En studioblixt hinner helt enkelt inte med.

Att en studioblixt inte hinner med borde väl faktiskt innebära att det teoretiskt sätt fungerar om man får det den att utlösa i tid. blixtens brinntid på 1/1000 s är ju längre än slutarens 1/8000 s. Precis som solens brinntid är längre än slutartiden... om man inte har vääääääldigt lång slutartid förståss.... och då blir ju bilden jämt belyst. Problemet med svarta delar som skyms av ridån kommer väl av att blixtbrinntiden är kortare än den verkliga slutartiden, dvs tiden som det tar för "luckan" i slutaren att svischa förbi

Om blixten brinner hela tiden som slutren är öppen borde bilden bli jämt belyst och det är väl det som trådskaparen menar att någon lyckats med. Men som någon sa ovanför, det gäller att inte ha för moderna studioblixtar i så fall
 
Jag har inte testat detta själv, men många kollegor har skjutit av sina blixtar på snabbar sync tider genom detta trickset.

Så det finns ett sätt att göra det.
 
Men VARFÖR? Varför vill man använda tider snabbare än synk-tiden? Tiden påverkar ju inte exponeringen i blixtljus. Skulle det vara så att ljuset är tillräckligt vid tex foto utomhus så är det väl bättre att använda reflexskärmar? Eller är jag fel på det?

M
 
Till stilleben stämmer det men action kräver kortare tider och det behöver inte vara särskillt mycket action heller föra tt en synktid ska vara otillräcklig.
 
jamen man plåtar väl inte action med studioblixtar? Och med vanlig elektronblixt så har vi ju en så kort brinntid så den fryser rörelser.

M
 
Men VARFÖR? Varför vill man använda tider snabbare än synk-tiden? Tiden påverkar ju inte exponeringen i blixtljus. Skulle det vara så att ljuset är tillräckligt vid tex foto utomhus så är det väl bättre att använda reflexskärmar? Eller är jag fel på det?

M


Du har helt rätt.
Men ibland skulle det ju vara bra med kortare skärpedjup eller snabbare tid, och för de som inte plåtat med studioblixtar blir då det självklara ,men felaktiga, resonemanget att korta ner tiden och öka bländaren för att bibehålla exponeringen, på samma sätt som man gör i befintligt ljus.( solljus, lampor mm)
 
Att en studioblixt inte hinner med borde väl faktiskt innebära att det teoretiskt sätt fungerar om man får det den att utlösa i tid. blixtens brinntid på 1/1000 s är ju längre än slutarens 1/8000 s. Precis som solens brinntid är längre än slutartiden... om man inte har vääääääldigt lång slutartid förståss.... och då blir ju bilden jämt belyst. Problemet med svarta delar som skyms av ridån kommer väl av att blixtbrinntiden är kortare än den verkliga slutartiden, dvs tiden som det tar för "luckan" i slutaren att svischa förbi

Om blixten brinner hela tiden som slutren är öppen borde bilden bli jämt belyst och det är väl det som trådskaparen menar att någon lyckats med. Men som någon sa ovanför, det gäller att inte ha för moderna studioblixtar i så fall



Du har inte riktigt förstått tyvärr. Vad som händer när du går över snabbast möjliga synktid på din kamera är att slutaren nu inte längre är helt öppen över hela bilden samtidigt. Vid 1/80000 så är slutaren bara en smal spalt som fördas över sensorplanet. Själva exponeringen tar rätt mycket längre tid än 1/8000 (relativt), men poängen är att varje del av sensorn blir exponerad i exakt 1/8000.

Säg att hela slutarfärden tar 1/500 och din blixt lyser i 1/1000, då kommer endast den undre halvan av bilden bli blixtexponerad.

EDIT: Ähh, jag läser uppenbarligen inte igenom posterna innan jag svarar, du hade ju visst förstått, jag ber om ursäkt men låter texten ovan stå kvar ändå.
 
Du har inte riktigt förstått tyvärr. Vad som händer när du går över snabbast möjliga synktid på din kamera är att slutaren nu inte längre är helt öppen över hela bilden samtidigt. Vid 1/80000 så är slutaren bara en smal spalt som fördas över sensorplanet. Själva exponeringen tar rätt mycket längre tid än 1/8000 (relativt), men poängen är att varje del av sensorn blir exponerad i exakt 1/8000.

Säg att hela slutarfärden tar 1/500 och din blixt lyser i 1/1000, då kommer endast den undre halvan av bilden bli blixtexponerad.

EDIT: Ähh, jag läser uppenbarligen inte igenom posterna innan jag svarar, du hade ju visst förstått, jag ber om ursäkt men låter texten ovan stå kvar ändå.

Precis, jag förstår att du förstår att jag förstår och så fick du säkert någon annan att förstå det jag förstod :)
 
ANNONS