Annons

Svenska exempel på RF28-70/2 med flagnande beläggning?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det kan vara klimatdrivet, väldigt varmt eller snabba temperatursvägningar. Antar att dom inte använder vinkelslip vid rengöring av frontlinsen, men det kan vara någon lokal rengöringsprodukt.
 
Det kan vara klimatdrivet, väldigt varmt eller snabba temperatursvägningar. Antar att dom inte använder vinkelslip vid rengöring av frontlinsen, men det kan vara någon lokal rengöringsprodukt.
Storbritannien har det varit flera från. Annars var det mycket från Sydostasien. Nån som haft UV-filter på men där det ändå skett undertill.
 
UV-filter skyddar föga för temperaturändringar. Har skadan skett i Storbritannien eller har dom varit på semester i Sydostasien eller tvärtom?
 
UV-filter skyddar föga för temperaturändringar. Har skadan skett i Storbritannien eller har dom varit på semester i Sydostasien eller tvärtom?
Vad är det som gör att du fokuserar på temperaturförändringar? Menar du du finns historiskt sett exempel på det tidigare? Fysikaliska lagar?
 
Vad är det som gör att du fokuserar på temperaturförändringar? Menar du du finns historiskt sett exempel på det tidigare? Fysikaliska lagar?
Jag har inte sett om just detta, men det är känt att man kan råka ut för att antireflexbehandling/repskydd släpper på glasögon vid mycket kraftiga temperaturförändringar, typ öppna ugnsluckan med glasögonen på och inte hålla undan nunan eller spola hetvatten på dem. Det har även hänt att vissa tillverkare haft särskilda problem med någon glastyp/ytbehandling.
 
Aldrig sett något liknande. Nu använder jag inte Canon. Måste vara något process- eller materialfel hos tillverkaren.
Läser man kommentarerna i länkade sidan så verkar du göra rätt antagande. Flera har fått ny frontlins på garantin. Material- och tillverkningsfel är ju vad garantin är till för.
 
Intressant variation i serienummer. Svårt att tro att det är samma batch.
Hur moderna Canonobjektivs serienumret är uppbyggda känner jag inte till. Tänkte att man skulle kunna få ett mönster om alla drabbade också rapporterade det. Tyvärr tycker många att serienummer är lite skrämmande att publicera.

Med kamerorna har Tornado EOS varit till stor hjälp för att få ut något vettigt från deras serienummer.
 

Bilagor

  • FB_IMG_1728055918110.jpg
    FB_IMG_1728055918110.jpg
    89.7 KB · Visningar: 18
Hur moderna Canonobjektivs serienumret är uppbyggda känner jag inte till. Tänkte att man skulle kunna få ett mönster om alla drabbade också rapporterade det. Tyvärr tycker många att serienummer är lite skrämmande att publicera.

Med kamerorna har Tornado EOS varit till stor hjälp för att få ut något vettigt från deras serienummer.
Jag frågade vår favorit-killgissare chatgpt. Svaret lät rimligt.
De första tecknen avser fabrik och år och månad. Resten är lokala serienummer för individen.

De serienummer som finns på din sida skulle då påvisa att dessa objektiv kommer från olika fabriker vid olika tillfällen. I så fall är det inte material- eller tillverkningsfel, utan snarare konstruktionsfel. Ingenjörerna får göra om sina specar. Alltså om mina gissningar är korrekta och det är där felet ligger.
 
Jag ser det inte så. Du har två material som är sammanfogade och under något speciellt förhållande så släpper det. Kan ju dessutom vara någon kombination med att vissa objektiv har något konstruktionsfel.
 
Det där skriker tillverkningsfel lång väg. Att en beläggning på ett objektiv för 35 000 bara släpper när man rengör med putsduk är givetvis under all kritik oavsett vilken breddgrad man befinner sig på.

Jag har 20 år gamla kitobjektiv drällandes i diverse mandrawers utan objektivlock som ser helt perfekta ut. Å andra sidan har dom inte någon fancy nano-beläggning men ändå.
 
Det där skriker tillverkningsfel lång väg. Att en beläggning på ett objektiv för 35 000 bara släpper när man rengör med putsduk är givetvis under all kritik oavsett vilken breddgrad man befinner sig på.

Jag har 20 år gamla kitobjektiv drällandes i diverse mandrawers utan objektivlock som ser helt perfekta ut. Å andra sidan har dom inte någon fancy nano-beläggning men ändå.
Ja, eller konstruktionsfel.

Läser man kommentarer i länken finns tom en som detta har hänt fast det suttit skyddsglas framför sedan första dagen. Alltså ingen puts, ingen olämplig hantering. Ändå var det plötsligt där en dag.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.