Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Synk på 1:a resp 2:a ridån stämmer det?

Produkter
(logga in för att koppla)

AnteVante

Aktiv medlem
Jag har en 550D som jag nu provat ställa in att blixten skall synka på 1:a resp 2:a ridån.
Om jag tar en slutartid på säg 4 sek och har den på blixtsynk på 1:a ridån då avfyras 1 blixt i början av exponeringen.
Ställer jag om till synk på 2:a ridån så avfyras det först en blixt i början samt en blixt i slutet, stämmer detta eller ska den bara avfyra blixt i slutet?
 
Kamerans blixtautomatik skickar en förblixt som mäter exponeringen innan slutaren öppnas. Vid synk på första ridån uppfattas förblixt och ordinarieblixt som en. Vid lång tid med synk på andra ridån så märks de båda blixtarna, men det är bara den andra som "tar"

Jag aldrig behövt synka på andra ridån, och då har jag ändå varit yrkesfotograf sedan 1994. Jag ser fler fördelar med att synka på första.
 
Kamerans blixtautomatik skickar en förblixt som mäter exponeringen innan slutaren öppnas. Vid synk på första ridån uppfattas förblixt och ordinarieblixt som en. Vid lång tid med synk på andra ridån så märks de båda blixtarna, men det är bara den andra som "tar"

Jag aldrig behövt synka på andra ridån, och då har jag ändå varit yrkesfotograf sedan 1994. Jag ser fler fördelar med att synka på första.

Min kamera tar en form av förblixt (stroboskop) när jag trycker ner avtryckaren halvvägs sen tar den en blixt när jag trycker ner avtryckaren helt, är det denna du kallar för förblixt?
Vad är i såna fall blixten som den avfyrar när jag trycker ner avtryckaren halvvägs?

Orsaken till 2:a ridån är att jag läser Scott Kelbys fotobok och där påstod han att han alltid har kameran inställd på 2:a ridån :)
 
Jag har en 550D som jag nu provat ställa in att blixten skall synka på 1:a resp 2:a ridån.
Om jag tar en slutartid på säg 4 sek och har den på blixtsynk på 1:a ridån då avfyras 1 blixt i början av exponeringen.
Ställer jag om till synk på 2:a ridån så avfyras det först en blixt i början samt en blixt i slutet, stämmer detta eller ska den bara avfyra blixt i slutet?

Om det är ett stillastående motiv syns ingen skillnad med de båda synkningarna. Om t.ex en person rör sig framåt kommer rörelseoskärpan att hamna bakom personen i stället för framför. Motivet fryses då i slutet av blixten. Det syns bäst (eller bara) när man fotar i dunkelt ljus.

Den första blixten är bara en förblixt som alltid finns (förutom i manuellt blixtläge)
 
Stroboskop-effekten är röda-ögon-reducering. Det har jag aldrig haft på efter det tar sin stund. Då hinner man ju missa ögonblicket.

Samma sak med synk på andra nivån. Om man har 1 sekunds exponeringstid så bränner blixten av en sekund efter jag trycker av och då kanske jag missar ett leende eller vad jag nu vill fånga.

Den enda anledningen att synka på andra ridån är att fånga motiv som rör sig rakt över bildytan och har kameran stilla. Men normalt så följer man ju med i rörelsen och då spelar det mindre roll.

Allt snack om andra ridån har sitt ursprung ur två saker, som jag ser det:
1. Äldre Nikonkameror på 80- 90-talet kunde bara ge synk på lång tid med andra ridån. Inte med första.
2. Kamerabroschyrer visar ofta lång synktid med andra ridån kontra kort till med första med stillastående kamera och rörligt motiv.

Exempel på lång exp och synk på första.
 
Enda skillnaden om jag ställer röda ögon av är att den gula lampan som är till vänster om avtryckaren inte lyser, den skickar dock fortfarande ut en snabb blixt när jag trycker avtryckaren halvvägs.

Snygg endurobild förresten
 
Hej!

Jag har som Magnus säger inte heller sett någon större vits med 2:a ridåns blixtsynk. Den enda gång som jag sett nyttan är om man har en rörelse hos ett objekt som för betraktaren har ett klart förutsägbart rörelsemönster som tex en bil eller någon som går åt ett bestämt håll i bilden dessutom måste slutartiden vara "lagom lång". Är slutartiden för kort märks det knappt att objektet rört sig är den för lång blir det ofta så "virrigt" med alla streck som skapas av det rörliga motivet så det spelar mindre roll.

Jag anser att ett bra resultat mha andra ridåns slutare kräver noggrann planering och arrangemang med lämpliga motiv, beroende förstås vad man vill ha för resultat.

Ett exempel på lämplig motiv är om man har en golfspelande vän som man vill fota när han/hon gör en snygg swing, då finns det en bra anledning till andraridåns blixtsynk tycker jag eller "stroboskoperande" blixt.

Hans
 
Enda skillnaden om jag ställer röda ögon av är att den gula lampan som är till vänster om avtryckaren inte lyser, den skickar dock fortfarande ut en snabb blixt när jag trycker avtryckaren halvvägs.

Snygg endurobild förresten

Det kan vara hjälp belysning till af också, vissa kameror använde blixten till det.
 
Skulle säga att i de flesta fall spelar det ingen större roll vilken ridå man synkar blixten på. Själv har jag både kamera och blixt inställd på andra ridån, men det är sällan det spelar någon roll.
 
Skulle säga att i de flesta fall spelar det ingen större roll vilken ridå man synkar blixten på. Själv har jag både kamera och blixt inställd på andra ridån, men det är sällan det spelar någon roll.

Det beror helt och hållet på vilken tid du använder, ligger du alltid nära kamerans kortaste synktid märker du ingen skillnad. Men väljer du en lite längre tid blir skillnaden snart väldigt märkbar.
 
Sant, det beror på vilken tid. Men också hur mycket rörelse det finns i bilden och hur det rör sig. Sen är det väldigt sällan jag fotar med längre tider och blixt.
 
Är det någon nackdel att slå av denna funktion?
Får man sämre AF??

Autofokusen behöver ljus för att kunna fokusera, är det för mörkt hittar den inget att fästa på. Blixtrandet lyser upp motivet tillräckligt för att autofokusen skall kunna låsa på motivet. Så ja, du får "sämre" autofokus utan denna funktion.

Men många gånger slår kameran på blixten fast autofokusen mycket väl skulle hittat fokus utan, därför skulle jag rekommendera att ha funktionen avstängd och att du sätter på den igen om du hamnar i en situation där du inte får autofokusen att fästa.
 
Vid normala blixtsynktider använder Canonkameror inte synk på andra ridån, även om du ställer in det. Du måste använda tider längre än 1/60s för att den ska bry sig om inställningen.

För övrigt är det rätt som sagts ovan (jag tar mig friheten att sammanfatta):

Röda-ögonminskningen sköts med den lilla gula lampan, och har bara effekt när man använder den inbyggda blixten. Frågan är väl snarast om den ens har någon effekt då.

Förblixten för E-TTL går omedelbart innan spegeln fälls upp, när man tryckt ned avtrycket hela vägen. Huvudblixten kommer sedan direkt därefter, om man synkar med första ridån, eller i slutet på exponeringen (2:a ridån).

Skuren av blixtar för AF kommer när avtrycket trycks ner till hälften eller när man trycker på AF/ON (om kameran är standardkonfigurerad). Fokusbelysning tänds bara med One Shot AF.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar