Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

svenska fotobloggar(e), se hit!

Produkter
(logga in för att koppla)
Bear skrev:
Man tappar ju nästan sugen bara av att läsa den här diskussionen. Det verkar krävas inte så lite krångel för att få till en blog... :(

det är nog det företag som t.ex. sixapart hoppas; att det ska vara så krångligt att installera så att man är beredd att betala någon annan för att få det gjort. har tillochmed sett att det finns privatpersoner som installerar movabletype mot en liten ersättning.

/fredrik - smudo.org
 
Jag har använt mig av movabletype och b-one samtidigt, gick hur bra som helst. Var dock över ett år sedan nu så det är inte omöjligt att något har blivit ändrat.

*filar på en egen fotoblogg* ;)
 
För att hitta rätt webhotell, hur mkt plats behöver man(minst)?

Var inne och tittade hos Shellkonto.nu men man blir lite skeptisk när det ser ut som att de inte uppdaterat sidan på över ett år samt att de endast ger support via ett forum till vilket det står att "Vi ger support via e-mail och ett webbaserat forum
Länk till detta kommer snarast"....

Laddade ner WordPress men det verkar inte som att man kan "torrköra" det på sin egen dator utan en egen databas?
 
Bear skrev:
För att hitta rätt webhotell, hur mkt plats behöver man(minst)?

svårt att säga. jag tittade på min blog nu, den tar upp strax under 40Mb utrymme (exklusive utrymmet för databasen och den har jag inte koll på alls) och har varit igång i drygt ett år (ungefär 250 bilder).

/f - smudo.org
 
smudo skrev:
svårt att säga. jag tittade på min blog nu, den tar upp strax under 40Mb utrymme (exklusive utrymmet för databasen och den har jag inte koll på alls) och har varit igång i drygt ett år (ungefär 250 bilder).

/f - smudo.org

Då verkar det som att man gott och väl kan börja med ett mindre konto och sen byta upp sig. Verkar ju variera en HEL DEL i priser, inte minst på de konton med lite mer plats.
 
Bear skrev:
Då verkar det som att man gott och väl kan börja med ett mindre konto och sen byta upp sig. Verkar ju variera en HEL DEL i priser, inte minst på de konton med lite mer plats.

jag har bilderna och vävsidorna på själva kontot, medan alla kommentarer och sånt ligger i en mysql-databas som inte räknas in i tillgängligt diskutrymme. så se till att stället du kommer att hyra av stöder/tillhandahåller nån slags databas.

jag hyr av fsdata.se; de är lite dyra (125:- + moms per månad), men de har å andra sidan en suverän support, hygglig driftsäkerhet och ingen trafikbegränsning.

/f - smudo.org
 
smudo skrev:
jag har bilderna och vävsidorna på själva kontot, medan alla kommentarer och sånt ligger i en mysql-databas som inte räknas in i tillgängligt diskutrymme. så se till att stället du kommer att hyra av stöder/tillhandahåller nån slags databas.

jag hyr av fsdata.se; de är lite dyra (125:- + moms per månad), men de har å andra sidan en suverän support, hygglig driftsäkerhet och ingen trafikbegränsning.

/f - smudo.org

Hur kommer det sig att inte databasen räknas in i utrymmet? Vet du om det är det "brukligt" även hos andra webhotell? Hur stor plats har du för databasen? Kan inte bilderna ligga där också då så sparar man ännu mer plats?

En snabb prisjämförelse:
fsdata 50mb PHP/MySQL domän 125:-/mån
hemsida 35+75mb --''-- 60:-/mån(25:- faktura)
shellkonto 1Gb(!) --''-- 299:-/år
B-one 125 mb --''-- fri trafik 115 + 12:-/mån

En del skiljer som jag inte tagit med, bla trafiken som är begränsad(vet inte om det är ngt man behöver fundera så mkt på?) utom på B-one. Tittar man bara på siffororna så lockar ju B-One... Vad tycker ni som har det hotellet?
 
Bear skrev:
Hur kommer det sig att inte databasen räknas in i utrymmet? Vet du om det är det "brukligt" även hos andra webhotell? Hur stor plats har du för databasen? Kan inte bilderna ligga där också då så sparar man ännu mer plats?

snip snip

En del skiljer som jag inte tagit med, bla trafiken som är begränsad(vet inte om det är ngt man behöver fundera så mkt på?) utom på B-one. Tittar man bara på siffororna så lockar ju B-One... Vad tycker ni som har det hotellet?

jag vet inte om databasen räknas in i utrymmet, men jag tror inte det. har ingen aning om huruvida det är så hos andra hotell också... vet inte heller hur stor databasen får vara (inte mycket jag vet idag inte:)). jag gissar att det är snabbare att servera bildfilerna från www-katalogen istället för att hämta dem från en databas; det kan vara därför man inte lägger dem i databasen(?)

trafikmässigt så tror jag inte det spelar så stor roll. en del har problem vet jag; dave som har chromasia.com har vid nåt tillfälle sagt att han brukar slå i det 40Gb/månad-tak som hans hotell har. jag gissar att min blog ligger på ungefär en tiondel av hans trafik per månad. fsdata har inte klagat.

/f - smudo.org
 
smudo skrev:
jag gissar att det är snabbare att servera bildfilerna från www-katalogen istället för att hämta dem från en databas; det kan vara därför man inte lägger dem i databasen(?)
/f - smudo.org

Svårare än så är det nog inte.
 
Bear skrev:
Hur kommer det sig att inte databasen räknas in i utrymmet? Vet du om det är det "brukligt" även hos andra webhotell? Hur stor plats har du för databasen? Kan inte bilderna ligga där också då så sparar man ännu mer plats?

En snabb prisjämförelse:
fsdata 50mb PHP/MySQL domän 125:-/mån
hemsida 35+75mb --''-- 60:-/mån(25:- faktura)
shellkonto 1Gb(!) --''-- 299:-/år
B-one 125 mb --''-- fri trafik 115 + 12:-/mån

En del skiljer som jag inte tagit med, bla trafiken som är begränsad(vet inte om det är ngt man behöver fundera så mkt på?) utom på B-one. Tittar man bara på siffororna så lockar ju B-One... Vad tycker ni som har det hotellet?

Tänk på att FsData har en uppläggningsavgift som bara den kostar typ 700 kronor!
Man ska absolut inte registrera domännamn genom FsData, eftersom de är dyra (även) i det avseendet.

I prisklassen som FsData liggger på (vilket får betraktas som en dyr prisklass) ligger även två andra webbhgotell som fick god kritik i Internetworlds granskning för några månader sedan. www.levonline.se kom etta, tätt följt av www.space2u.com. Båda dessa webbhotell har superb support och 100% uptime.

ANGÅENDE REGISTRERING AV DOMÄNNAMN:

Ska man registrera en .se så föreslår jag www.loopia.se - där får man även en egen kontrollpanel, så att man kan ändra dns-inställningar vid behov. Kostnad: 200 kr för ett års registering av .se-domän. ink.moms.

Funderar man på att regga andra toppdomäner, såsom .com, .net. org osv... - Då föreslår jag ABSOLUT att man vänder sig till www.godaddy.com! De är billigast: en .com kostar knappt 60 kr/år! Där får man också en egen kontrollpanel så att man kan "peka om" domänerna...
 
vilka av er kör movabletype och iså fall var? jag är sugen på att byta vävhotell till nånting lite billigare...

/f - smudo.org
 
freddes skrev:
Tänk på att FsData har en uppläggningsavgift som bara den kostar typ 700 kronor!
Man ska absolut inte registrera domännamn genom FsData, eftersom de är dyra (även) i det avseendet.

I prisklassen som FsData liggger på (vilket får betraktas som en dyr prisklass) ligger även två andra webbhgotell som fick god kritik i Internetworlds granskning för några månader sedan. www.levonline.se kom etta, tätt följt av www.space2u.com. Båda dessa webbhotell har superb support och 100% uptime.

ANGÅENDE REGISTRERING AV DOMÄNNAMN:

Ska man registrera en .se så föreslår jag www.loopia.se - där får man även en egen kontrollpanel, så att man kan ändra dns-inställningar vid behov. Kostnad: 200 kr för ett års registering av .se-domän. ink.moms.

Funderar man på att regga andra toppdomäner, såsom .com, .net. org osv... - Då föreslår jag ABSOLUT att man vänder sig till www.godaddy.com! De är billigast: en .com kostar knappt 60 kr/år! Där får man också en egen kontrollpanel så att man kan "peka om" domänerna...

Jag har redan en domän så det som är aktuellt är egentligen bara "pekningen" som brukar ligga på 100:-

Däremot undrar jag om man skulle kunna byta Carambole, där jag registrerade domänen, till tex Godaddy?
 
Bear skrev:
Jag har redan en domän så det som är aktuellt är egentligen bara "pekningen" som brukar ligga på 100:-

Däremot undrar jag om man skulle kunna byta Carambole, där jag registrerade domänen, till tex Godaddy?

Ja, alltså godaddy använder jag endast när jag ska registrera domännamnet. Använder alltså inte deras webbhotelltjänster. Gäller att hålla isär dessa två saker!

Kan man tänka sig att lägga sin hemsida på en server i USA - så kan jag rekommendera det bästa och billigaste webbhotellet i alla fall jag vet. Har själv varit kund där.

www.tengun.net

- där får du 500 mb utrymme.
- Du kan koppla 10 domäner till kontot.
- 10 databaser.
- 50 underdomäner
- 10 GB trafik.
- PHP körs inte i safe mode.

Allt detta till en kostnad av endast 14 kronor i månaden! Ingen uppläggningsavgift! Slå det om ni kan! :)
 
freddes skrev:

Kan man tänka sig att lägga sin hemsida på en server i USA - så kan jag rekommendera det bästa och billigaste webbhotellet i alla fall jag vet. Har själv varit kund där.

www.tengun.net

- där får du 500 mb utrymme.
- Du kan koppla 10 domäner till kontot.
- 10 databaser.
- 50 underdomäner
- 10 GB trafik.
- PHP körs inte i safe mode.

Allt detta till en kostnad av endast 14 kronor i månaden! Ingen uppläggningsavgift! Slå det om ni kan! :)

klart intressant! det framgick inte riktigt om man som kund hos dem har shell-access till kontot, eller bara ftp-access. vet du nåt om det? du har varit kund där, skriver du, var det något hos dem som gjorde att du inte längre är det?

/f - nyfiken i en strut.
 
Ja, genom deras kontrollpanel får du Shell-access.

Enda nackdelen med Tengun var att jag fick så mycket spam genom deras mejl-server. Men, de har nu, tror jag, installerat nåt slags spamfilter - så det är nog bättre nu på den punkten.

Sedan är jag en "bytoman" vad gäller webbhotell. Har varit kund på åtskilliga hotell i Sverige och utomlands.

Jag kanske blir kund igen hos Tengun, vad det lider...

Killen som äger och driver Tengun heter Tony och är, vad det verkar, mycket sympatisk och svarar snabbt på supportmejl som man skickar...

Min privata sida har jag nu hos Surftown.se. Min andra sajt: www.personligassistent.com har jag hos www.space2u.com.
 
Tips om 2 webhotell till:
"www.loopia.se är prisvärda men inte billigast. Har bara gott att säga om dem. Väljer dem för mitt företag och kunder där det inte ska vara något trassel. Lite mindre viktiga saker lägger jag på www.surftown.se De är svinbilliga. Har dock märkt deras server ligger nere då och då. Deras support är ok men endast via mail. Loopia kan man ringa tom på helgen. Tycker båda är bra för respektive syfte."
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.