Annons

Synka extern blixt snabbare än 1/250...gör såhär

Produkter
(logga in för att koppla)

mmmphoto

Aktiv medlem
Testade nyss med 40D att synka på 1/1000 och det funkar ju sådär pga begränsningen med 1/250.

Läste om ett knep och här är det.

Sätt i en extern blixt med HighSpeedSync ex 580EX, 550EX 430EX eller i mitt fall en Sigma EM-140DG ringblixt och ställ in den i high speed sync samt vrid ner styrkan så lågt som möjligt och rikta så den inte tillför bilden något ljus.

Koppla in studioblixtarna till PC-uttaget och njut av att kunna välja valfri slutartid!

Det här var säkert ingen nyhet för många, men kanske gör det någon glad...
 
Synkar kameran annorlunda om man har en blixt i HS-läget då? Jag inbillade mig att synken kom som vanligt, men att blixten, som informeras om läget via kontakterna med kameran, brände av en radda blixtar på egen hand. Men om det istället är så att kameran smattrar av ett antal synksignaler, då förstår jag vad du menar.
 
Synkar kameran annorlunda om man har en blixt i HS-läget då? Jag inbillade mig att synken kom som vanligt, men att blixten, som informeras om läget via kontakterna med kameran, brände av en radda blixtar på egen hand. Men om det istället är så att kameran smattrar av ett antal synksignaler, då förstår jag vad du menar.

Om kameran skickar en snabb följd av synkpulser som var och en får blixten att tända förutsätter det att blixten förmår att laddas upp mellan varje puls alternativt endast använda så lite av den i kondensatorn lagrade energin att det finns kvar tillräckligt med laddning för efterkommande blixtar.

I övrigt utgör en ridåslutares funktion en begränsning när det gäller kortaste tid som går att använda vid blixtfotografering. Detta går ju att se ganska enkelt om man använder för slutartid genom att en större eller mindre del av bilden inte nås av blixtens ljus.
 
Om kameran skickar en snabb följd av synkpulser som var och en får blixten att tända förutsätter det att blixten förmår att laddas upp mellan varje puls alternativt endast använda så lite av den i kondensatorn lagrade energin att det finns kvar tillräckligt med laddning för efterkommande blixtar.
Ja, det spelar ju ingen roll om det är kameran eller blixten själv som fyrar av flera blixtar i tät följd. Men det är så det går till. Blixten blixtrar flera gånger, vilket i sin tur reducerar räckvidden, för att laddningen ska räcka till den sista blixten också.

Jag tror att Janne liksom jag reagerade på bilderna Aronsson visat på sin blog. Det har ju inte fungerat. Hela bilden är inte belyst.
 
Ja, det spelar ju ingen roll om det är kameran eller blixten själv som fyrar av flera blixtar i tät följd. Men det är så det går till. Blixten blixtrar flera gånger, vilket i sin tur reducerar räckvidden, för att laddningen ska räcka till den sista blixten också.

Jag tror att Janne liksom jag reagerade på bilderna Aronsson visat på sin blog. Det har ju inte fungerat. Hela bilden är inte belyst.

Jag har noterat precis samma sak. De visar ju ganska så klart vad som händer när man försöker använda för kort exponeringstid.Slutaren arbetar ju med att låta en spalt röra sig över bildfältet när exponeringstiden är kortare än en viss tid. Och exponeringstiden regleras ju med spaltens bredd. Så för att det skall vara möjligt att använda kortare tid än "synktiden" måste ju blixten som sagt ha en längre lystid än "synktiden" eller måste blixten fyra av en skur med blixtar så att det motsvarar den erforderliga lystiden.
Det var ju därför man "i den grå analoga forntiden" hade FP-synk. (FP-synk = Focal Plane Shutter synchronize) Då fanns det ju speciella blixtlampor med förlängd lystid. De var dock lite trögare i starten och därför behövdes en förtändning så att de hann komma upp i full ljusstyrka tills det att slutaren öppnade sig. Elektronblixt + FP-synk var rena natten. Som Aronssons bilder med andra ord.
 
Självklart inte. Men jag är inte yrkesfotograf som du utan självlärd. Har du konstruktiva kommentarer så kom med dom så jag kan lära mig på riktigt.

Men du ser väl att alla dina testbilder på mer än 1/200 har en svart kant?
Sra en synkkabel från blixt till kamera så kan du köra på 1/250 på många Canon-hus...om du ser någon fördel med det. I studio spelar det ju ingen roll, du kan troligen köra på 1/50 i studio och inte se någon skillnad (alltså du kommer inte se något ambient ljus i bilden)
Däremot vill man kunna använda kortare slutartid när man vill strypa starkt ambient ljus när man kör studioljus utomhus, tex med solen som motljus.

Förresten, kan man inte bli yreksfotograf som självlärd?
Vem har lärt dig Janne?
 
Jag är mycket medveten om att bilderna är svarta och inte tonade som i den video jag sett. Vad jag skriver är att jag lyckas få en kortare synktid än 1/200 som inte går med den inbyggda blixten. Av videon tycker jag inte det framgår att hans blixtar har längre brinntid vilket har fått mig att tro att det naturliga ljuset utomhus har fyllt upp där jag fått svart. Jag skriver därför att jag har för avsikt att göra nya tester utomhus med längre avstånd till det avbildade. Jag funderar även på vad den trådlösa länken gör i form av lagg jämfört med att använda kabel.
Jag är tacksam för era förklaringar som hjälper mig och andra att förstå bättre hur vi kan använda kamerans egenheter till fördelaktigare bilder.

Hoppas vi kan slippa onödiga spydiga kommentarer utan få konstruktiv hjälp av ALLA proffs som ändå orkar trycka på svara.
 
ANNONS