Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

svenska fotobloggar(e), se hit!

Produkter
(logga in för att koppla)
Inte svar exat på frågan, men jag använder mig av B-one som webhotell (de som gör så mycket reklam på nätet). 100 Mb för ca 400 kr om året. Där går även att köra MySQL och dylikt. Det har, mot vad jag trodde när jag beställlde, fungerat klanderfritt.

Jag använder för närvarande inte ens en tredjedel av utrymmet.

Bara som ett tips...

/Daniel Nordenskjöld
http://www.nordenskjold.org

Tjenare Fredrik!
Jag håller på att undersöka lite olika programvaror för ett weblogsystem. Jag har fastnat lite för MovableType.

*Hade du några problem med att installera MovableType?
*Hur är det att underhålla/uppdatera det?
*Har du någon erfarenhet av något annat system?

Mvh
Daniel Nordenskjöld

Inget svar på dina frågor. Däremot så vet jag att det finns en guide till att installera och köra MovableType i Internet World's oktobernummer för 2003. Detta kan kanske vara till hjälp.

Edit: Kollade med B-one och MovableType går inte att köra hos dem. De saknade stöd för kustomiserade CGI-script eller nåt sånt..

//jns, i samma situation

inga problem

Nordenskjöld skrev:
Tjenare Fredrik!
Jag håller på att undersöka lite olika programvaror för ett weblogsystem. Jag har fastnat lite för MovableType.

*Hade du några problem med att installera MovableType?
*Hur är det att underhålla/uppdatera det?
*Har du någon erfarenhet av något annat system?

Mvh
Daniel Nordenskjöld

de enda problem jag hade med att installera movabletype kan jag nog härleda till att jag inte läste instruktionerna tillräckligt noga. det hade att göra med kopplingen mellan movabletype och mysql. alla perl-moduler som behövdes fanns redan installerade på det webbhotell jag använder, så resten av processen var enkel.

just uppdatering och underhåll är det som movabletype är bra på; det finns ett webb-baserat administratörsgränssnitt så man behöver inte alls peta i koden när man väl har en fungerande installation. om man inte vill, förstås;)

jag har ingen erfarenhet alls av andra system.

länkat från movabletype-sajten finns ett supportforum och det finns också länkar till ett gäng 'how-to's.

/f

Tack!
Jag har mailat till B-One för att se om allt är i sin ordning för att installera MT. jag avvaktar tills jag har svar från dem innan jag ger mig på att försöka installera det.
Jag har läst instruktionerna och det verkar ju aningens krångligt, men värt ett försök.

/Daniel

Daniel: Se svaret jag fick från B-one i mitt inlägg ovan. Med lite tur får du ett bättre svar. Är det så kan du väl skriva det här. B-one verkar ju billigt o bra....

//jns

Dessvärre inget bättre svar;
----
Hej,

Vi har inte stöd för egna CGI script eller Perl.

Med vänlig hälsning / Best Regards
----

Lite tråkigt och därmed faller ganska mycket av B-One i min ögon. Men billigt är det ju...

/Daniel

Jag har fått två svar till från B-One (jag ställde en följdfråga). Som följer...;

---------------------
Jag har tyvärr inte full koll på hur detta system fungerar, om du återkommer med spec. så kan jag se om det fungerar hos oss.

SUPPORTEN
---------------------
Vad vill du veta mer än det som jag angav först?

Deras hemsida är väl bäst att titta på;
http://www.movabletype.org/requirements.shtml
under;
http://www.movabletype.org
Det är ett system som används i ganska stor utsträckning.

Mvh
Daniel Nordenskjöld
--------------------
Jag har hört lite om detta, men jag har ingen idé om något liknande system tyvärr.

SUPPORTEN
--------------------

De verkar inte precis vara pålästa på det senaste... Det verkar inte som om jag kommer längre. Kanske måste byta webhotell trots allt.

/Daniel Nordenskjöld

Är det någon som har installerat något weblog-system hos B-One vid huvud taget?

Mvh
Daniel Nordnskjöld
(Som vill komma igång NU!)

Har kollat runt lite och det VERKAR som att det går att köra hos 99kronor.com. De har svarat på mina frågor med de krav som anges av MT. Skall ta och registrera mig nån dag. Vet inte om det är ett bra webhotell men kanske duger att labba på tills man vet hur man vill ha det och fått igång nåt.

De verkar ju helt okej. Jag skall nog flytta över dit. Meddela mig om du får veta något mer. Det verkar dessutom som om jag kan flytta mitt nuvarande domännamn dit och det vore ju det bästa.

/Daniel Nordenskjöld

webbhotell

i nån av de vanligt förekommande datortidningarna (jag tror att det är datormagazin, men är inte säker) brukar det finnas en stor guide till en massa webbhotell med priser, bindningstider, funktionalitet och så. nån som har den tidningen?

/f

Hej

I både senaste Dator Magazin och Internet World finns en sådan guide. Vad vill du veta? Har iaf Dator Magazin på jobbet.

//jns

jns skrev:
Hej

I både senaste Dator Magazin och Internet World finns en sådan guide. Vad vill du veta? Har iaf Dator Magazin på jobbet.

//jns

just det, det var den tidningen jag tänkte på.

en vacker dag ska jag skaffa datormagazin, sätta mig ner och höra mig för hos olika webbhotell (om de klarar movabletyp eller motsvarande och till vilket pris). men inte idag...;)

/f

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar