Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sydafrika, kapstaden i feb

Produkter
(logga in för att koppla)
ErlandH skrev:
Visst är Sesriem och Sossusvlei trevligt -- men lite längre än en dagsutflykt är det nog...


Du är lite optimistisk när det gäller avstånd, Peter! ;-) S-town är ju åtminstone 3-4 mil från centrala CT. Vid första besöket skulle jag nog rekommendera att man tar in på nåt trevligt hotell/guesthouse i Sea Point eller annat centralt område, på taxiavstånd från krogar och nattklubbar. Sen kan man upptäcka omgivningarna med sin hyrbil och kanske bo mer lantligt nästa gång!

njae jag menar att det är en dags bilfärd till sesriem. sedan ytterligare en dag tillbaka. Fast man bör stanna mer än en dag i området när man ändå är där. har man 14 dar i regionen så är det i alla fall en mkt möjlig utflykt som bjuder på det häftigaste jag sett av natur i afrika.

nu sa jag iofs "en bit in till stan", och simonstown till city tar 45 min med 'tunnelbanan' om jag inte minns fel, så optimist skulle jag inte kalla mig själv. =) sälvklart ska man inte bo där om man är på besök i två veckor, men det är en perfekt plats att bo på om man som Jesper sa är bosatt i kapstaden, för då värdesätter man nog en lugn förort mer än innerstan.
 
Aha -- noterade inte att resonemanget om S/town var riktat till Jesper! Sorry...

Fast jag tycker fortfarande Sesriem känns lite väl långt för en "utflykt". Måste väl vara 150 mil, enkel väg?
 
ErlandH skrev:
Aha -- noterade inte att resonemanget om S/town var riktat till Jesper! Sorry...

Fast jag tycker fortfarande Sesriem känns lite väl långt för en "utflykt". Måste väl vara 150 mil, enkel väg?

ganska precis 150 mil tror jag faktiskt…_så utflykt i bemärkelsen picknick blir det nog inte. =)

däremot finns mkt kul på vägen dit också…_kusten, vinland, världens 2a största canyon efter grand canyon osv. Jag tycker det är en mkt mer spännande väg än garden route, men vet att många skulle tycka tvärtom.

jag ska väl tillägga att jag ibland tittar lite för långt bort vad gäller resor. när du väl är i namibia skulle jag tipsa dig om att besöka angola också, så att säga. =)
 
Det finns många bra ställen att bo på i och runt Cape town, men jag håller naturligtvis med om att Simonstown är ett av de trevligaste :).

Vad beträffar tiden att åka till Cape town från Simonstown så tar det, beroende på trafiksituation och vägval, mellan 35 och 45 minuter. Jag åker ofta den sträckan eftersom jag har en del möten i Cape town.

Tåget ska man var lite försiktig med, i varje fall kvällstid. Det har hänt en del otrevliga och våldsamma rån på det tåget.
 
JesperV skrev:
Det finns många bra ställen att bo på i och runt Cape town, men jag håller naturligtvis med om att Simonstown är ett av de trevligaste :).

Vad beträffar tiden att åka till Cape town från Simonstown så tar det, beroende på trafiksituation och vägval, mellan 35 och 45 minuter. Jag åker ofta den sträckan eftersom jag har en del möten i Cape town.

Tåget ska man var lite försiktig med, i varje fall kvällstid. Det har hänt en del otrevliga och våldsamma rån på det tåget.

jo tåget håller jag med om. åkte det bara en gång, och då var det knappast några vänliga blickar mellan passagerarna. det kändes som att till och med lokalborna hade rädsla i blicken. det var iofs två-tre år sedan, men enda tiden det tåget blir säkert är nog under VM. Förhoppningsvis…
 
Var i Mossel Bay för några år sedan och där hade man möjlighet att se vithaj. Det var en tur med båt där man lade i en stor dykarbur som flöt intill båten, sedan lockade man fram hajarna med bete. Man behövde inte ens ha dykcertifikat, man var ju aldrig ute ur buren och hade inte tuber på ryggen, utan andningsregulatorn hade lång slang till båten.
Tyvärr var det inte säsong när jag var där, men jag har tänkt många gånger att åka tillbaka för att få möjlighet att se vithaj på någon meters håll.
 
Jaha.. Då var man tillbaka i blåsiga norden igen:s

Många tack för alla era tips! Hann tyvärr enbart med en liten del men får avverka fler tips nästa gång..

Kaphalvön är ju ett fantastiskt område bara det! Boulders var ju en favorit då Pingviner alltid har varit ett av mina "favvis djur". Bodde i Simonstown på ett fantastiskt Guesthous. (chester house)

Kalk bay vill jag rekomendera. Mysigt, fantastisk mat och avslappnat.

Tyvärr blev det ingen tripp utefter Atlantkusten men en längre resa till Namibia/Botswana är på planeringen.

Däremot blev det dopp med vithajar vilket förvisso var en upplevelse. trots lågsässong var det rätt gott om haj i vattnet

Även Addo Elephant NP fick ett 2 dagarsbesök. Detta kan jag verkligen rekomendera. Själva parken i sig är helt ok men man får inte missa parkens nyaste del nere vid havet. Otroliga sanddyner och helt öde. Parkvakten finns på den lilla campingplatsen och är supertrevlig. Om man frågar "snällt" kan man åka in efter stägningsdax och uppleva en av de mest fantastiska solnedgångar jag varit med om. Ett måste! Tanken är att de ska öppna upp öven denna delen av parken för storviltet.

Jeffreys Bay är oxå ett ställe värt att besöka. Vågsurfing i världsklass! (dessutom ljuvligt billig shopping..))

Vindistrikten hann jag bara med lite ytligt men Spears är ett favoritställe och missa inte att besöka deras "afrikanska restaurang!!"

Hermanus är förvisso säkert mycket livligare under valsässongen men mysigt och värt ett besök.

Är man inne på grottor så kan jag rekomendera Cango caves norr om Oudshorn. Jag har varit i en hel del grottor tidigare men dessa var helt klart värda ett besök. Om ni har möjlighet så följ med på "advanced tour".

De heta källorna i Montagu är ett härligt brejk om vädret är lite sämre. Vi hadde "tur" med regn och svala vindar vid vårt besök och det var fantastiskt att sitta i de varma poolerna och studera regnmolnen sent på natten.

Little Karoo är oxå värt en avstickare, framförallt för alla landskapsfantaster!

hmm Det var en snabbresumé över min allt för korta vistelse i Sydafrika!
 
Hej Gustaf.
Vore supernajs om du har lust att ge en snabbresumé med lite bilder =)

Ska själv åka ner i november.

/Benny
 
Novemer är en bra tid! Då hinner du precis ner innan valarna lämnar kuststräckan så ett besök i Hermanus måste du hinna med!
Har inte hunnit gå igenom alla bilder ännu men du hittar en del av urvalet här
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.