Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svenska Rallyt

Produkter
(logga in för att koppla)
tbmac skrev:
Hur ser grusvägarna ut där uppe i Kirunatrakterna? som de i värmaland? eller blir det 300 km/timmen på raksträckorna ;)

En bra fråga, som jag inte har något svar på. Se Kiruna som något jag bara drog till med, det finns nog kurviga grusvägar med mycket krön och dylikt någonstans i norrland, det är jag övertygad om. :)
 
Anledningen till att rallyt inte flyttas norrut är många. Det krävs publikunderlag, 5000 frivilliga funktionärer, transporter (hyrbilar!), hotell (varenda hotell i Karlstad är reserverat för rallyteam under rallyt). Lägg därtill media, besökare etc. som helt är hänvisade till hotell på andra platser. Det är också anledningen till att Karlstad är centralort trots att tävlingen mest går i Hagforstrakten... Det måste finnas platser för förarna att bo efter att de ställt in bilen i parc ferme på kvällen. Att arrangera ett VM-rally är en jätteorganisation och i Sveriges fall är snö en del, men säkerhet och infrastruktur är minst lika stora delar... Det sa iaf FIA-representanterna här i år.

För den som efterlyste det har jag lagt upp mina bilder från Svenska Rallyt på http://www.screendream.se/photo/swerally_2005/ .

Eftersom det inte finns någon kommentarfunktion där så får ni jättegärna kommentera i min gästbok här på FS.
 
swordsman skrev:

För den som efterlyste det har jag lagt upp mina bilder från Svenska Rallyt på http://www.screendream.se/photo/swerally_2005/ .

Eftersom det inte finns någon kommentarfunktion där så får ni jättegärna kommentera i min gästbok här på FS.

Helt fantastiska rallybilder .....ångrar att jag inte åkte upp i år.....
Jag antar att du är en av gossarna i fotoväst eller har du hittat bra ställen iallafall.

Mats
www.sportfoto.nu
 
Mats>> Tackar för den fina kritiken. Nej, ingen väst! Jag gjorde ett tappert försök att få en däremot och körde den fina sången med att jag går på universitet, studiesyfte, utveckling, osv. men man är chanslös. På ett så stort arrangemang är det arbetsgivare och åter arbetsgivare som gäller.

Gällande platserna så försöker jag placera mig på ställen där jag får fri sikt. Jag skippar hellre ett riktigt coolt ställe för att få ett mindre coolt ställe där jag kan jobba ostört. Jag klarar inte att ta bra bilder om jag måste jobba mer med armbågarna än kameran :) Det är väl ett problem för oss alla på Svenska...!
 
swordsman skrev:
Mats>> Tackar för den fina kritiken. Nej, ingen väst!
. Jag klarar inte att ta bra bilder om jag måste jobba mer med armbågarna än kameran :) Det är väl ett problem för oss alla på Svenska...!

Ska jag vara riktigt ärlig så va jag väl osso på rallyt fast vi beslutat tidigare att vi inte skulle dit.
Men slog på radio värmlöand över internet vid middags tid för att lyssna lite och vi blev sugna att åka så vi drog till Hagforssprinten kom dit ca halvtimme innan start och då får man inga bra platser , så mina bilder är inte värda att läggas ut på nätet alls.

Men nästa år skall jag upp och då knalla längre in på sträckorna för att slippa det värsta folkhaven.
 
swordsman skrev:
Anledningen till att rallyt inte flyttas norrut är många. Det krävs publikunderlag, 5000 frivilliga funktionärer, transporter (hyrbilar!), hotell (varenda hotell i Karlstad är reserverat för rallyteam under rallyt). Lägg därtill media, besökare etc. som helt är hänvisade till hotell på andra platser. Det är också anledningen till att Karlstad är centralort trots att tävlingen mest går i Hagforstrakten... Det måste finnas platser för förarna att bo efter att de ställt in bilen i parc ferme på kvällen. Att arrangera ett VM-rally är en jätteorganisation och i Sveriges fall är snö en del, men säkerhet och infrastruktur är minst lika stora delar... Det sa iaf FIA-representanterna här i år.

För den som efterlyste det har jag lagt upp mina bilder från Svenska Rallyt på http://www.screendream.se/photo/swerally_2005/ .

Eftersom det inte finns någon kommentarfunktion där så får ni jättegärna kommentera i min gästbok här på FS.

Rikigt sjyssta bilder alltså! Bra jobbat...

Helt ärligt nu.. jag var oxå på SS12, Sundsjön, o känner f-n igen han Pelle!! Han gick där med sin filmkamera o nu kände ja igen han direkt!
Skumt...

Gött o se bilder från den sträckan där det var så mycket folk, o tältet... nu fick man flashbacks här.!

Jag fotade oxå lite, men vet inte om ja kan med o lägga ut dem!!
 
Coolt Rickard! Det var publikplats 1C på Sundsjön, sen gick vi en bit inåt på sträckan (i riktning mot starten). Kan tänka mig att du stod nånstans på rakan vid hygget då??? Bilderna är tagna i vänstersvängen efter det... Om du såg Pelle kanske du såg mig också då? :) En lång galning med teleobjektiv och blixt på kameran som kom lufsande på vägen efter att WRC-bilarna kört igenom, sen vandrade vi vidare för att ta oss till nästa sträcka...

Hoppas du får upp bilderna. Vore kul att se!
 
swordsman skrev:
Coolt Rickard! Det var publikplats 1C på Sundsjön, sen gick vi en bit inåt på sträckan (i riktning mot starten). Kan tänka mig att du stod nånstans på rakan vid hygget då??? Bilderna är tagna i vänstersvängen efter det... Om du såg Pelle kanske du såg mig också då? :) En lång galning med teleobjektiv och blixt på kameran som kom lufsande på vägen efter att WRC-bilarna kört igenom, sen vandrade vi vidare för att ta oss till nästa sträcka...

Hoppas du får upp bilderna. Vore kul att se!

Hehe... japp, jag stod i slutet på hygget på den rakan! Där alla andra stod typ... vi var borta vid det där tältet du har fotat, men vände tillbaka igen! Sen såg vi bara WRC bilarna oxå, sen begav vi oss till Servicen!
Mina bilder? hehe a ok då...
http://medlem.spray.se/rickard/
Inga höjdare direkt... men e man amatör så e man!
 
Coolt, ser på din bild P5160032 (nåt sånt) var du stod... Den lilla vägen som man gick över där det var så förbannat halt ner mot... :) Underbart sammanträffande!

Kul att se dina bilder, alltid kul med någon annans vinklar! Såg väldigt snöigt ut på dina! Hade du snökanon med dig? :)
 
swordsman skrev:
Coolt, ser på din bild P5160032 (nåt sånt) var du stod... Den lilla vägen som man gick över där det var så förbannat halt ner mot... :) Underbart sammanträffande!

Kul att se dina bilder, alltid kul med någon annans vinklar! Såg väldigt snöigt ut på dina! Hade du snökanon med dig? :)

Japp... nånstans där stod jag, lite närmare bilarna dock, men på ett ungefär där!
Halt e ju bara förnamnet.. o så var burgarna kalla oxå :( !!
Snökanon ja... hade inte du det?
På Fredriksberg var det faktiskt ganska gott om snö, iallafall där vi stod!
 
Drakcir skrev:
Japp... nånstans där stod jag, lite närmare bilarna dock, men på ett ungefär där!
Halt e ju bara förnamnet.. o så var burgarna kalla oxå :( !!
Snökanon ja... hade inte du det?
På Fredriksberg var det faktiskt ganska gott om snö, iallafall där vi stod!

Jag köpte ingen burgare där. Köpte korv på Sundsjön 1 istället :) I Fredriksberg ja, där var det hyggligt med snö även där jag var. Om jag inte minns fel var det pp 6B, vid Skärsjön!
 
swordsman skrev:
Jag köpte ingen burgare där. Köpte korv på Sundsjön 1 istället :) I Fredriksberg ja, där var det hyggligt med snö även där jag var. Om jag inte minns fel var det pp 6B, vid Skärsjön!

Nä det gjorde du rätt i..!
Asså, du var på 6B, då var vi inte på samma ställe där då, vi var på 5B, o gick en bit mot starten!
Var du ute alla dagar eller?
 
Jag åkte också till 5B men gick typ bort till 6B.... Så vi gick åt olika håll. Åkte ni stora vägen eller åkte ni på småvägarna vid Lesjöfors? Vi valde småvägar för att undvika trafikstockningar... Funkade bra! :) Och japp, var ute alla dagar...
 
swordsman skrev:
Jag åkte också till 5B men gick typ bort till 6B.... Så vi gick åt olika håll. Åkte ni stora vägen eller åkte ni på småvägarna vid Lesjöfors? Vi valde småvägar för att undvika trafikstockningar... Funkade bra! :) Och japp, var ute alla dagar...

Aha, ok, parkerade på en väg gjorde vi iallafall! Men då gick ni en bra bit oxå då?
Hehe, småvägar kan man lugnt säga att vi åkte, små som satan var dem, men fram kom vi :) !
Men om vi åkte vi Lesjöfors har ja inte en aning om, kan inte Värmlandsskogarna alls, e från Borås hållet nämligen ;)

Gött me alla dagar, får det nog bli nästa år... om man bokar stuga i tid vill säga!
 
Ok! Om det var så små vägar gjorde ni kanske det. Om ni inte gjorde det borde ni suttit i kö några timmar! Det brukar vara hårt vid Fredriksberg. Boka stugan redan nu! Jag har inte riktigt problemet... Bor ju i Karlstad så det är ju liksom hemma.

Jo vi gick väl en bit på Fredriksbergsträckan. Men kunde ju gå på isen så var inte så jättefarligt. Gick inte riktigt ända fram till 6B heller.

Nej, nu måste jag sova men kommer tillbaka till tråden igen imorrn :)
 
swordsman skrev:
Ok! Om det var så små vägar gjorde ni kanske det. Om ni inte gjorde det borde ni suttit i kö några timmar! Det brukar vara hårt vid Fredriksberg. Boka stugan redan nu! Jag har inte riktigt problemet... Bor ju i Karlstad så det är ju liksom hemma.

Jo vi gick väl en bit på Fredriksbergsträckan. Men kunde ju gå på isen så var inte så jättefarligt. Gick inte riktigt ända fram till 6B heller.

Nej, nu måste jag sova men kommer tillbaka till tråden igen imorrn :)

Jo det var småp vägar, så det var ju ingen kö eller nåt sånt, sen kom vi rätt långt fram på parkeringen oxå , som gött var!

Jo, vi funderar på o boka den redan nu faktiskt, det e det värt... hopplöst annars!
 
Japp, det är hårt med uppehälle i rallytider. På tal om det så funderar jag på att åka till Neste Rally Finland i år. Någon forumläsare som varit där och kan tipsa om billiga och bra uppehällen?
 
swordsman skrev:
Japp, det är hårt med uppehälle i rallytider. På tal om det så funderar jag på att åka till Neste Rally Finland i år. Någon forumläsare som varit där och kan tipsa om billiga och bra uppehällen?

Brorsan och jag sov i bilen nu sist, inte så bekvämt men bra pris. :) Det är väldigt många som gör så; åker ut till sträckan kvällen före, kanske provkör den, och sedan är man redan på plats när man måste upp aptidigt på morgonen för att få en bra plats.
 
stef-n skrev:
Brorsan och jag sov i bilen nu sist, inte så bekvämt men bra pris. :) Det är väldigt många som gör så; åker ut till sträckan kvällen före, kanske provkör den, och sedan är man redan på plats när man måste upp aptidigt på morgonen för att få en bra plats.

Har inte denna tråd ballat ut lite och bara diskutera vilka sträckor ni varit på ,
om ni vill fortsätta er diskussion här och inte över mail kan ni väl dela med er av en frän rallybild var gång ni diskuterar med varandra.
Mats
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.