Jesper K
Aktiv medlem
Jag fick ett mail från en bildredaktör på Svenska Naturskyddsföreningen som ville använda en av mina bilder till deras årsbok.
Jag svarade att det vore jättekul och att jag fakturerar enl BLF och vill skriva ett avtal för användandet av bilden.
Det var inga problem med ersättningen, redaktören ville att jag skulle skicka bilden direkt så skulle jag få fakturauppgifter senare.
Jag svarade att jag vill skriva ett avtal som reglerar användandet av bilden samt hur och när den ska ersättas innan eller vid leverans av bilden. Jag bifogade ett förslag på ett enkelt avtal.
Nu har jag fått detta svar:
"Känner att detta blir för komplicerat. Jag köper in 1000-tals bilder varje
år, och skulle jag skriva avtal på detta sätt skulle inte denna verksamhet
fungera. Kutym är att ha skriftliga avtal då summan överstiger 10000
kronor. Dessutom gäller vår överenskommelse då bilden är publicerad oavsett avtal.
Har nu beställt bild från annan fotograf då jag känner att jag måste ägna
min tid åt bokens övriga 199 sidor.
mvh NN"
Vad säger Ni om detta?
Har jag varit övernitisk som vill skriva avtal?
Skulle Ni leverera högupplösta bilder utan avtal?
Det känns som om det är lika bra att det inte blev något...
Jesper
Jag svarade att det vore jättekul och att jag fakturerar enl BLF och vill skriva ett avtal för användandet av bilden.
Det var inga problem med ersättningen, redaktören ville att jag skulle skicka bilden direkt så skulle jag få fakturauppgifter senare.
Jag svarade att jag vill skriva ett avtal som reglerar användandet av bilden samt hur och när den ska ersättas innan eller vid leverans av bilden. Jag bifogade ett förslag på ett enkelt avtal.
Nu har jag fått detta svar:
"Känner att detta blir för komplicerat. Jag köper in 1000-tals bilder varje
år, och skulle jag skriva avtal på detta sätt skulle inte denna verksamhet
fungera. Kutym är att ha skriftliga avtal då summan överstiger 10000
kronor. Dessutom gäller vår överenskommelse då bilden är publicerad oavsett avtal.
Har nu beställt bild från annan fotograf då jag känner att jag måste ägna
min tid åt bokens övriga 199 sidor.
mvh NN"
Vad säger Ni om detta?
Har jag varit övernitisk som vill skriva avtal?
Skulle Ni leverera högupplösta bilder utan avtal?
Det känns som om det är lika bra att det inte blev något...
Jesper