Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Svenskor smygfotas på stränder"

Produkter
(logga in för att koppla)
Dansk sajt, Kvinnor på kreta...

PUL funkar väl bara för svenskar eller om siten ligger på en svensk server?

Det är bara ett av exemplen som ligger på en dansk server.

"Forumsidorna med bilder på unga svenska turistande kvinnor finns registrerade i Sverige, Norge och Danmark."

"En 33-åring från Göteborg står bakom en av sidorna." - säger ju förvisso inte explicit att hans server befinner sig i Sverige.

Från Expressen.se's artikel om samma ämne:

"Straffrättsligt går det alltså knappast att komma åt den skyldige, men om man har drabbats kan man kontakta Internetoperatören, och försöka förmå företaget att stänga hemsidan.
– Det är den vägen man får gå för att försöka få bort dem, säger Peter Danowsky."

Verkar ju som om PUL är ganska tandlös & borde ju således inte drabba någon som pysslar med seriös fotografering.

Caffe skrev:
PUL funkar väl bara för svenskar eller om siten ligger på en svensk server?
Jag hade precis för mig att PUL var en implementation av ett EU-direktiv som borde gälla även Danmark (även om implementationen kan vara annorlunda). Dessutom är jag rätt säker på att jag i andra PUL-sammanhang sett rätt entydiga åsikter om att det inte spelar någon roll om servern ligger i USA, Sverige eller på Island så länge man sitter i Sverige och "begår brottet" (laddar upp bilderna), precis som vid brott mot upphovsrätt.

Så jag är också frågande, de bilder jag har sett har dock haft ansiktet utblurat (kan vara aftonbladet.se som gjort det dock), om det är så även på sajterna i fråga så är nog utseendet tillräckligt maskerat för att det inte ska räknas som en personuppgift.

Jag funderade mest på om fotografen får ersättning av aftonbladet för att de har hans bild på löpet, över en hel sida i tidningen och på hemsidan...

OJ, vad händer då med mig och mitt fotografiska minne??

Fota på säger jag. Ofredande är enligt mig ngt annat än att fotografera på allmän plats.

En privat badstrand är ngt annat.

Hur det är på en nudistbadstrand vet jag inte men om de är offentliga så ser jag inte att ngt problem att fotografera,,,

Folk som steker sitt bacon på stränderna i all offentlighet får räkna med att folk sitter med både kikare och kameror i högsta hugg.

Kommer osööökt att tänka på folkens med "fotografiskt minne", MÅSte dem ha modellens godkännande för att "komma ihåg" det dem har sett;)!?

Nej, fota på bara.

Mvh Niclas,

Hehehe, jag har inga planer på att sitta & uggla vid badstranden med telegluggen & kameran i högsta hugg.. ;-)

Jag tyckte det bara var intressant att se det här som kontrast till de diskussioner som förts här angående PUL & bildpublicering på nätet...

Jag tycker det är lite sent påtänkt, för smygbilder på topless och nakenbadare har existerat länge på Internet och är knappast något unikt eller nytt. Så jag tycker detta är en nyhets anka som mer visar hur samkörd vår press är när två av våra större tidningar kommer upp med samma gamla nyhet.

I de flesta länder är det förbjudet att sälja eller exponera sex/porrbilder om inte modellen har gett sitt medgivande till detta, men Internet är till stor del okontrollerat och som med de flesta okontrollerade medier tenderar dessa att bli mötesplats för all sorts olika idioter och perversa sinnen.

Här råder inte PUL. PUL är ett slag i luften och ganska klantigt skriven och oftast helt meningslös när det gäller fotografi och Internet. Även denna smygfotografi-på-internet hysteri är lite löjlig med tanke på andra saker som man lätt hittar på Internet.

Bilder på döda, filmer på folk som dör, hoppar från WTC, blir på körda av tåg eller mördade är ganska vanligt. Det har t.o.m. dykt upp länkar här till sidor där man visar de mest groteska dödsfallen som en slags nekrofil humor.

Så i jämförelse är detta lite patetiskt, egentligen borde man inte diskutera huruvida flickor smygfotograferas utan istället om varför Internet inte kan eller skall kontrolleras och om man på så sätt kan stoppa denna spridning.

Men är det så vi vill ha det? För vi vet att det är två saker vi inte kan stoppa och det är nakenbadare och gluttare och så länge dessa finns kommer liknande bilder finnas på Interner vad än PUL säger.

Re: OJ, vad händer då med mig och mitt fotografiska minne??

Niclasfoto skrev:
Fota på säger jag. Ofredande är enligt mig ngt annat än att fotografera på allmän plats.

Om du håller kameran i vänsterhanden och gör något annat rytmiskt med höger handen så är det antagligen ett ofredande.

Henrik har rätt att PUL är tandlös mot seriösa fotografer, och det är så lagstiftarna vill att det ska vara. Det finns ett nytt förslag om att fotografen måste ha uppsåt att skada. Idag måste bilderna vara "icke harmlösa". Att du kan anses ha brutit mot PUL innebär inte att du sedan får straff. Det enda fall som finns tyder på riktigt rejäla överträdelser för att få böter.

Men hur många av oss seriösa fotografer på fotosidan går och smygfotar tjejer? Inte nån hoppas jag.

Herr fröderberg skrev:

Men hur många av oss seriösa fotografer på fotosidan går och smygfotar tjejer?

Vem har sagt att fotograferna på fotosidan är seriösa ?
Själv vet jag om att det finns 2 medlemmar på denna sidan som har anmälts för sexuellt ofredande av unga kvinnor i samband med fotograferingar.

En här på sidan (08-kille) är dömd för sexuellt ofredande av barn, och en PERSON på denna sidan, som brukar framlysas som "expert" på det mesta med sina inlägg är dömd för våldtäkt.

Att vara medlem på fotosidan är INTE ett säkert kort på att personen är seriös.

/ N.

Ps. Med "expert" menar jag naturligtvis INTE någon av "fotosidans experter ".

"Skåningen" skrev:

Vem har sagt att fotograferna på fotosidan är seriösa ?
Själv vet jag om att det finns 2 medlemmar på denna sidan som har anmälts för sexuellt ofredande av unga kvinnor i samband med fotograferingar.

2 av 30 000... Nåja det var egentligen inte detta det handlar om.

Nog kan man säga att smygfotografering inte är något som seriösa fotografer (som 99,99% av fotosidans medlemmar) håller på med.

Jag tycker det är viktigt i debatter i detta ämna att frmhålla att smygfotografering är inget som normala fotoamatörer och proffs sysslar med. Rätt många tjejer ställer ju dessutom upp på bild om man ber dem...

Du har rätt i att fotosidan inte ger någon kvalitetsgaranti.

Att serven finns fysikt o ett annat land spelar ingen roll ur PUL synvinkel. Sitter du i sverige och publicerar bilden på en utlänsk sever så gäller fortfarande PUL.

Sen tycker jag det finns värre saker här i värden att jaga upp sig över än smygtagna bilder av flickor på stränder. Det är inget tjejen i fråga behöver skämmas över.
Dock tycker jag det är värre för de tjejer där man har fotat vad som närmast kan liknas vid amatörhårdporr för "hemmabruk" som sen letar sig ut på internet. Kan vara både en elak ex-pojkvän som publicerar bilderna eller en klant som helt enkelt delat ut hela sin disk med fildelningsprogram som t.ex DC. Detta ser man alt som oftast och mindre nogräknade personer snor bilderna utan att bry sig ett skit om hur det kan kännas för tjejen på bilden. En bild som börjar cirkulera på internet kommer aldrig försvinna.

Varför kommer föresten kvällstidningarna undan med bildstöld så lätt, det är ofta de har plockat blider på internet till liknande artiklar.

martinh skrev:

Sen tycker jag det finns värre saker här i värden att jaga upp sig över än smygtagna bilder av flickor på stränder. Det är inget tjejen i fråga behöver skämmas över.

Tycker du - Men jag inte säker på att alla tjejer tycker att det är ok. Detta oavsett om man anses vara "vacker" eller inte. Det handlar ju inte enbart om att skämmas, det är en fråga om integritet också.

Jim skrev:

Här råder inte PUL. PUL är ett slag i luften och ganska klantigt skriven och oftast helt meningslös när det gäller fotografi och Internet. Även denna smygfotografi-på-internet hysteri är lite löjlig med tanke på andra saker som man lätt hittar på Internet.

Jag trodde inte att du förstod PUL som du hävdat i andra diskussioner. Hur kan du avgöra om den är "klantigt" skriven?

Sen förstår jag faktiskt inte varför denna hysteri skulle vara löjlig? Om jag inte vill att min nakna kropp skall exponeras på Internet, så har jag rätt att kräva att den inte skall exponeras utan min vetskap eller mitt tillstånd. Sen att lagen inte täcker upp mitt krav är en annan sak.

Visst finns det värre saker att ta hand om på internet. Någon tog upp bildstöld som värre - Konstigt att bildstöld anses vara värre än att få sin nakna kropp uthängd på internet. Visst ja - Då drabbas ju vi som fotografer och då är det eld i torpet!

Jag visste inte att det fanns en prioriteringslista på vilka saker man borde åtgärda först på internet? Vem har skrivit denna?

Oavsett hysteri eller inte tycker jag sånt här är otrevligt, både för den som drabbas och för alla fotografer som inte ägnar sig åt oseriös smygfotografering och internetpublicering.

Att sedan tycka i denna diskussion att detta borde ju inte tjejerna inte skämmas för gör ju definitivt inte saken bättre. Ganska okänslig kommentar.

stoltz skrev:
Tycker du - Men jag inte säker på att alla tjejer tycker att det är ok. Detta oavsett om man anses vara "vacker" eller inte. Det handlar ju inte enbart om att skämmas, det är en fråga om integritet också.

Jag trodde inte att du förstod PUL som du hävdat i andra diskussioner. Hur kan du avgöra om den är "klantigt" skriven?

Sen förstår jag faktiskt inte varför denna hysteri skulle vara löjlig? Om jag inte vill att min nakna kropp skall exponeras på Internet, så har jag rätt att kräva att den inte skall exponeras utan min vetskap eller mitt tillstånd. Sen att lagen inte täcker upp mitt krav är en annan sak.

Visst finns det värre saker att ta hand om på internet. Någon tog upp bildstöld som värre - Konstigt att bildstöld anses vara värre än att få sin nakna kropp uthängd på internet. Visst ja - Då drabbas ju vi som fotografer och då är det eld i torpet!

Jag visste inte att det fanns en prioriteringslista på vilka saker man borde åtgärda först på internet? Vem har skrivit denna?

Oavsett hysteri eller inte tycker jag sånt här är otrevligt, både för den som drabbas och för alla fotografer som inte ägnar sig åt oseriös smygfotografering och internetpublicering.

Att sedan tycka i denna diskussion att detta borde ju inte tjejerna inte skämmas för gör ju definitivt inte saken bättre. Ganska okänslig kommentar.
Jag har läst flera sidor om PUL nu samt en bol och även fått hel hela lagtexten med förklaringar och där igenom dragit slutsatsen att den är tandlös när det gäller Internet och liknande bilder som är tagna utomlands och publicerade på en server som står i ett land som inte rörs av PUL.

Så i detta fall är PUL är inget man kommer dragandes med i förhoppning att åstadkomma något vettigt. Vi kan inte praktisera en Svensk lag och tro att denna alltid skall vara den bästa och alltid göra sig gällande i alla lägen och dra upp denna som en brasklapp var gång det handlar om etik och moral.

Vist är liknande bilder otrevliga, men skall dessa prioriteras och är dessa så förnedrande att man hällre lägger sin möda på stoppa gluttare än andra idiotiska saker som finns på Internet. Virus som kan hota ett lands ekonomi och säkerhet är en sak, pedofiler en annan för att inte glömma terrorism, extremism och en och annan anarkist som hittar beskrivningar på hur man gör brevbomber för att döda människor. Släng PUL i ansiktet på det och se vart moralen hamnar.

För det andra kan de idioter som betalar för att se dessa bilder lika väl hoppa in på ”www.fotosidan.se” som ofta visar bröst och vi vet inte hur många män utefter alla bibelbälten som sitter och onanerar till dessa eller om några av dessa bilder har blivigt stulna av en rysk porr site som ägs av den ryska maffian. Tjo vad hurtigt det då är att dra upp PUL och hutta finger åt dessa porrkungar.

Nä, PUL passar bra för data register men när det gäller bilder och Internet så krävs det lite kraftigare och framförallt bredare lagar som kan lillämpas internationellt.

PUL är ungefär som att schasa iväg tjurar med ett rött skynke. Iden kan tyckas vara bra och det kan även fungera, men det är kanske inte alltid det bästa alternativet och ibland måste man istället ifrågasätta varför någon gick in i tjur hagen för att ha picknick.

För vist vet man att det finns fotografer på dessa stränder och man har i alla tider vetat om att gluttare smyger runt nakenbad och framförallt att snusk gubbar smyger runt ställen där det finns unga töser som visar brösten. Skulle jag tex lägga mig på en strand i klädd en ballerina klänning eller nått annat så vet jag med stor säkerhet att någon kommer att ta en bild och visa den för massor med folk och kanske på Internet.

Bla bla.

Det är jättebra att PUL är tandlös, det bore ännu bättre om den inte alls omfattade fotografier.

Att ha en lag för att någon kan tycka det är jobbigt att hamna på bild när de varit på offentlig plats är vansinnigt. Vi har redan lagar mot ofredande och ärekränkning, så om publiceringen går får långt får man pröva mot den lagstiftningen istället.
Lagen riskerar att hindra demokratin och den konstnärliga friheten vilket är värre.

Det verkar som våra lagstiftare har förstått detta i och med att de redan skrivit om lagen en gång och är på väg att bli ännu tydligare i en tredje version.

Om man är rädd om sin integritet bör man inte visa brösten på en badstrand heller. Det är nog inte bara smygfoton dom kommer med på utan antagligen massor av legitima foton av sememstrande folk. Fast då kanske mer i bakgrunden och inte som huvudobjekt.

Om man inte kan stå för något man gör bör man inte göra det bara för att man är utomlands. Typiskt dubbelmoral. "Nu har jag sememster, altså kan jag bli vild och dansa på borden och visa tuttarna, när jag bara sitter tyst och färnam hemma".

Nekomy skrev:
Jag har läst flera sidor om PUL nu samt en bol och även fått hel hela lagtexten med förklaringar och där igenom dragit slutsatsen att den är tandlös när det gäller Internet och liknande bilder som är tagna utomlands och publicerade på en server som står i ett land som inte rörs av PUL.
Då borde du ju veta vid det här laget att PUL även innefattar fotografier. Detta eftersom en bild även kan anses vara personuppgift. Det du säger är ju exakt vad artikeln handlade om, alltså inget nytt under solen.

Så i detta fall är PUL är inget man kommer dragandes med i förhoppning att åstadkomma något vettigt. Vi kan inte praktisera en Svensk lag och tro att denna alltid skall vara den bästa och alltid göra sig gällande i alla lägen och dra upp denna som en brasklapp var gång det handlar om etik och moral.
Det var just det artikeln bl a handlade om

Vist är liknande bilder otrevliga, men skall dessa prioriteras och är dessa så förnedrande att man hällre lägger sin möda på stoppa gluttare än andra idiotiska saker som finns på Internet. Virus som kan hota ett lands ekonomi och säkerhet är en sak, pedofiler en annan för att inte glömma terrorism, extremism och en och annan anarkist som hittar beskrivningar på hur man gör brevbomber för att döda människor. Släng PUL i ansiktet på det och se vart moralen hamnar.
Och detta är bortglömda områden på internet som ingen gör någonting åt? Jag tror du har missat något fundamentalt här. Jag ser ingen koppling mellan PUL, moral och anarkistisk terrorism.

För det andra kan de idioter som betalar för att se dessa bilder lika väl hoppa in på ”www.fotosidan.se” som ofta visar bröst och vi vet inte hur många män utefter alla bibelbälten som sitter och onanerar till dessa eller om några av dessa bilder har blivigt stulna av en rysk porr site som ägs av den ryska maffian. Tjo vad hurtigt det då är att dra upp PUL och hutta finger åt dessa porrkungar.
Nu är du väl lite väl långt ute i geografin och snurrar - Vem har försökt att komma åt en rysk porrsite med hjälp av PUL? Sen är väl skillnaden mellan bilderna här på fotosidan att dom är inte är smygtagna och troligtvis inte publicerade utan modellens tillstånd.

Nä, PUL passar bra för data register men när det gäller bilder och Internet så krävs det lite kraftigare och framförallt bredare lagar som kan lillämpas internationellt.
PUL handlar just om publicering av personuppgifter i elektroniska medier - bla via Internet. PUL är skriven för sverige och enbart för svenska medborgare. Inget konstigt med detta. Bilder kan även ingå i register.

PUL är ungefär som att schasa iväg tjurar med ett rött skynke. Iden kan tyckas vara bra och det kan även fungera, men det är kanske inte alltid det bästa alternativet och ibland måste man istället ifrågasätta varför någon gick in i tjur hagen för att ha picknick.

Tja du kan även jaga iväg tjurar med ett gult skynke eftersom tjurar är färgblinda. I övrigt förstår jag inte alls din liknelse. Jag tror dock att den pekar mot etik och moral-fetischism.

För vist vet man att det finns fotografer på dessa stränder och man har i alla tider vetat om att gluttare smyger runt nakenbad och framförallt att snusk gubbar smyger runt ställen där det finns unga töser som visar brösten. Skulle jag tex lägga mig på en strand i klädd en ballerina klänning eller nått annat så vet jag med stor säkerhet att någon kommer att ta en bild och visa den för massor med folk och kanske på Internet.
Ska jag tolka det som att du tycker att detta är ok, eller?
Och med detta vill du ha sagt?

Damocles skrev:
Om man är rädd om sin integritet bör man inte visa brösten på en badstrand heller. Det är nog inte bara smygfoton dom kommer med på utan antagligen massor av legitima foton av sememstrande folk. Fast då kanske mer i bakgrunden och inte som huvudobjekt.

Om man inte kan stå för något man gör bör man inte göra det bara för att man är utomlands. Typiskt dubbelmoral. "Nu har jag sememster, altså kan jag bli vild och dansa på borden och visa tuttarna, när jag bara sitter tyst och färnam hemma".

Dubbelmoral?

Jag kan mycket väl förstå att det kan kännas jobbigt att få sina tuttar (om jag hade några) uthängda, inzoomade och kommenterade på nätet.

Bara för att en tjej solar topless och "visar upp sig i offentlighet" för de som råkar befinna sig i närmaste omgivningen behöver det inte betyda att hon godkänner publicering på välbesökt website.

stone skrev:
Bara för att en tjej solar topless och "visar upp sig i offentlighet" för de som råkar befinna sig i närmaste omgivningen behöver det inte betyda att hon godkänner publicering på välbesökt website.

Tyvärr är sånt man får finna sig i ett öppet samhälle. Alla klarar inte att hantera den friheten och missbrukar friheten. Men hur skulle det se ut annars? Vem ska bedömma var gränserna går?

Smygfotograferande gubbar är inget nytt. Inte heller att bilderna publiceras.

Vi ska vara stolta över att vi bor i ett land där ingen ska godkänna vilka bilder som man vill lägga upp.

Damocles skrev:

Så om jag spinner vidare i samma anda på din generalisering och rationalisering: Tjejer som SOLAR topless är bara ute efter att visa upp sin kropp och bara tigger om att få sina behag publicerade på Internet utan någon som helst vetskap. Du poängterade själv en ganska viktig sak:

"Alltså kan jag bli vild och dansa på borden och visa tuttarna"

Skillnaden då är ju att den person som äger brösten själva väljer att visa brösten och det är väl den kontrollen diskussionen borde handla om? Att få bilderna publicerade på internet är väl inte ok bara för att jag solar topless? Integritet handlar ju inte bara om vilka kroppsdelar jag visar utan även om kontroll över den egna personen och dess framställning.

Att hänvisa till att om man visar tuttarna på stranden så får man skylla sig själva är väl ett ganska lamt argument? Ska bli intressant att höra om det finns några kvinnor som håller med dig.

Jag tror ju knappast att du själv skulle vilja bli smygfotograferad i badbrallor för att sedan, ett halvår senare, dyka upp på en barnporr- eller djursex-site där du kallas "The beastie boy"?

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar