Annons

svenska fotobloggar(e), se hit!

Produkter
(logga in för att koppla)
Up and running!

Då har man äntligen fått igång sin fotoblog. Valde 99kronor som webhotell och det har funkat jättebra hittils. Inga större problem med installationen av movabletype heller även om det tog några kvällar innan allt rullade som jag tänkt.

Tag gärna en titt på www.insight-blog.org/blog och säg vad ni tycker!

Har använt en färdig template som jag bara justerat lite grand efter mina önskemål. Den är väl inte så personlig än men jag skall jobba vidare med det när tid finnes!

Så alla ni därute som är sugna, kör igång! Jag kan ingen html men det har löst sig hittills ändå. Jag hade bra stöd av artikeln i internetworld och MT's egen installationsguide
 
Nja, tänkte vänta några dagar till och få upp lite mer bilder. Innan jag reggar där, man får ju vara lite taktisk, inte nån större risk att man hamnar bland nåns favoriter med nån enstaka bild bara. Man det kommer!

//jns
 
jns skrev:
Nja, tänkte vänta några dagar till och få upp lite mer bilder. Innan jag reggar där, man får ju vara lite taktisk, inte nån större risk att man hamnar bland nåns favoriter med nån enstaka bild bara. Man det kommer!

//jns

det är nog bra tänkt. säg till när du är där, så lägger jag till dig i min lista:)

/f
 
Jag är också sugen på att sätta upp en fotoblog.
Jag har B-One och jag tycker dom är bra men vad jag såg här i tråden så rimmar det dåligt med Movable Blog. Movable verkar ju inte kräva något speciellt så vad är det som B-One inte stödjer?

Sedan finns det ju PMachine som någon här på fotosidan använder och den ser inte att kräva något speciellt alls.

Jag har inte alls lust att byta webbhotell. Har bytt för inte alls så länge sen.
 
Jag har en form av blog på: www.naturfotografen.net

Jag använder mig av WordPress, som hittas på www.wordpress.org Det är väldigt lättinstallerat, funkar hos b-one och har ett mycket fint admin-interface.

Har precis satt upp den så det finns inte så mycket där just nu.. men jag fyller på allt eftersom dagarna går.
 
Stilrent interface och jag gillar blandningen mellan text och bild så det blir en äkta fotodagbok.

Kan någon förklara vad RRS Feed är för något?
 
RRS-feed är, så vitt jag förstår, en länk som uppdateras utomatiskt, t.ex. nyheter från DN, kan man lägga in på sin sida, så att de senaste nyheterna alltid visas automatiskt.
 
rss

precis som jeppe skriver är rss (det finns några olika varianter) en fil som innehåller kortfattade nyheter om en sida. i till exempel movabletype genereras rss-filen automatiskt. testa att ladda ner en rss-bläddrare (t.ex. awasu) så får du se hur en rss-baserad nyhetsström kan se ut. om du använder my yahoo kan du alltid testa att lägga till min rss-ström genom att klicka på "add to my yahoo"-knappen som finns längst ner på smudo.org:)

/f
 
Man tappar ju nästan sugen bara av att läsa den här diskussionen. Det verkar krävas inte så lite krångel för att få till en blog... :(

Funderar på att helt enkelt göra en vanlig sida och uppdatera den ett par ggr/v med bilder. Frågan är hur mkt bilder utrymmet pallar...
 
Jag använder mig av Expression Engine och har använt B-One som webbhotell. Ska dock byta till Box Hosting eftersom dom ger bättre stöd för php script. Till min hemsida använder jag Invision Power Board men ingen av dessa två ovanstående program/script är något för amatören. Det behövs en hel del pillande både i html, php och databas för att få det som man vill.
 
Jag använder Shellkonto.nu, det fungerar finfint. 1 GB data får man ha, tillgång till shell och MySQL-databas är inkluderat. Det kostar 299 kr per år (utan domän). PHP-script tillåts, dvs varken CGI eller Perl, men PHP är ju allt som behövs.

Jag provade att skriva ett eget system för att hantera en blogg (text och bild), det projektet ligger på is just nu även om det fungerade helt OK.

Min foto-blogg finnd här:noaksson.net, med den är lite tunn...

/Fredrik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.