Annons

svartvitt ute?

Produkter
(logga in för att koppla)

Forslund

Aktiv medlem
Hej allihopa

Jag tänkte fota lite modeller i oktober (för att få mycket kontraster i lövverk osv i bakgrunden). Jag vill ha en film med fint korn och som ger bra svärta, samtidigt som den ger skarpa konturer..

Vad kan ni rekomendera?

Är det fortfarande hegethorns som är billigast på film?

Använd en 100 ASA film. Tyvär finns inte AGFA:s 25 ASA film längre så nu är det 100 ASA som gäller. Så ljussvagfilm som möjligt rekomenderar jag. Själv använder jag oftast ett gulfilter som ger lite mer liv i grönskan.

Tack för svaren. Så ni rekomenderar Agfa? intressent. Har alltid fått höra att det är kodak som gör den finaste s7v filmen:)

Jag lämnar ifrån mig rullarna då jaginte har något labb.

Henri: Vad tycker du att du vinner på att köra på 160?

Resultatet blir bättre, jag vet inte, kan vara bara jag som fått för mig det. ;-)

Efke har sin ISO25 och 50, och de verkar bra men jag har inte testat.

/Henri

T-Max är en utomordentligt skarp film med extremt fint korn. Men det är även AGFA filmen. Bägge två är riktigt bra filmer. Kan även rekommendera Ilford 100. Det bästa är väl att testa lite olika filmer innan och se vilken du fastnar för. Det är så subjektivt vilken film man tycker bäst om.
Men det är klart, framkallar man inte själv kan det ju bli ganska dyrt att testa en massa filmer ;-)...

Mvh MAnge

Forslund skrev:
De jag tcker låter bäst är kodak Tmax 100 eller Fuji Neopan Acros 100.
De är väldigt lika. Jag tycker att Acros har en smula mindre korn, men det är marginellt. TMX brukar kosta mindre än hälften av vad Acros kostar, jag skulle låta det styra. Om du skalll lämna bort framkallningen är nog TMX ett bra val överhuvudtaget, jag gissar att labben är inkörda på den.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar