ANNONS
Annons

(Asus EEE PC 1015PEM) Köpa Mini-PC + Vad har du för windows version på din Mini-PC?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag köpte en en Acer Aspire One för strax över tusenlappen,Windows 7 snurrar hyfsat ok på den. Netopen har en 2x1.66Mhz Atom och 1GB ram. Att surfa på den går lika snabbt som att surfa i Ubuntu. Jag bootar den i Ubuntu ibland också för att kunna köra gphoto2.
Lynx i Ubuntu utan GUI går säkert mycket snabbare men det orkar jag inte hålla på med.

/Karl

Har just köpt denna, verkar mycket bra. Priset var 2900 så den var ju överkommlig.
Har liknande frågor om program, finns det något litet fotoprogram som skulle funka på denna, 4 GB internminne, 500 GB hårdisk, Win 7 64bit, processor E-350 Dual core 1,6, grafikkort radeon HD 6310m.
Skulle vara jätteglad för tipps.
Gunnel

Jag funderar också på denna, tror att PS Elements fungerar på den, och det kan väl kanske vara bra för dig också om du kör PS i vanliga fall. Var hittade du den för 2900:-?

Jag funderar också på denna, tror att PS Elements fungerar på den, och det kan väl kanske vara bra för dig också om du kör PS i vanliga fall. Var hittade du den för 2900:-?

Hittade denna på ONOFF i lidköping dom hade 25% rabatt förra helgen, lite tur, men kan nog gå att hitta om man surfar runt. JME Data har för 3990:- .
Har lagt in Elements nu ska kolla hur det funkar.
Hoppas du hittar något bra
Gunnel

Senast ändrad:
uppdaterar med att jag köpte datorn igår, och att den jämfört med mina gamla sunkdatorer inte alls känns slö. Men mer minne kommer den att behöva i framtiden, det penlar redan nu mellan 600 och 800 MB i användning.

Min externa skärm (1680x1050 tror jag) funkade faktiskt, såg intealtt för tokigt ut.

Nu sitter jag och åker bil till göteborg och det känns väldigt smidigt med en liten dator i knätistllet för som förra gången när jag länade en fullstor laptop.

Joli OS

Det finns ett gratis operativsystem utvecklat för mindre resursstarka enheter med mindre skärmar, Joli OS http://www.jolicloud.com/

Funkar på de flesta datorer, EEE PC 1015PEM är bekräftad att fungera felfritt med Joli OS.
Installera på USBminne eller parallellt med windows. Ångrar du dig går du bara in i Lägg till ta bort Program och tar bort det. :)

Tänkte att jag så här efter en månad med Asus EEE PC 1015PEM skulle skriva lite om hur jag trivs med den.
Sanningen är att jag trivs väldigt bra med datorn!
Litenheten och batteritiden är väldigt trevliga. Nu har den också fått 2GB minne som jag hittade för bara 110kr på tradera och det gjorde datorn snababre när man har många program öppna, eller många flikar i internet explorer. Skärmen är lättläst och ljusstark så den funkar i solljus. Den är så ljusstark att jag vid normal användande kör skärmen på halva ljusstyrkan. Fördel också att den matt så man slipper störande reflexer.

En av två nackdelarna är att skärmen inte är en IPS och därför något färg kännslig för sneda betrktningsvinklar. Fast finns det ens nån mini-pc med IPS-skärm?

Den andra nackdelen är att jag redan verkar ha nött ett litet hål i musknappens silvermetallsika yta. Ska gå till butiken och fråga vad garantin säger om sådana förslitningar. helst skulle jag vilja limma fast nåt gummi på knappen för ibland kan den upplevas som hal, särskilt om man är fuktig eller blöt om händerna. T.ex. vid handsvett eller när man tagit i en kall läskburk, något som inte är helt ovanligt denna varma sommar.

Men jag gillar verkligen denna lilla dator jättemycke, kan faktiskt inte förstå att jag inte köpt en tidigare!

Saker som jag hoppas blir vanligt på mini-datorer i framtiden är: IPS-panel, nån form av belysning av tangentbordet och digital skärmanslutning.
Och snabbare minnes-kontroller? Det står 667mhz, tycker det låter väldigt lite, sitter ju DDR3 minne i och dom ska väl va snabbare än så?

Edit: jo det ingår ju nåt märkligt mini-operativsystem som man kan starta med en speciell knapp, vad ska det va bra för? Är det verkligen nån som använder det? Har man en gång startat Windows 7, och sen använder strömsparläget så startar ju windows lika snabbt.

Senast ändrad:
Jag köpte en Asus eee Pc för ett par år sedan. Det är den modellen som har två små solid-state hårddiskar (C och D) och den kör Win Xp. Jag har 1 Gb ram och en 900 MHz processor. Batteritiden är rätt måttlig, ca 1,5 timmar eller ibland något mer. Datorn är främst anskaffad för att användas under resor för att föra över bilder från minneskorten till antingen en extern hd eller till stora usb-minnen.
Mera omfattande redigering får anstå till jag kommer hem till desktopen och photoshop.

Jag använder Faststone för bildvisning och att kolla igenom bilder och snabbredigera bilder.

Största problemet är platsbristen på C trots att jag installerat de program som är möjliga på D. Fördelen med en solid state-hårddisk är ju att den är okänslig för stötar och vibrationer, dessutom startar datorn snabbt som f-n.

Tangentbordet är lite trångt, alternativt är mina fingrar för stora, det blir ofta fel om jag försöker skriva som på ett vanligt tangentbord. Av den anledningen tror jag att man kan inte göra en dator särskilt mycket mindre om det ska gå att använda datorns tangentbord. Till sommarstugan får vanligen laptopen följa med om jag ska vara där en längre tid, men annars har jag en extra skärm och ett extra tangentgbord där.

Den funkar utmärkt som surfdator, jag har ett modem för mobilt bredband och Tre som operatör.

Den funkar bättre ihop med en 48" Sony TV med full HD än laptopen och är utmärkt för att visa bilder med projektor.

Jag har en HP Mini 5101. Tangentbordet är utmärkt och skärmen likaså. Batteritiden är också bra, uppemot sex timmar vid låg last. Den blir dock lätt varm och väsnas då en del. Den levererades med Windows 7 Starter. Jag stod ut med det fyra timmar sedan åkte linux in.

Maskinen sköter allt jag vill att den ska utan problem.
Dvs, spela film, ljud, allmän surfning, visa bilder etc.
Ser inga problem med prestandan alls (under linux).

Jag har en Acer aspire one, Intel Atom, Windows 7 starter.

Den är faktiskt ganska långsam, använder Google Chrome som webbläsare istället för sega Explorer.

Men den är liten & lätt, har bra batteritid(stora batteriet), en liten men bra skärm.

Det är inte så kul att skriva längre texter på den dock, på det lilla tangentbordet, men det är lite av en vanesak...

/John

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar