stoltz skrev:
Tycker du - Men jag inte säker på att alla tjejer tycker att det är ok. Detta oavsett om man anses vara "vacker" eller inte. Det handlar ju inte enbart om att skämmas, det är en fråga om integritet också.
Jag trodde inte att du förstod PUL som du hävdat i andra diskussioner. Hur kan du avgöra om den är "klantigt" skriven?
Sen förstår jag faktiskt inte varför denna hysteri skulle vara löjlig? Om jag inte vill att min nakna kropp skall exponeras på Internet, så har jag rätt att kräva att den inte skall exponeras utan min vetskap eller mitt tillstånd. Sen att lagen inte täcker upp mitt krav är en annan sak.
Visst finns det värre saker att ta hand om på internet. Någon tog upp bildstöld som värre - Konstigt att bildstöld anses vara värre än att få sin nakna kropp uthängd på internet. Visst ja - Då drabbas ju vi som fotografer och då är det eld i torpet!
Jag visste inte att det fanns en prioriteringslista på vilka saker man borde åtgärda först på internet? Vem har skrivit denna?
Oavsett hysteri eller inte tycker jag sånt här är otrevligt, både för den som drabbas och för alla fotografer som inte ägnar sig åt oseriös smygfotografering och internetpublicering.
Att sedan tycka i denna diskussion att detta borde ju inte tjejerna inte skämmas för gör ju definitivt inte saken bättre. Ganska okänslig kommentar.
Jag har läst flera sidor om PUL nu samt en bol och även fått hel hela lagtexten med förklaringar och där igenom dragit slutsatsen att den är tandlös när det gäller Internet och liknande bilder som är tagna utomlands och publicerade på en server som står i ett land som inte rörs av PUL.
Så i detta fall är PUL är inget man kommer dragandes med i förhoppning att åstadkomma något vettigt. Vi kan inte praktisera en Svensk lag och tro att denna alltid skall vara den bästa och alltid göra sig gällande i alla lägen och dra upp denna som en brasklapp var gång det handlar om etik och moral.
Vist är liknande bilder otrevliga, men skall dessa prioriteras och är dessa så förnedrande att man hällre lägger sin möda på stoppa gluttare än andra idiotiska saker som finns på Internet. Virus som kan hota ett lands ekonomi och säkerhet är en sak, pedofiler en annan för att inte glömma terrorism, extremism och en och annan anarkist som hittar beskrivningar på hur man gör brevbomber för att döda människor. Släng PUL i ansiktet på det och se vart moralen hamnar.
För det andra kan de idioter som betalar för att se dessa bilder lika väl hoppa in på ”
www.fotosidan.se” som ofta visar bröst och vi vet inte hur många män utefter alla bibelbälten som sitter och onanerar till dessa eller om några av dessa bilder har blivigt stulna av en rysk porr site som ägs av den ryska maffian. Tjo vad hurtigt det då är att dra upp PUL och hutta finger åt dessa porrkungar.
Nä, PUL passar bra för data register men när det gäller bilder och Internet så krävs det lite kraftigare och framförallt bredare lagar som kan lillämpas internationellt.
PUL är ungefär som att schasa iväg tjurar med ett rött skynke. Iden kan tyckas vara bra och det kan även fungera, men det är kanske inte alltid det bästa alternativet och ibland måste man istället ifrågasätta varför någon gick in i tjur hagen för att ha picknick.
För vist vet man att det finns fotografer på dessa stränder och man har i alla tider vetat om att gluttare smyger runt nakenbad och framförallt att snusk gubbar smyger runt ställen där det finns unga töser som visar brösten. Skulle jag tex lägga mig på en strand i klädd en ballerina klänning eller nått annat så vet jag med stor säkerhet att någon kommer att ta en bild och visa den för massor med folk och kanske på Internet.
Bla bla.