Jag tyckte att Mitt i Naturen-avsnittet med Brutus var mycket trevligt. För det första var han trevlig och för det andra så var det kul att få en liten inblick i hur han jobbar. Givetvis måste man maximera sina möjligheter för att ta bilder som han gör, och genom att ligga mitt i en ätande pelikanflock så har man väl gjort det, eller som i programmet, ha hela luftrummet fullt av hungriga trutar. Gissningsvis tas de flesta riktigt bra bilder vid tillfällen när det är hyggligt enkelt att ta bilder, inte när det är svårt.
Jag som är extrem amatör och njuter av bilder från många av de tidigare skribenterna i tråden har ett bra exempel. Min minst usla bild på en fiskgjuse är tagen när både jag och fågeln var på semester i Egypten, med en kompaktkamera. Fågeln satt på en klippa bland solbadande turister och funderade på när den på måfå skulle ner i vattnet och gripa med klorna och fånga en fisk. Lite skillnad mot hemma på somrarna när allt inom 100 meter är att betrakta som extremt nära en fiskgjuse... Hade jag haft en riktig kamera vid det tillfället hade det kanske kunnat bli en riktig pangbild. Skulle jag bli ålagd att fotografera fiskgjusar i närbild, hade jag nog inte slösat tiden i kalla nord, utan åkt tillbaka till röda havet (kanske inte egypten för tillfället...)
Däremot skulle jag ALDRIG påstå att jag skulle ta lika bra bilder som Brutus eller Omar, som givetvis är överlägsna mig på alla sätt och vis fototekniskt. Men ska man ha det som yrke är det väl dumt att chansa, både med utrustningen och med tillfällena...