iSolen.se
Guest
Så trevligt!
Kan bara hålla med, det kanske t o m kan bli en artikel?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Så trevligt!
Kan bara hålla med, det kanske t o m kan bli en artikel?
Hej.
Kul med så mycket positiv pepp!
Det är jag och min barndomsvän Henrik Halvarsson som tagit bilden.
Vi har startat ett samarbete som vi kallar Carl-Henrik.
Fina retuschen är gjord av Johan Wallgren på Luminati
Inget montage, alla (utom en) skådisar är på plats i rummet samtidigt.
Några ansikten utbytta, men ca.en 1/3 del är från samma skott.
Många små ljuskällor och mycket blixtljus......;-)
MVH
/Carl-Johan
Hej.
MVH
/Carl-Johan
Är hennes ben som är det ljusa. Strecket som du kallar hack går längs med benet kan lika gärna vara mönstrad strumpbyxa.
Jag tror att bilden är tagen med alla på plats, visst dom kan bytt ansikten på någon men om man kollar hur blänket i pannorna så ser man att en blixt är snett från vänster, en rakt framifrån o sedan en väldigt högt framifrån som skapar skuggan under armen.
Sedan är bilden hårt dragen nästan till HDR stuk men det passar på bilden. Om dom hade velat göra bilden renare så hade dom kunnat tagit bort blänk från blixtarna men jag tycker det är snyggare som det är nu.Eftersom bilden är hårt dragen så blir skuggorna väldigt ljusa dom flesta utom den under framsträckta armen.
Jag tror att det är en grundbild sedan har man bytt ansikten på dom som inte var bra som jag skrev. Jag tror det är många blixtar riggade därför blir skuggorna inte konsekventa.
På er låter det som att ni trot att dom inte varit på plats samtidigt överhuvud taget. Att få så många att bli bra på en o samma bild är omöjligt därför byter man ut ansikten.
Hej.
MVH
/Carl-Johan
Få som tolkade bilden rätt som jag gjorde. Jag kollade blixtljus/skuggor o tyckte bilden såg rätt ut. Är det montage men inklippta människor (ej bara ansikten) så syns det oftast.
Stämde rätt bra med mitt första inlägg. Dom flesta andra trodde det var flera monterade bilder (ej ansikten bara) . Bara läsa från trådens början.
Blir ju snarare hårklyveri.
Det var uppenbart att det handlade om flera bilder som har sammanfogats vilket fotografen själv säger och dessutom bekräftar att en skådespelare inte ens var på plats:
https://imgur.com/071wJRc
I min bok är det ett montage.
Blir ju snarare hårklyveri.
Det var uppenbart att det handlade om flera bilder som har sammanfogats vilket fotografen själv säger och dessutom bekräftar att en skådespelare inte ens var på plats:
https://imgur.com/071wJRc
I min bok är det ett montage.
Att kalla hela bilden montage är inte rätt om 11 av 12 finns på bilden från början mer att man räddat upp bilden för en saknas o gjort montage på en person.
Hade alla 12 funnits tillgängliga hade dom säkert inte valt att göra montage på en person, varför skulle dom när dom inte gjorde det på någon av dom 11 andra som fanns på plats.
Oavsett snygg bild samtidigt så är det skådespelare dom har lättare att få fram rätt ansiktsuttryck o kroppsspråk.
Det intressanta blir när man kollar serien o vet hur deras roller är o sedan kollar på bilden.
eftersom ansikten är utbytta (ca 2/3 enligt fotografen) ÄR det ett montage... Det är alltså inte en exponering utan ett flertal som sedan monterats ihop till en bild.
på gruppbilder är det vanligt att man byter ut ansikten eftersom det på större grupper är omöjligt att alla blir bra på en o samma bild. Det är en grundbild. Montage av ansikten? visst men grundbilden är EN bild där 11 personer av 12 är med. Vanligt photoshop jobb för att få en bra gruppbild bild inget konstigt med det.