Annons

SvT Vår tid är nu, vinjettbild - montage eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej.

Kul med så mycket positiv pepp!

Det är jag och min barndomsvän Henrik Halvarsson som tagit bilden.

Vi har startat ett samarbete som vi kallar Carl-Henrik.

Fina retuschen är gjord av Johan Wallgren på Luminati

Inget montage, alla (utom en) skådisar är på plats i rummet samtidigt.

Några ansikten utbytta, men ca.en 1/3 del är från samma skott.

Många små ljuskällor och mycket blixtljus......;-)

MVH

/Carl-Johan

Hej.

MVH

/Carl-Johan

Hej och tack för svar,

det var ungefär så som vi trott det var, dvs att bilden är kombinerad av flera tagna vid samma tillfälle med alla på plats och sen väljer man de delar/ansikten där uttrycken blev rätt (det kallar jag montage när jag själv gör det på gruppbilder men då i syfte att slippa blinkande ögon, det här är på en helt annan nivå).

Väldigt bra arbete och roligt att se, jag är väldigt imponerad av denna bild och andra som jag sett av er!

Hej.

MVH

/Carl-Johan

Vem var inte på plats?

Är hennes ben som är det ljusa. Strecket som du kallar hack går längs med benet kan lika gärna vara mönstrad strumpbyxa.

Jag tror att bilden är tagen med alla på plats, visst dom kan bytt ansikten på någon men om man kollar hur blänket i pannorna så ser man att en blixt är snett från vänster, en rakt framifrån o sedan en väldigt högt framifrån som skapar skuggan under armen.

Sedan är bilden hårt dragen nästan till HDR stuk men det passar på bilden. Om dom hade velat göra bilden renare så hade dom kunnat tagit bort blänk från blixtarna men jag tycker det är snyggare som det är nu.Eftersom bilden är hårt dragen så blir skuggorna väldigt ljusa dom flesta utom den under framsträckta armen.

Stämde rätt bra med mitt första inlägg. Dom flesta andra trodde det var flera monterade bilder (ej ansikten bara) . Bara läsa från trådens början.

Jag tror att det är en grundbild sedan har man bytt ansikten på dom som inte var bra som jag skrev. Jag tror det är många blixtar riggade därför blir skuggorna inte konsekventa.
På er låter det som att ni trot att dom inte varit på plats samtidigt överhuvud taget. Att få så många att bli bra på en o samma bild är omöjligt därför byter man ut ansikten.

Få som tolkade bilden rätt som jag gjorde. Jag kollade blixtljus/skuggor o tyckte bilden såg rätt ut. Är det montage men inklippta människor (ej bara ansikten) så syns det oftast.

Hej.

MVH

/Carl-Johan

Tack för informationen och för att du tog dig tid att svara!

Få som tolkade bilden rätt som jag gjorde. Jag kollade blixtljus/skuggor o tyckte bilden såg rätt ut. Är det montage men inklippta människor (ej bara ansikten) så syns det oftast.

Jag trodde det var hela människor, helt enkelt för att det är svårt att regissera så många samtidigt och få det bra samt att folk flyttar på sig så att bara byta ansikten är svårare än man tror. För mig är det lättare att ta jobbet med att klippa in kroppar mot bakgrunder än att få till ansikten rätt i huvuden som kan ha vridits en aning osv.

Vi kan väl konstatera att den som regisserat gjorde ett väldigt bra jobb.

Stämde rätt bra med mitt första inlägg. Dom flesta andra trodde det var flera monterade bilder (ej ansikten bara) . Bara läsa från trådens början.

Blir ju snarare hårklyveri.

Det var uppenbart att det handlade om flera bilder som har sammanfogats vilket fotografen själv säger och dessutom bekräftar att en skådespelare inte ens var på plats:

https://imgur.com/071wJRc

I min bok är det ett montage.

Ett lyckat slutresultat...

Det är ju det viktiga. För kunden, för fotografen och för betraktaren.
I min väräld är det också ett "Montage" när man byter ansikten och lägger till en person. Men terminologin spelar ju ingen roll vad man kallar det. Slutresultatet är bra.
Alla som i någon form jobbat med gruppbilder har säkert bytt något ansikte – iaf som Ola säger om någon blundat.
Varför det inte skulle vara okej i kommersiellt sammanhang har jag svårt att se.

Tre saker står ut i den här tråden.

Att vi har olika synpunkter vad som är montage eller ej.

En kul positivism som vi borde ha mer av i trådarna.

och att vi pratar BILD!

det tycker åtminsone jag är roligt.

Det var uppenbart att det handlade om flera bilder som har sammanfogats vilket fotografen själv säger och dessutom bekräftar att en skådespelare inte ens var på plats:

Vi ska inte hänga upp oss på en enstaka formulering i ett enstaka inlägg. Sammanfogade bilder = montage, inte behöver vi starta en ny debatt om det ordet också?

Jag får ta på mig lite av "skulden" för att det lätt blir en semantisk diskussion. Jag satte ju tonen redan i rubriken på tråden.

Att bilden innehåller ett viss mått av klipp & klistra är nog givet. Det jag egentligen sökte svar på var om bilden som utgångspunkt hade en regisserad bild där skådespelarna samlats för ett gruppfoto - eller om bilden var ett rent montage där personerna klippts in från individuella bilder. Den frågan är ju nu besvarad så vi kan släppa detta. Det är - inte helt oväntat - en "hybrid" där man använt sig av flera tekniker. :)

Nästa sak som vore kul att få reda på är hur mycket tid som ungefär har lagts ner på bilden. Det måste ju vara ett enormt arbete!

Först sätta sig ner och spåna fram idén, sedan bestämma sig för vilka personer som skall vara på vilken plats i bilden, vilka uttryck de skall ha och vilken miljö. Därefter skall man prova med ljussättning och blixtar osv. Sedan skall alla skådespelarna kallas och själva fotosessionen göras. Därefter allt efterarbete av bilden. Den måste ju vara ett gigantiskt arbete! Tur att vi i det här fallet får kvalité för våra licenspengar! :)

Det vore ju kul att även veta hur mycket SVT/producenten av programmet styr och vilken frihet fotograferna har.

Så om du Carl-Johan ville ge en hint om hur ni gått tillväga för att skapa bilden så vore det skoj. Det måste ju röra sig om åtskilliga dagars jobb från start till mål och en hel del vedermödor längs vägen!

Men om du har fullt om med fotograferandet så förstår vi att du inte har tid att hänga på foto-forum som vi andra och tackar i så fall för den input som du givit hittills! :)

Att kalla hela bilden montage är inte rätt om 11 av 12 finns på bilden från början mer att man räddat upp bilden för en saknas o gjort montage på en person.

Hade alla 12 funnits tillgängliga hade dom säkert inte valt att göra montage på en person, varför skulle dom när dom inte gjorde det på någon av dom 11 andra som fanns på plats.

Oavsett snygg bild samtidigt så är det skådespelare dom har lättare att få fram rätt ansiktsuttryck o kroppsspråk.

Det intressanta blir när man kollar serien o vet hur deras roller är o sedan kollar på bilden.

Hej CJ!
Vad kul att få se en av dina bilder. (Även om du inte kan ta hela äran) Håller med om att det är fin ljussättning. Känns lite mjukt julkortsaktigt!

Att kalla hela bilden montage är inte rätt om 11 av 12 finns på bilden från början mer att man räddat upp bilden för en saknas o gjort montage på en person.

Hade alla 12 funnits tillgängliga hade dom säkert inte valt att göra montage på en person, varför skulle dom när dom inte gjorde det på någon av dom 11 andra som fanns på plats.

Oavsett snygg bild samtidigt så är det skådespelare dom har lättare att få fram rätt ansiktsuttryck o kroppsspråk.

Det intressanta blir när man kollar serien o vet hur deras roller är o sedan kollar på bilden.

eftersom ansikten är utbytta (ca 2/3 enligt fotografen) ÄR det ett montage... Det är alltså inte en exponering utan ett flertal som sedan monterats ihop till en bild.

eftersom ansikten är utbytta (ca 2/3 enligt fotografen) ÄR det ett montage... Det är alltså inte en exponering utan ett flertal som sedan monterats ihop till en bild.

på gruppbilder är det vanligt att man byter ut ansikten eftersom det på större grupper är omöjligt att alla blir bra på en o samma bild. Det är en grundbild. Montage av ansikten? visst men grundbilden är EN bild där 11 personer av 12 är med. Vanligt photoshop jobb för att få en bra gruppbild bild inget konstigt med det.

på gruppbilder är det vanligt att man byter ut ansikten eftersom det på större grupper är omöjligt att alla blir bra på en o samma bild. Det är en grundbild. Montage av ansikten? visst men grundbilden är EN bild där 11 personer av 12 är med. Vanligt photoshop jobb för att få en bra gruppbild bild inget konstigt med det.

Ok vi får väl göra som med "manipulerad", bena ut det.

Var går gränsen för om en bild är ett montage eller inte?

Jag tycker gränsen går mellan en och två bilder. (Tycker du gränsen ska gå vid ...4? )

I detta fall har absolut minst 3 bilder används, antagligen betydligt fler. Så solklart montage i mina ögon.

Att jobbet är vanligt, lätt, eller svårt, ansikten, ögon eller andra kroppsdelar har inte med saken att göra, och inte heller om det råkar stå photoshop på verktyget.

En positiv tråd tycker jag och ett ämne som engagerar :) Jag misstänkte att flera kunde vara inblandande och nu togs förmodligen ganska många bilder vid fototillfället.

Undrar om fotograferna lämnade alla bilderna till "retuscheraren" som sedan satte/monetarde ihop bilden och gjorde slutfinishen. Jag skulle vilja haft lite mer typ "frågelåda", men förstår att fotograferna är upptagna.

Det där sista är jag väldigt intresserad av och frågan borde kanske gå till Luminati/Johan Wallgren?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar