Det går såvitt jag vet alltid att betala med kort hos Klarna, och vad är då problemet?
Vad är det för fel med Klarna? - Ja säg det, det är under utredning för min del
Den 28/12 fick jag en faktura på 22 751, 92 Kr i brevlådan. Fakturadatam 10/12. Den förföll till betalning enligt fakturan 29/12, alltså nästa dag. Så första frågan man kan ställa sig är alltså var den faktura varit de 14 dagar som gått sedan fakturadatumet inföll.
Min andra fråga är varför jag fått en faktura fast jag enligt Klarnas app inte handlat något för den summan. Jag betalar dessutom alltid via bank då jag INTE alls gillar att affärsvärlden fått bankerna att att sänka säkerhetsribban något enormt med detta slappa användande av Bank-ID med usel säkerhet i jämförelse med exv. Nordea som både kräver personnummer och en publik och en privat kod när de genererar ett lösenord som räcker 40 sekunder.
Jag har alltså i chatt verifierat 2 ggr med två olika Klarna-anställda att det verkligen är Klarnas Plusgiro (415 85 02-7) som står på min faktura. Fakturan är skickad med snigelpost och ej enbart via mail. Under chatten upprepades flera gånger: "Om denna faktura finns, så står den inte på dig." "Du kan bortse från det."
Jag har sparat chatten så jag vet exakt vad som avhandlades (och det fick jag nytta av). Jag bad även i den konversationen att deras IT-folk skulle kolla på hur detta gått till. Men inget hände.
Klarna-tjejen skriver sedan:
"Det som hänt är att fel meiladress har angivits, alltså din och därför ser du denna faktura. Dock står den inte på dig, det garanterar jag. Det är inget du ska betala det är inte på något sätt kopplat till dig"
Jag skriver då att det verkar vara ett praktiskt sätt att få andra att betala sina räkningar genom att ange någon annans mailadress.
Då svara Klarna-tjejen:
Man kan uppge exakt vilken mailadress man vill. Det kopplas inte till den personen ifråga utan det kopplas alltid till ett personnummer och där kan man bara uppge sitt egna. Det händer att kunder råkar ange fel meiladress" (??? min anm. vad är oddsen för att någon råkar det?)
Jag uttrycker då starkt tvivel på att det är möjligt utan uppsåt.
Klarna-tjeen svara då:
För att ta reda på det uppmanar jag dig att höra med din familj. Jag kan inte uppge någon som helst information då det strider mot GDPR-lagen.
Jag skriver då att jag inte vill ha några nya felskickade fakturor och ber henne ta kontakt med Klarnas IT-folk så de kan utreda hur det är möjligt att någon annan kan uppge en mailadress som redan finns i deras databas knuten till mig.
Jag hör inget mer förrän förra veckan och då kommer en ny faktura. Denna gången på 21 790 kr, då någon tydligen betalat av 1159 kr på skulden. Det var spiken i den kistan och då rynkade jag ihop ordentligt.
Jag tar då en ny kontakt med Klarna per telefon och träffar du på en annan betydligt vaknare tjej som ser till att det händer något istället för att bara obstruera. De jobbar nu med detta och har lovat höra av sig när de utrett detta både på mail (så jag kan ge dem chat-konversationen om det behövs) och via telefon.
För ett par dagar sedan polisanmälde jag Klarna för att deras IT-system inte klarar att hantera vår dataintegritet och säkerhet och att jag utsatt ´s för ett bedrägeriförsök.
Det jag verkligen undrar är varför de inte motläser mot sin egen databas åtminstone och kollar om någon annan angivit samma adress. Det är ju trots allt det som avgör vem som får räkningarna. När jag hört hur detta uppenbarligen kan gå till, så kanske det även kan förklara en del fall där folk säger sig inte ha fått några fakturor och sedan istället påförs både straffavgifter och får inkassohot.
Det är ju också så att Klarna alltid får betalt på ett eller annat sätt men för de som drabbas funkar ju Klarna i praktiken som någon form av "målvakt" för de som uppger felaktiga mailadresser mer eller mindre medvetet.
Jag har i tidigare Klarna-reklam noterat att det ska "vara lätt att handla via Klarna" - det kanske blivit lite för lätt i den allmänna samhällsbrådskan. Skälet till att jag alltid handlar med kortdosa idag är att bankernas system är så oerhört mycket säkrare än klarnas. Säg mig vad som är den fasta punkten idag i Klarnas system som INTE är allmängods på nätet? När man chattar med deras anställda verkar det vara personnummer.
Det jag undrar också är om några andra varit utsatta för liknande överraskningar.