Annons

Svenska Rallyt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Du,Fredrik när jag skrev svar kring detta så vet JAG att det är ett forum för fotointresserade och inget annat.Jag försökte förenkla svaret så mycket det går.Jag vet inte om jag har skrivit om vare sig "banchefer" eller "sträckchefen". Det du skriver och "breder" ut är helt ointressant för för dom som vill stå och fotograferar.Det löser sig själv.Vad jag beskrev, är att det innan bilarna/tävlande kommer ett antal bilar som ser till att allt är klart.
Jag vet inte om du läste eller förstår att jag fotografiskt följt "svenskan" mer än 20 år.Under dessa år har det oberoende om jag
haft fotografackreditering eller ej INTE varit några problem att fotografer ej mindra att sälja bilder.Kom då ihåg att jag varit där i båda "rollerna".Så det du skriver:
"Vad man däremot ska vara medveten om är att WRC/Rally Sweden äger de ekonomiska rättigheterna till arrangemanget. Vilket leder till att det inte är så självklart att plåta och sen sälja hur som helst."
Vill du vissa oss här på forumet var det står, det är ju en nyhet- god som något.Inte någon gång har jag i alla fall upptäckt att det skulle stå en förbudsskylt gällande fotografering ute på sträckorna eller vid servicen för icke-ackrediterade fotografer.Ej heller något skrifligt förbud mot att sälja sådana bilder.
Eftersom detta som sagt är ett forum för fotografer och det är kring detta som frågorna om Rally Sweden rör sig så vill jag bara lämna detta citat direkt från arrangören,
"Fotografackreditering:
Antalet fotovästar som finns att fördela till de fotografer som ackrediteras nationellt är av FIA
begränsat till tolv (12) st.
Därför är det nödvändigt att fotografer sänder in kopior av publicerade bilder från Svenska Rallyt
2008 och/eller andra WRC-tävlingar, för att en rättvis bedömning av behovet av fotoväst
skall kunna göras. Det är den enskilde fotografens behov som bedöms; inte antalet bilder från
olika fotografer en publikation publicerat.
Fotoväst ger möjlighet att stå framför avspärrningar på platser där detta ändå bedöms säkert,
tillträde till i förväg iordninggjorda fotoplatser, samt tillträde till fotoläktaren vid start och mål.
Tilldelning av fotoväst kommer att meddelas i ackrediteringsbekräftelsen."

Svar till VickiochTova!
För mig så ser det ut som om dina objektiv räcker till.
Självklart är ju placering avgörande. Utöver dom sk.publikplatserna så står man utefter sträckan.Vilket gör att ditt 300 är helt lagom. Man kan stå upp till 10 -15 meter från vägen. Jag har ståt närmare än så. Men som jag skrivit tidigare allt handlar om förstånd och att följa dom avspärningar som finns.

Så lycka till alla "rallyfotografer".
 
Gissningsvis står det i programmet eller på biljetten, ungefär som när man går på konsert. Men det är ju främst inte stillbildsfotografer eller hobbyfotografer som de bryr sig om. Utan det är mer för att skydda tv-rättigheter och filmrättigheter. Att det står nån fotograf från lokaltidningen har jag svårt att tänka mig att de orkar lägga nån större energi på.

Det var någon som undrade huruvida det skulle vara möjligt att få schyssta bilder från ett WRC-rally och jag förklarade. Sedan ifrågasatte du min vana av rally och hävdade att allemansrätten inte skulle gälla, så då gav jag dig en inblick i det.

Man får väl se om man hinner ut och plåta nått själv i år men gissningsvis är det fullt upp med annat.

Mvh
Maverick
 

Bilagor

  • FSPICT4051.jpg
    FSPICT4051.jpg
    24.4 KB · Visningar: 734
Gissningsvis står det i programmet eller på biljetten, ungefär som när man går på konsert. Men det är ju främst inte stillbildsfotografer eller hobbyfotografer som de bryr sig om. Utan det är mer för att skydda tv-rättigheter och filmrättigheter. Att det står nån fotograf från lokaltidningen har jag svårt att tänka mig att de orkar lägga nån större energi på.
SVAR:
Du Fredrik,jag vill påstå att du är ute på tun is när det gäller fotograferingen.Om det skulle finnas ett förbud för icke-ackrediterade fotografer inte f-n kan man låta bli att tala om det " i programmet eller på biljetten".Det står heller inte på den rallyts hemsida.Alltså kan vi lämna detta.Blotta tanken att Rally Sweden i efterhand skulle kräva ersättning från någon som fotograferad är mer än befängd.
Det du skriver om är enbart tv-rättigheter/filmrättigheter och inget annat.Allt annat är svamel.Du har varit på ett "svenska" och sedan går du ut som om andra inte kan eller förstår något.
----------
Det var någon som undrade huruvida det skulle vara möjligt att få schyssta bilder från ett WRC-rally och jag förklarade. Sedan ifrågasatte du min vana av rally och hävdade att allemansrätten inte skulle gälla, så då gav jag dig en inblick i det.
SVAR:
Jag har den insikten att under den tid som sträckorna körs så är området avlyst och det gäller ingen allemansrätt.Man har länstyrelsen´s och polisen´s tillstånd att göra så.Vägar som leder fram till varje sträcka har arrangören rätt att bestämma över. SÅ,också området utefter varje sträcka.De är ju som så att Rally Sweden har ett samarbetsavtal med ett antal motorföreningar och andra föreningar i Värmland och Dalarna.Dessa föreningar får ersättning av rallyt.Varje förening ställer upp med föreningsmedlemmar. Alla dessa föreningsmedlemmar gör detta utan ersättning.Varje stäcka har en förening som anvarig.
Nu vet jag inte om du överhuvudtaget har gått i tex den vämländska skogen.Eftersom jag inte enbart fotograferar rallybilar utan även natur så känner jag väl till områdena vi dessa sträckor.Inte f-n skulle jag gå ut i (läs idag) minst 80 cm snö.Och då med stor mossar och höjder.Att ta sig in den vägen är inte många som funderar över.

---------
Man får väl se om man hinner ut och plåta nått själv i år men gissningsvis är det fullt upp med annat.

SVAR:
Om du vill spara en "hundring" och slippa "snöpulsning" så söker bl.a vår orts motorklubb fuktionärer till en sträcka på fredag.
Varför inte ta möjligheten, så kan dom också ge dig lite info om hur det går till.
Du jag är lite nyfiken( möjligen utanför ämnet) på det du skriver att du varit "tekniker"? Vilket vilket år och med vem?
 
2006 och inte med vem utan för SBF/FIA. Sedan har jag fått ta uppehåll pga studier.

Det ska jag göra i år också så jag har nog att göra ändå utan att ställa mig som spärrvakt ute på sträckorna, vilket iofs har sina fördelar ur ett rent fotografiskt perspektiv. Så jag har både plåtat och jobbat på rallytävlingar de senaste 20 åren, fast mest jobbat. Tycker det är sådär kul att plåta rally faktiskt. Hur som helst så åker vi upp på tisdag och har första genomgången med FIA.

Jag följde SM-serien en eller två säsonger med kameran och främst Mats Thorzselius som då körde en WRC Corolla. Kan väl ha varit runt 2001/2002 kanske.

Idag jobbar jag mest för Upplands BilsportFörbund, nästan uteslutande med tekniska frågor inom rally och utbildning av funktionärer.

Hur gick plåtningen av träningen?

Mvh
Maverick
 
Ja ja! När jag senast var och tittade på Svenska Rallyt var nog slutet av 80 talet. Fram tills dess kunde man bl.a se Gr:B monstren vilket var ganska kul. Då betalade man bara parkeringsavgifter och alla kunde plåta var de ville. Jag var inne och kollade på deras hemsida i fjol och jag fick då den uppfattningen att det inte var tillåtet att plåta utan tillstånd, men jag kan ha övertolkat reglerna vilket i så fall arrangören får ta på sig för att var otydlig. På den tiden körde man också på Vassjön och där fick man fina bilder.
 
Dom bryr sig inte så speciellt nu heller om man kommer med sin kamera. Det hela är mer att dom ska kunna stämma skiten ur dig om du börjar konkurrera med deras merchendise-verksamhet där dom gör rätt stora pengar på. Liksom för tv-rättigheter. Att folk tjänar en tusing på att sälja en bild till nån blaska skiter dom i, börjar du göra DVD:s och sälja på postorder så blir de nog lite mer gramse...

WRC-organisationen har eget mediafolk som pysslar med sånt där. Sist(2006) kunde man känna igen dom på svarta/lime-jackor som det stod WRC Media på om jag minns rätt. Dom hade värsta långtradaren med satellit-uppkoppling och grejer. Dom sköter en del av de där Big-Screensen också, eller gjorde då iaf.

/Maverick
 
2006 och inte med vem utan för SBF/FIA. Sedan har jag fått ta uppehåll pga studier.

Det ska jag göra i år också så jag har nog att göra ändå utan att ställa mig som spärrvakt ute på sträckorna, vilket iofs har sina fördelar ur ett rent fotografiskt perspektiv. Så jag har både plåtat och jobbat på rallytävlingar de senaste 20 åren, fast mest jobbat. Tycker det är sådär kul att plåta rally faktiskt. Hur som helst så åker vi upp på tisdag och har första genomgången med FIA.

Jag följde SM-serien en eller två säsonger med kameran och främst Mats Thorzselius som då körde en WRC Corolla. Kan väl ha varit runt 2001/2002 kanske.

Idag jobbar jag mest för Upplands BilsportFörbund, nästan uteslutande med tekniska frågor inom rally och utbildning av funktionärer.

Hur gick plåtningen av träningen?

Mvh
Maverick

Hej du!
Jaså, du började redan som 16-åring (inte dumnt att fyllaår i augusti)och jobba och fotografera rally.Inte illa.
Jo,WRC teamen är ju som "bålgetingar" i mina trakter och testar/tränar.Petter S bor ju här så info via honom gör tillvaron lätt,i den mening att man vet var dom håller till.

Så alla rally vänner välkommen till Rally Sweden.Kanske redan på onsdag då det blir "rek" på banorna.
Och därmed lämnar denna tråd.
 
Ja ja! När jag senast var och tittade på Svenska Rallyt var nog slutet av 80 talet. Fram tills dess kunde man bl.a se Gr:B monstren vilket var ganska kul. Då betalade man bara parkeringsavgifter och alla kunde plåta var de ville. Jag var inne och kollade på deras hemsida i fjol och jag fick då den uppfattningen att det inte var tillåtet att plåta utan tillstånd, men jag kan ha övertolkat reglerna vilket i så fall arrangören får ta på sig för att var otydlig. På den tiden körde man också på Vassjön och där fick man fina bilder.

Hej!
Ragnar du har nog övertolkat detta med fotografering.
Ja,Vassjön mycket nära Torsby centrum var en härlig plats att stå på. Tyvärr är det så att den sjön inte har varit möjlig att köra på av två orsaker
1.det är inte tillräckligt bra/mycket is
2 sträckorna har flyttat till annan plats .
Annars välkommen upp i år.
 
Faktum är att jag började jobba på rallyn långt innan det, små förstås. Var väl kanske 8-10 år eller nått när jag klistrade dekaler, och andra småsaker som att kolla lysen och så, på alla tävlingsekipage på småtävlingarna.

Både morsan och farsan är engagerade så man väl uppfostrad in i det kan man säga. Nu för tiden är det lite mer avancerat.

Min första löpsedel togs i samband med en rallytävling, fast det hade inget med tävlingen att göra utan var en flygolycka som råkade ske i området. Då var jag väl runt 18-19 och det löpet bidrog väl till att intresset för bildjournalistik skulle öka.

Lycka till alla som tänker sig ta bilder där.

Mvh
Maverick
 
Tar fredag Torntorp,Lördag vargåsen,söndag värmullåsen
 

Bilagor

  • _K209383-Edit.jpg
    _K209383-Edit.jpg
    42.6 KB · Visningar: 642
Hej alla rallyfans!

Jag har varit och tittat på Svenska rallyt ett antal gånger. Tillsammans med en kompis brukar jag åka på en "friluftsdag" i värmlandsskogarna "varje" år, förutom en dag i Falun (i år i slutet av mars).

2008 hade jag en kompaktkamera (Canon PowerShot A620). Tala om amatör...
Det fungerade inte alls (alltför långsam), utom på "serviceplatsen". Jag fick några närbilder på bl a vinnaren Jari-Matti Latvala, som jag också pratade några ord med.

Nu har jag två kameror (Canon 500D och 7D (sedan ca två veckor)), en Sigma EF 530... blixt som skall få bekänna färg på folkracebanan i Hagfors (lördag efter 17.45).
Objektiv: EF 70-200 f/2,8 L USM, samt kitobjektiven 18-135 (med 7D) och 18-55 (med 500D).

Det skall bli spännande att se vad det blir av det hela. Dock har jag bara ett batteri till 7D.

Jag var ute i kväll (på väg hem från jobbet) och testade blixten. TTL-läget verkade inte fungera (?!?), dvs för lite effekt/ljusstyrka. Jag "råkade" komma på att pröva Mh och då blev det klar skillnad.
Dock verkar det som om jag måste köra på ISO 6400, eftersom jag vill använda slutartiden 1/250. Körde med kitobjektivet 18-135 och f/ca 5-8. Borde bli markant skillnad med 70-200 f/2,8. Det handlar väl om 2-3 bländarsteg, dvs ISO 1600-800 i stället för 6400.

Fråga angående vitbalansen.
Skall jag köra på blixt eller skall jag välja ett K-värde och vilket i så fall (gäller kvällen)?

På dagen, säg mulet (och alltså massor med snö)?
Jag har fått förslag på 6500 (av rallybilden.se).
Vad har ni för idéer?

Eftersom jag inte vill sitta och efterbehandla bilderna, fotar jag i jpg, och då är det bra om färgerna är så bra som möjligt redan från början.

I början på tråden diskuterades det om "Sågen" och Marcus Grönholm (mgr.fi).
Han har en restaurang kallad Sågen i Ingå, några mil väster om Helsingfors. Den besökte jag i somras, men Marcus råkade inte vara hemma. Tävlade i Pikes Peak, USA.
I byggnaden finns flera butiker förutom restaurangen och ett gym med utsikt mot Finska vikens skärgård på andra våningen. Man behöver inte vara expert för att se att det inte har snålats vid val av material till byggnaden. Byggnaden finns alltså i småbåtshamnen i Ingå.

Det är några "intressanta" finländare som finns på startlinjen. Med tanke på dyra hus kan Kimi Räikkönen nämnas. Hans hus utanför Helsingfors är till salu och han begär ca 145 miljoner kr... och spekulanterna tycker att han borde gå ner i pris (rejält).

Så har vi Marcus' kompis (i Stobart Ford i Svenska Rallyt) Mattias Therman. Jag såg i taxeringen för 2008 att MT var tvåa i Finland, taxerad inkomst ca 245 miljoner kr. Marcus har ju sagt att kompisen ordnade "det där med ekonomin", så de kör båda med en Focus WRC. I andra tävlingar har MT kört Mitsubishi evo IX-X.

Så har vi Reijo Muhonen, vad han har för hus/villa vet jag inte men han är i varje fall styrelseordförande i eget byggbolag i Helsingfors, men på hemsidan (rrracing.fi) titulerar han sig som rallyförare, och som samarbetspartners har han de egna bolagen.

Med tanke på Reijo Muhonen och hans RR Racing, så kör 2009 års svenska mästare i otrimmat 4WD, Jocke Nyman från Östersund, en Mitsubishi evo X(?) som ägs av RR Racing.

Det kan vara roligt att veta något om dem man fotograferar också, eller hur?

Jag såg annars på rallyts hemsida att det finns en "autografzon". Jag tänkte faktiskt försöka ta lite närbilder där.
Sedan hoppas jag på lite "närblider" vid Ford-teamet.
I somras träffade jag Jari Latvala, far till Jari-Matti, vinnare 2008 som sagt, och han sade att jag skulle säga till när jag kommer på något VM-rally. Det var ett hemma-hos-besök.

I tråden undrades det över lämpliga ställen att stå och fotografera på. Det har jag också funderat på!

Till nästa gång får vi hoppas att arrangören listar fina ställen, eftersom alltfler har kameror som man kan ta fina bilder med om man blott står på rätt ställe.

Mitt förslag är att kolla på vägbyten, dvs vägkorsningar som är minst 90 grader. Där är farten inte så hög och det händer saker...

Tyvärr är det ju inte så enkelt att man kan titta på en karta och se var man skulle kunna stå. Det är goda råd och tips som gäller.

I höstas var jag på Rally SM-avlutningen i Katrineholm och tog "lite" bilder (500D och 18-55-objektivet. Allt har sin början.)
Det blev inte bra fastän jag em/kvällen innan körde igenom alla sträckorna och försökte kolla läget. Jag glömde att tänka på varifrån solen skulle lysa vid en viss tidpunkt på dagen. Sedan var det besvärliga ljusföhållanden nästan överallt, blandat (stark) sol och (stark) skugga.
Det blir (för) svårt för en amatör. En utmaning i alla fall!

Med tanke på vakter och var man får stå.
I Svenska rallyt är det en helt annan ordning än på SM-deltävlingar. På SM-deltävlingar kan man stå på vägen om man inte har mer vett!
I SR blev vi för några år sedan ivägjagade av en lågtflygande helikopter! Tala om snöyra! Vi stod inte alltför nära vägen, men i helikoptern tyckte de annat.

Den som inte vill bidra ens med 100kr, tycker jag inte skall skall ge sig ut i skogen just här och precis dessa dagar. Även om jag också kan vara snål, så finns det vissa gränser.

Väl mött i skogen/Leif
 
Roligt med lite bilder!

Nu är tanken att jag och en kompis (för dagen bärare och reservfotograf) kommer att vara i Hagfors på serviceplatsen vid tiotiden och framåt på lördag.
Sedan är det sprinten som gäller.

Det är vad tidsschemat tillåter denna gång.
Många bilder lär det bli i alla fall.

Tidigare i tråden frågades det efter bra fotoplatser.

I rallymagasinet finns exempel på ett otal fina ställen. Köp rallymagasinet (80,-kr) så blir det mesta mycket klarare.

Till Maverick:
Om du ser någon som inte vet vad han skall fota och är påpälsand med mc-kläder (vindtätt och varmt!) och kanske står och snackar med J-M Latvalas far, då hejar du förstås!

I övrigt börjar det bli tid att ladda batterierna, och de är många.

Väl mött i Hagfors med omnejd!
/Leif
 
Om du ser en sönderstressad tekniker i mössa från 2006 och svart jacka så är det jag :)

Jag lär vara bland tälten längst bort från Latvala är jag rädd. Är placerad på non-prio drivers. Men sån kan ändras snabbt iofs... idag har jag varit och besiktigat SM-bilarna. Så nu är man lite lagom mosig i huvudet.

/Maverick
 
Jag la in några bilder i bloggen här på FS från Fredriksberg igår, ska sätta mej i eftermiddag och försöka få fram några fler.. Men det var trevligt i skogen även om det var lite svårt att komma åt att fota pga alla träd =)
 
Så är rally festen över för denna gång, och vilken fest det blev.Så mycket folk och alla på ett gott humör.Tacka för det, alla den sol hjälpte till att värma i kyla.Nu finns det ju bara bra kläder och inget dåligt väder för att låna från ett annat "ordspråk".
Har lagt in en bild (i min profil) från Viggen SS 6.Fick gå några km för att komma ut till denna plats.Där stod Sören Nilsson och kunder till det företag som han arbetar åt.
Varför lägga in en så STOR logga ? Jo,tyvärr har ja blivit av med en bild för några år sedan och det vill jag inte uppleva en gång till. Det var en d-j skrivande innan den personen förstod vad upphovsrätt är.
 
Är det någon som har koll på var man ska stå om man vill se något hopp tex.Jag ska upp på fredagen och har aldrig varit på svenska tidigare.Man vill ju planera in så att jag hinner se så många sträckor som möjligt.
 
Hopp

Hej,
jag har inte kollat så noggrant ännu.
Det är väl lite dåligt med hopp, dvs det är svårt att hitta ett bra ställe att stå på utan en massa träd i vägen.
Förra året var jag t ex i slalombacken där man hade byggt upp ett hopp, men eftersom det kom en U-sväng till höger lite längre ner i backen, så tog de flesta det väldigt lugnt. Ja, man chansar ju inte 500m före mål.

Det gäller att vara ute tidigt på morgonen om man skall hinna ut på två sträckor under dagen.

Sedan är det väl inte helt fel att kolla på googlemap, för att se var det om möjligt finns kalhyggen, då är det större chans att det inte står en massa träd ivägen.

Min lilla erfarenhet säger att det inte är helt fel att stå vid vägbyten (minst 90gr sväng).
Sedan är det oftast förbjudet område, där man skulle vilja stå!

Så sök efter kalhyggen! Helst med vägen nedanför en sluttning, där man kan stå i sluttningen. Om det är ett vägbyte på ett gärde, och nära en parkeringsplats. Glöm att du får stå inom 150m från vägen!

Faktum är att man behöver vara långt ute i skogen där det är lite folk och inga nitiska vakter. Kom dock ihåg att de kollar säkerheten före med helikopter.

Det är inte lätt att hitta bra platser pga snön. Man hinner inte gå tillräckligt långt för att söka reda på en bra plats.

Någon u-sväng kort före mål någonstans kan vara en bra plats, för då kan man hinna till följande ställe också.

Jag var på finska VM-rallyt i somras, så nu kännner jag de flesta förarna, och de känner igen mig. Det var roligt när t ex Loeb hälsade. Då blir man glad. Jag fick Ogier att skratta riktigt ordentligt också vid ett tillfälle. Däremot blev det ingen pratstund med Kimi Räikkönen...

Rallyvärlden är liten!

Men nu skulle jag behöva få upp bilderna på nätet, annars blir nog tvungen att köpa ett antal USB-minnen och lägga bilderna på dem, och skänka minnena till förarna. Annars vill de nog inte ställa upp på bilder i fortsättningen.
Problemet är att förarna är ca 50 st.
Får se vad jag gör. Jag skulle slippa bildbehandlingen i så fall!
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar