Annons

Sydafrika, kapstaden i feb

Produkter
(logga in för att koppla)

gbjerne

Aktiv medlem
Hejsan,
Har just fått klart med en resa till Sydafrika och Kapstaden i början av februari.

Har tidigare rest en hel del i Öst- och Västafrika men detta blir det första besöket i söder.
Har 2 dagars jobb i Kapstaden men sen är där ytterliggare 13 dagar som skall fördrivas. Kommer ha bil och boka hotell allteftersom.

Alla tips välkomnas! Sevärdheter som borde upplevas och turistfällor som borde undvikas.

Mvh
Gustaf
 
kan varmt rekommendera att hyra en bil och åka till godahoppsudden. ligger ca: 1h söder om staden och bjuder på vackra vyer,tjuvaktiga babianer,ett fåtal antiloper mm. på vägen dit är även ett stopp vid boulders beach att rekommendera. finns en hel del pingviner där som gör sig bra på bild. vindistrikten norr om staden bjuder också på vackra vyer. ta en färja ut till robben island är lärorikt och staden ser otroligt vacker ut därifrån.
ett tips är att skaffa en guidebok för det finns hur mycket som helst att göra och se i regionen.
trevlig resa!

mvh. freddan!
 
Många tack för ditt svar!
Det var väl ungefär de grejerna jag hade planerat lite lätt. Godahoppsudden känns som ett måste. Funderar på "Garden route" eller om man borde lägga tiden på andra ställen?


jfafoto skrev:
kan varmt rekommendera att hyra en bil och åka till godahoppsudden. ligger ca: 1h söder om staden och bjuder på vackra vyer,tjuvaktiga babianer,ett fåtal antiloper mm. på vägen dit är även ett stopp vid boulders beach att rekommendera. finns en hel del pingviner där som gör sig bra på bild. vindistrikten norr om staden bjuder också på vackra vyer. ta en färja ut till robben island är lärorikt och staden ser otroligt vacker ut därifrån.
ett tips är att skaffa en guidebok för det finns hur mycket som helst att göra och se i regionen.
trevlig resa!

mvh. freddan!
 
garden route hade jag hoppat över. känns väldigt mycket som ett turistjippo. alla är vi olika men jag tyckte att det var rätt trist. har du möjlighet att ta dig lite längre så finns det en nationalpark utanför port elisabeth som heter addo elephantpark som skall vara bra. finns det mesta i djurväg(vilda djur ej zoo) som man vill se i afrika.

mvh. freddan!
 
Många tack för dina inlägg!
Har hört olika tankar om garden route. Är egentligen inte så inne på de typsika turiststråken även om det kan vara svårt att undvika. Verkar dock finnas en del höjdpunkter utefter "trädgårdsvägen".
Ett besök i någon av nationalparkerna blir det nog. Har dock rest runt rätt mycket i östafrika så själva safaribiten är inte i fokus denna gången. Rent fotografiskt är jag mer ute efter människorna i Sydafrika.

Var ett tag inne på att göra en "avstickare" upp längs med Atlantkusten mot Namibia men detta avråder de flesta ifrån.

Ska absolut ta en funderare på hur jag ska göra med garden route och om man i så fall borde ta hela vägen till port elisabeth.

Tack igen!
 
Till skillnad från "de flesta" tycker jag att utflykten längs Atlantkusten är en utmärkt trevlig idé. Inte alls lika exploaterat och turisttätt som området österut från CT. Kargt och spännande.

Att "garden route" är ett turistjippo håller jag med om; dock kan jag rekommendera en utflykt till Hermanus (även om det förmodligen är för sent för valarna) och kanske till Kap Agulhas -- Afrikas sydspets.

Det bästa i Sydafrika är dock de tre nationalparkerna Kruger, Kgalakgadi och Hluhluwe. Fast det är lite för långt från CT -- det får du ta på nästa resa! ;-)
 
När du är i kapstaden kan du besöka någon av vingårdarna, dom har fantstiskt fint vin där.
Var där 1996 och körde från Port Elisabeth till kapstaden under en vecka. Flög till Port Elisabeth och hyrde sedan bil. Fick bilen handtvättad utvändigt och invändigt för en spottstyver men det var en upplevelse att se dom tvätta och putsa bilen, Bodde på motsvarande vandrarhem till billig peng, dock lågsäsong så det var lät att finna rum.
Besök en strutsfarm och kanske få rida på en struts.
Krokodilfarm, se krokodiler som föds upp.
Vägen närma Kapstaden är hissnande, otroliga bergsidor som stupar rätt ned i havet.
Pingviner,skränade mest. Afrikas sydligaste udde.
Eller varför inte ta flyget till öster och besöka en nationalpark, Krugerparken kan rekommenderas, dock måste man beställa boendet i god tid om man vill övernatta i parkerna.
/Hasse
 
Glöm inte bort Kirstenbosch

Hej!

Glöm inte bort Kirstenbosch botaniska trädgård. Där är otroligt vackert, med massor med blommor och växter. Den ligger ca. 13km från Cape Town’s centrum (på baksidan av Table Mountain). På väg dit/hem kan man passa på att titta på Cecil Rhodes monument.
Länk: http://en.wikipedia.org/wiki/Kirstenbosch
Hyr du en bil så kör ”Garden Route” till Port Elisabeth. Det finns många små mysiga städer, t.ex. Knysna.
Cape Penisula är också värd att utforska.
En bra länk är http://kapstadt.de/.

//H
 
Nej det är just den där "lite utanförkänslan" jag är ute efter. Ska se om det finns tid över för en nordvästlig liten tripp!

Hermanus kommer vi att besöka. Valarna är tydligen där från juli till novemer men stan verkar vara klart värt ett besök ändå. Kommer åka ner till sypspetsen oxå.

Hade gärna besökt Kruger eller någon av de andra parkerna men som sagt det får vänta..!

Många tack för dina syndpunkter!

ErlandH skrev:
Till skillnad från "de flesta" tycker jag att utflykten längs Atlantkusten är en utmärkt trevlig idé. Inte alls lika exploaterat och turisttätt som området österut från CT. Kargt och spännande.

Att "garden route" är ett turistjippo håller jag med om; dock kan jag rekommendera en utflykt till Hermanus (även om det förmodligen är för sent för valarna) och kanske till Kap Agulhas -- Afrikas sydspets.

Det bästa i Sydafrika är dock de tre nationalparkerna Kruger, Kgalakgadi och Hluhluwe. Fast det är lite för långt från CT -- det får du ta på nästa resa! ;-)
 
vingårdarna i vindistriktet kommer absolut att få någon dags uppmärksamhet!
De stora safariparkerna i norr kommer få vänta till en annan gång;) Har varit i de flesta stora parkerna i östafrika så även om lockelsen är stor tror jag att jag kan motstå den;P

Pingvinerna vid Boulders kommer dock besökas! Lika så strutsfarmarna skulle jag tro.

"Tyvärr" åker jag ju mitt i högsässongen men det verkar lösa sig med boende ännu så länge..!

hasse lundberg skrev:
När du är i kapstaden kan du besöka någon av vingårdarna, dom har fantstiskt fint vin där.
Var där 1996 och körde från Port Elisabeth till kapstaden under en vecka. Flög till Port Elisabeth och hyrde sedan bil. Fick bilen handtvättad utvändigt och invändigt för en spottstyver men det var en upplevelse att se dom tvätta och putsa bilen, Bodde på motsvarande vandrarhem till billig peng, dock lågsäsong så det var lät att finna rum.
Besök en strutsfarm och kanske få rida på en struts.
Krokodilfarm, se krokodiler som föds upp.
Vägen närma Kapstaden är hissnande, otroliga bergsidor som stupar rätt ned i havet.
Pingviner,skränade mest. Afrikas sydligaste udde.
Eller varför inte ta flyget till öster och besöka en nationalpark, Krugerparken kan rekommenderas, dock måste man beställa boendet i god tid om man vill övernatta i parkerna.
/Hasse
 
Tack för länkarna
Den botaniska trädgården var ett bra tips som ska funderas över!
Knysna har vi oxå tittat på en del så det ska försökas hinnas med;)
 
Tack för länkarna
Den botaniska trädgården var ett bra tips som ska funderas över!
Knysna har vi oxå tittat på en del så det ska försökas hinnas med;)
 
Fler tips i Kapstaden:

Om du vill plåta "vanligt folk" i deras hemmiljö, följ med på en guidad tur till någon av kåkstäderna runt om Kapstaden. Det är säkrare än att åka dit på egen hand.

Besök District-6-museet. Mycket intressant och lärorikt.

Flanera i Bo-Kaap-området och fotografera alla färggranna hus.

Ta linbanan eller vandringsleden upp till Taffelberget. Lite turistigt kanske, men utsikten är kanon en klar dag.

Vindistrikten:
Om du gillar god mat och gott vin så är Franschhoek ett måste. Där finns många gourmetrestauranger som har rimliga priser. Vinprovning på vingårdarna är också himla kul. Vissa gårdar ligger så tätt att man kan promenera mellan dem.

Valskådning:
Missa inte Hermanus om det är säsong för valar. Du behöver inte ta en båt för att skåda val, det går lika bra från land. Valarna simmar ofta in nära stranden.
 
Bra boende i Kapstaden: Radium Hall Guesthouse (Hälsa Margie och Constance!)

Bra boende i Franschhoek: Cape Vineyard Guesthouse
 
Tjenare Ulf,

Många tack för dina konkreta råd! District-6-museet har jag inte läst om tidigare så ska ta mig en titt!
Bo-Kaap verkar vara rätt speciellt så det står med på listan.

Ska fundera på det där med guidade turer.

Franschhoek nämner många som en höjdpunkt och magen ska ju oxå tillfredställas så jag luktar mig nog dit oxå..;)

Tyvärr är det ingen "valsässong" nu men kommer nog besöka Hermanus ändå.

Ska oxå ta en kik på boendet!

Stort tack
 
Bästa restaurangen vi hittade i Kapstaden 2006: Savoy Cabbage.
En lyxkrog, javisst, men de dyraste varmrätterna kostade ändå bara en dryg hundring. Jämför det med Operakällaren och Sjömagasinet. :)
 
;D Jo det blir nog ingen resa där inte smaklökarna får sitt lystmäte..;)

Håller på att skissa upp rutten nu. 15 dagar känns allt för lite men utan tvekan verkar Sydafrika vara en spännande destination!
 
Hej Gustaf,

Eftersom jag bor i Kapstaden just nu (i Simonstown i närheten av Boulders beach) kan jag naturligtvis inte låta bli att ge ett tips.
De flesta viktiga tips har redan getts, men jag vill lägga till några som jag inte tror finns med i tråden:
1. Ta Garden Route, men inte utefter kusten. Åk uppe i bergen istället. Där finns det helt fantastiska miljöer utefter hela vägen.
2. Åk ut till Robben Island där Mandela m.fl. satt fängslade i flera år. Där fick jag en av de mest intressanta guidningar jag någonsin fått av en gammal medfånge till Mandela.
3. Åk inte bara runt Kapen. Åk över också. Det finns några bra ställen som t.ex. Red Hill Road som går mellan Simonstown och Scarborough. En av de för årstiden vanliga skogsbränderna drabbade Scarborough i förrgår och igår var jag där och fotograferade. En både fascinerande och skrämmande syn!
4. Även om inte safari var särskilt högt på din prio-lista, så kan ja inte låta bli att rekommendera vandring med babianer. Det finns några som kallar sig "Baboon Matters" i närheten av Simonstown som organiserar fotvandringar till babianerna i bergen på Kapen.

Som sagt var: jag kunde inte låta bli eftersom det är lite hemmaplan för mig. Hoppas att det inte är försent.
 
Tips är att åka upp till öknen i namibia. Sesriem är värt en dags resa. Du kan åka till Windhoek med buss t.ex., och sedan haka på en organiserad tur, eller så kan du åka direkt till Sesriem med hyrbil (sparar dig en dags resa). Västkusten på vägen upp till namibia är ocskå grymt vacker. om du inte orkar ta dig ända till namibia så är kanske Paternoster, St Helena Bay, Lamberts Bay vackert att åka till. =)

Jesper: Simonstown måste vara bästa platsen att bo på i i kapstaden. iofs en bit in till stan, men lugnare område får man ju leta efter. o vacker utsikt också! =)
 
Senast ändrad:
bedui.com skrev:
Tips är att åka upp till öknen i namibia. Sesriem är värt en dags resa... om du inte orkar ta dig ända till namibia så är kanske Paternoster, St Helena Bay, Lamberts Bay vackert att åka till.
Visst är Sesriem och Sossusvlei trevligt -- men lite längre än en dagsutflykt är det nog...

Simonstown måste vara bästa platsen att bo på i i kapstaden. iofs en bit in till stan, men lugnare område får man ju leta efter.
Du är lite optimistisk när det gäller avstånd, Peter! ;-) S-town är ju åtminstone 3-4 mil från centrala CT. Vid första besöket skulle jag nog rekommendera att man tar in på nåt trevligt hotell/guesthouse i Sea Point eller annat centralt område, på taxiavstånd från krogar och nattklubbar. Sen kan man upptäcka omgivningarna med sin hyrbil och kanske bo mer lantligt nästa gång!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.