Advertisement

Annons

Svenska Rallyt

Produkter
(logga in för att koppla)

swordsman

Aktiv medlem
Ett kombinerat evenemangstips och förfrågan om fototips:

Svenska Rallyt här i Värmland 10-13 februari i år. (www.swerally.se)

Har plåtat en del rally innan, men vill ändå gärna ha alla tänkbara tips om hur man bäst fotograferar rally!?? Hur gör ni? Några särskilda tips & tricks när det är snöigt (=ljust och vitt)?

Det vore också trevligt med tips om Era rallybilder och sajter där man kan se rallybilder!

Allt är varmt välkommet!
 
Jag kommer förmodligen oxå att bege mig dit och plåta lite. Hoppas dock på snö.. mycket snö.. det blir lite roligare då ;)

Man ska väl i första hand tänka på att inte tå alldeles för nära, även om vidvinkelbilder från låga vinklar nog är effektfullt.

Men som Magnus säger.. Allt utom de vanliga positionerna blir nog bra..
 
Jeppe skrev:
Jag kommer förmodligen oxå att bege mig dit och plåta lite. Hoppas dock på snö.. mycket snö.. det blir lite roligare då ;)

Man ska väl i första hand tänka på att inte tå alldeles för nära, även om vidvinkelbilder från låga vinklar nog är effektfullt.

Men som Magnus säger.. Allt utom de vanliga positionerna blir nog bra..

Intressant. Lägger det på minnet. Tack även till Magnus!

Gällande vädret så förstår jag inte riktigt att folk oroar sig redan nu (det är liv om det här i Värmland, i lokaltidningarna bland annat). Det är ju 4 veckor kvar till rallyt och vintern kan både komma och försvinna på en dag. En vecka innan ska jag börja oroa mig lite om det inte är snö...
 
Och en bild från Förra årets rally men då utan panorering *ler*
 

Bilagor

  • svenska.jpg
    svenska.jpg
    17.5 KB · Visningar: 2,206
Måste man vara ackrediterad för att få fota rallyt?
Enligt den här länken: http://www.swedishrally.com/site2005/swe/ackreditering.htm
verkar det vara en himla massa restriktioner och byrokrati, men de berör bara "media". För privatpersoner står det ingenting, inte om man får fota eller inte... men vad är skillnad på medias bilder och bilder någon medial instans köpt av en privatperson?
 
Eveningstar skrev:
Måste man vara ackrediterad för att få fota rallyt?
Enligt den här länken: http://www.swedishrally.com/site2005/swe/ackreditering.htm
verkar det vara en himla massa restriktioner och byrokrati, men de berör bara "media". För privatpersoner står det ingenting, inte om man får fota eller inte... men vad är skillnad på medias bilder och bilder någon medial instans köpt av en privatperson?

Ackreditering kan man mer eller mindre glömma, om man inte representerar en väldigt stor tidning. Men givetvis kan man plåta ändå!!! Som ackreditering får man bra parkering (du slipper gå 2 km till sträckorna), fotoväst (dvs du behöver inte trixa så mycket med vakterna), tillgång till presscentret osv...

Tack för tipsen Mats.
 
För övrigt tycker jag att svenska rallyt borde flyttas norrut, den här ovissheten är inget skoj alls. Med norrut menar jag rejält långt norrut, så att det verkligen blir garanterat snöigt. Men värmlänningarna lär väl hålla så hårt i rallyt att vi förlorar det helt här i landet istället... Jag menar alltså inte att det skall flyttas till Östersundstrakten bara för att jag råkar bo här, nej, upp till Kiruna eller något sådant. :)
 
stef-n skrev:
För övrigt tycker jag att svenska rallyt borde flyttas norrut, den här ovissheten är inget skoj alls. Med norrut menar jag rejält långt norrut, så att det verkligen blir garanterat snöigt. Men värmlänningarna lär väl hålla så hårt i rallyt att vi förlorar det helt här i landet istället... Jag menar alltså inte att det skall flyttas till Östersundstrakten bara för att jag råkar bo här, nej, upp till Kiruna eller något sådant. :)

Hehe... Ja, jag vill gärna hålla hårt i det. Som fattig student är det lättare att åka inom sitt eget landskap än att dra till Kiruna. Men jag håller med dig, om det ska flyttas så ska det flyttas långt! Östersund är absurt. Visst är det snö oftare där, men i början på 90-talet då rallyt ställdes in pga snöbrist, då var det ju inte snö där heller! Så... Lååångt norrut. Snygg panorering förresten!
 
Skillnaden på ackreterad och inte är väl ett antal meter fram till bilarna och att man får trängas med folk för att få en bra plats + som sas tidigare att man inte kan åka bil ända fram utan får vackert betala parkering och ut o vandra i någon halvtimme.

PS jag tillhör den senaste kategorin
 
swordsman skrev:
Hehe... Ja, jag vill gärna hålla hårt i det. Som fattig student är det lättare att åka inom sitt eget landskap än att dra till Kiruna. Men jag håller med dig, om det ska flyttas så ska det flyttas långt! Östersund är absurt. Visst är det snö oftare där, men i början på 90-talet då rallyt ställdes in pga snöbrist, då var det ju inte snö där heller! Så... Lååångt norrut. Snygg panorering förresten!

Tack. :) Men du får tänka lite långsiktigt, just nu är du fattig student, men troligtvis inte om några år, eller hur? Då kan det vara kul om det fortfarande finns ett Svenskt rally kvar, även om det är en bit att åka. :) Nu vet inte jag hur de tänker, jag tycker att det verkar lite konstigt att ersätta just Svenska rallyt med ett Jordanskt, men det kan ju gå till Norge eller Kanada, om de nu vill ha något snörally kvar i VM-serien överhuvudtaget. Det hoppas ju iallafall jag, för det är rätt estetiskt tilltalande med färgglada bilar mot vit bakgrund. :)
 
moh1 skrev:
Skillnaden på ackreterad och inte är väl ett antal meter fram till bilarna och att man får trängas med folk för att få en bra plats + som sas tidigare att man inte kan åka bil ända fram utan får vackert betala parkering och ut o vandra i någon halvtimme.

PS jag tillhör den senaste kategorin

Nästan alla tillhör senaste kategorin... Svenska rallyt får ackreditera 12 (!!!) svenska fotografer totalt i år. Det är FIA som bestämmer...

Egentligen får inte ackrediterade fotografer stå innanför avspärrningarna på sträckorna, hehe, men man vet ju hur det är med det...
 
moh1 skrev:
Skillnaden på ackreterad och inte är väl ett antal meter fram till bilarna och att man får trängas med folk för att få en bra plats + som sas tidigare att man inte kan åka bil ända fram utan får vackert betala parkering och ut o vandra i någon halvtimme.

PS jag tillhör den senaste kategorin

Och de där få metrarna gör en STOR skillnad, iallafall vid de mest populära platserna där det erbjuds hopp till exempel. Jag skall FÖRSÖKA få en plats vid Colin's crest i år, men då lär man få stå och huttra ganska många timmar innan, men vad gör man inte för konsten? :/ I Finland förra året väntade jag sex timmar för att ha en bra plats att ta hoppbilder från, det vill jag inte göra i Sverige, jag har en känsla av att det kommer vara lite kallare trots allt.
 
stef-n skrev:
Tack. :) Men du får tänka lite långsiktigt, just nu är du fattig student, men troligtvis inte om några år, eller hur? Då kan det vara kul om det fortfarande finns ett Svenskt rally kvar, även om det är en bit att åka. :) Nu vet inte jag hur de tänker, jag tycker att det verkar lite konstigt att ersätta just Svenska rallyt med ett Jordanskt, men det kan ju gå till Norge eller Kanada, om de nu vill ha något snörally kvar i VM-serien överhuvudtaget. Det hoppas ju iallafall jag, för det är rätt estetiskt tilltalande med färgglada bilar mot vit bakgrund. :)

Hehe... Jo, när jag slutat plugga passar det bra att de flyttar det i så fall :) Gällande jordanien så låter det mest som trams. Alla vet att svenska rallyt är mycket uppskattat bland förarna, och OM det hotas så hotas det inte av ett grusrally eller annat, utan av ett snörally. De kommer aldrig köra en serie utan snörally. Väderdiskussionen är uppe varje år, men det är ju faktiskt inte många år som förhållandena inte funkar?!
 
stef-n skrev:
Och de där få metrarna gör en STOR skillnad, iallafall vid de mest populära platserna där det erbjuds hopp till exempel. Jag skall FÖRSÖKA få en plats vid Colin's crest i år, men då lär man få stå och huttra ganska många timmar innan, men vad gör man inte för konsten? :/ I Finland förra året väntade jag sex timmar för att ha en bra plats att ta hoppbilder från, det vill jag inte göra i Sverige, jag har en känsla av att det kommer vara lite kallare trots allt.

Jag stod några timmar vid colins förra året... Det är inte värt det! Dessutom tror jag att det räcker att vara lite kaxig och bara kliva fram vid de övriga fotograferna. Se till att ha ett snyggt tele bara :) Jag såg flera fotografer förra året utan nån fotoväst eller något som stod där framme!
 
Jag var en av de fräcka som klev fram
orentig kamera med extra batteripack stor glugg 100-300/40 sigma med solskyddet monterat samt detta monterat på en enbenting då ser man så profsig ut och de funktoinärer som vad där körde enbart bort de med normala små diggisar *ler*
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.