Annons

Svensk Elements 5 funkar inte på Vista

Produkter
(logga in för att koppla)
Från din länk: "De som vill kunna köra Elements och Vista tillsammans uppmanas vända sig till Adobes support för att få sin produkt utbytt mot den engelska versionen istället. Enligt Adobe ska detta vara helt kostnadsfritt."

Så för de som kan tänka sig en engelsk version är det ju lugnt.
 
Så typiskt Adobe !

Dom skiter i oss konsumenter. Dom släpper väl version 6 snart istället ! Det är väl enklare och ger mer klirr i kassan.

// Hasse
 
Gården skrev:
Så typiskt Adobe !

Dom skiter i oss konsumenter. Dom släpper väl version 6 snart istället ! Det är väl enklare och ger mer klirr i kassan.

// Hasse
Skäll inte på Adobe!

Har hört att det är flera mjukvaror som inte fungerar med Vista (Microsoft).
 
hasse lundberg skrev:
Skäll inte på Adobe!

Har hört att det är flera mjukvaror som inte fungerar med Vista (Microsoft).

Det är väl klart man ska skälla på Adobe ! Det är ju programmakarna som ska se till att deras program funkar !
Du kan ju inte begära att Microsoft ska fixa uppdateringar till alla program som finns där ute.

// Hasse
 
Gården skrev:
Det är väl klart man ska skälla på Adobe ! Det är ju programmakarna som ska se till att deras program funkar !
Du kan ju inte begära att Microsoft ska fixa uppdateringar till alla program som finns där ute.

// Hasse

Du menar att Adobe borde ha polerat spåkulan lite bättre när man knåpade ihop Elements 5, ett halvår innan Vista släpptes?

Självklart dyker det upp ett Elements 6 inom kort, som är fullt ut kompatibelt med Vista. Sen kan man tycka vad man vill om att ett Elemets 6 hade kommit rätt snart i vilket fall, eftersom man verkar kränga nya versioner istället för att underhålla sina redan sålda program.

/Per
 
Behövs inga spåkulor ! Dom har haft lång tid på sig att släppa en patch. Dom har ju gjort det till Premiere Elements 3. Bägge programmen släpptes samtidigt.
De flesta andra programmakarna släpper ju uppdateringar till Vista. Tex Nero,AVG mfl. Dom behövde inga spåkulor ! Men dom har service verkar det som.

/ Hasse
 
Gården skrev:
Behövs inga spåkulor ! Dom har haft lång tid på sig att släppa en patch. Dom har ju gjort det till Premiere Elements 3. Bägge programmen släpptes samtidigt.
De flesta andra programmakarna släpper ju uppdateringar till Vista. Tex Nero,AVG mfl. Dom behövde inga spåkulor ! Men dom har service verkar det som.

/ Hasse

Jag håller med. Men det är ju som sagt bevisligen inte Adobe's ambition att underhålla Elements utan att kränga nya versioner.
Systemkraven för Elements är glasklara, inget Vista där inte, så de har väl ryggen fri antar jag. Sen kan man väl tycka det är märkligt att det ska behöva skilja mellan engelsk och svensk version?

/Per
 
Ja, verkligen. Antagligen är väl lilla Sverige inte så stor marknad för dom. Jag lattjar lite grann med Videoredigering också. Där använder jag Premiere Elements. Och där har dom ju släppt en uppdatering för V3 till Vista. Och det är ju bra. Nu gillar jag 2:an bättre,och där är det dessvärre inget för Vista. Men jag har både XP och Vista i burken, så man får väl växla lite
mellan Operativsystemen :)

Btw, Jag ser att du är ägare av Sigmas 150 macro.
Är du nöjd med gluggen ? Är på väg att investera i bla ett Macro, men har mest sneglat på 105 /2,8

/ Hasse
 
Senast ändrad:
Om man väljer kompabilitet för programmet i Vista (högerknapp egenskaper på ikonen/filen) och ställer in för XP funkar alla program klockrent.
Har inte stött på ett program som jag använder i XP som inte funkar i Vista.
 
Jag har (tyvärr) haft anledning att dyka på djupet i den här frågan om Elements 5 och Vista. För att reda ut begreppen lite:

1. Elements 5.0 är inte Vista-kompatibel, vare sig i Engelsk eller någon annan språkversion. Det påstår inte Adobe heller. Däremot är det så att vissa användare fått det att fungera i alla fall, medan vissa (som undertecknad) inte har fått det att fungera. De flesta tycks dock vara överens om att Elements 5.0 är instabil på Vista.

2. Det finns en uppgradering till version 5.0.2 som ska göra Elements 5 Vista-kompatibel. Denna uppgradering fungerar enbart för den engelska versionen. Motsvarande uppgradering finns för tyska och franska också, men inte för svenska. Ingen svensk uppgrdering till 5.0.2 är planerad.

Vill man köra Elements 5 på Vista måste man således ha den engelska (eller franska eller tyska) versionen.

Ovanstående information kommer från "hästens mun", dvs Adobe. Dock finns den inte på deras hemsida utan jag har fått den genom oräkneliga samtal till kundtjänst och teknisk support.

En varning är på sin plats:
Den svenska web-sidan är missvisande såtillvida att man från produktsidan för svensk Elements 5.0 med lätthet länkas vidare till nedladdning av uppgraderingen till 5.0.2, som alltså inte fungerar ihop med den svenska versionen. Detta står inte på web-sidan.

Felet på web-sidan lurade mig till att köpa en dator med Vista och jag har påpekat felet för Adobe som ännu inte (efter en dryg månad) har åtgärdat problemet.

Man kan få byta sin svenska licens mot en engelsk. Detta var vad jag blev erbjuden och nappade på när jag upptäckte felet på web-sidan. Jag skickade in all nödvändig information till Adobe den 4 april och har till dags dato ännu inte fått något nytt licensnummer för en enegelsk version.

Kontentan är att Elements inte tycks vara något att satsa på för oss med Vista, förrän en ny uttalat Vista-kompatibel version dyker upp.
 
Faktum är att det är inte Svenska elements det är fel på utan Svenska versionen av VISTA.. dom nötterna har lyckats att översätta vissa system-anrop vilket gör att applikationerna som använder sig av standard windows API:er inte kan kommunicera med systemet för att kommandot heter något annat. Att adobe ska sätta en person som går igenom api efter api för att hitta var felet ligger är fel.

Felet ligger hos microsoft! Jag håller fast vid det jag sa innan, Kör XP tills du känner att du måste/behöver uppgradera till vista. "If it works - Dont fix it!"
 
Daniel:

För din information så kör jag en engelsk Vista, så det funkar inte att skylla på klantigheter i den svenska versionen av Vista. I varje fall inte i mitt fall.

För övrigt så är mitt klagomål på Adobe inte att Elements 5.0 inte fungerar på Vista för det har de aldrig påstått heller.

Däremot tycker jag att det är dåligt att man inte är tydlig med att uppgraderingen till 5.0.2 inte fungerar med en svensk verison av Elements. De krävdes tre samtal till Adobes tekniska support innan jag stötte på en peron som upplyste mig om detta.
 
ok, skumt, provade installera svensk elements på min vistaburk å det funkade utan prob.. aja, jag kommer endå köra xp ett bra tag till.. (Vistaburken är bara en testmaskin)
 
Själv kör jag för säkerhets skull både XP och Vista i min burk.
Har flera halvgamla program som jag inte ens vill försöka köra i Vista. Så i Vista installerar jag bara program som jag vet funkar där, typ Lightroom,Capture NX och även "stora Photoshop"

// Hasse
 
Jag har i dagarna äntligen fått min nya hem-pc att funka och skulle då instalera Elements 4 som jag köpte till. Tyvärr så är det Vista installerat på burken så eftersom inte Elements 5 funkar ihop med Vista så borde ju inte 4:an funka heller. När jag startar upp programmet får jag ett felmedelande om att programmet har kända kompabilitetsproblem ihop med Vista men då jag ändå körde igång det så verkar det funka. Nu är jag nybörjare på detta program så jag har ännu bara hunnit lägga in ett par bilder och testat runt lite.
Min fråga är då vad det är som strular med 5:an ihop med Vista, är det när man använder en speciell funktion? i så fall vilken.

Sen en sak till, jag har för mig jag läste här på forumet i höstas att om man köpte Elements 4 efter ett visst datum så skulle man kunna uppgradera till 5:an gratis, stämmer det eller har jag fattat det hela fel.

/Tomas
 
Bra support från Adobe

Installerade min nya Hem-PC med Vista i Onsdags. Ringde ett samtal till Adobe på fredagen och påpekade felet med Elements 5.0.
Idag tisdag kom det en ny CD-skiva med bud, utan kostnad.
Versionen är en engelsk 5.02 så patchen behövs inte.
På CD skivan står det t.o.m "Windows XP",
"Windows Vista" så det känns som att det skall fungera bra.

Jag är i alla fall nöjd med den supporten.
 
elohim skrev:
Om man väljer kompabilitet för programmet i Vista (högerknapp egenskaper på ikonen/filen) och ställer in för XP funkar alla program klockrent.
Har inte stött på ett program som jag använder i XP som inte funkar i Vista.


Lysande taktik!


Men hur gör man? Är det på Elements ikonen man skall högerklicka och välja xp komp.?

Inga problem att installera Elements isåfall?

HAr det funkat för dig HELT utan problem? Eller får du någon bugg eller krångel "på köpet"

Med vänliga hälsningar//Jocke
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.