Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

svartvitt-farg?

Produkter
(logga in för att koppla)

sara gust

Avslutat medlemskap
Nar ni fotar digitalt med en klar ide om bilden i svartvitt, fotar ni da direkt i svartvitt eller i farg och gor om det till svartvitt i ett senare skede?
 
Har du ett avancerat program som PS så är det nog bättre att du tar så orört i kameran och blandar kanaler i PS.


Men alla har inte program eller kunskapen och då är det bra att det finns en inställning för S/V även i kameran.

svartvit film är inte så dumt heller nej
 
sara gustavsson skrev:
Nar ni fotar digitalt med en klar ide om bilden i svartvitt, fotar ni da direkt i svartvitt eller i farg och gor om det till svartvitt i ett senare skede?


Fotar alltid i RAW, dvs färg om det är digitalt - ingen erfarenhet av att ställa om till S/V direkt i digitalkamera, men jag tycker det verkar ganska onödigt då det garanterat går att fixa bättre i photoshop.
MAn får helt enkelt tänka svartvitt antar jag, hur man nu gör det...

Film och en bra scanner är dock i särklass bäst och rekommenderas varmt.
 
Hur gör man då för att på bästa sätt få fram snygga svartvita bilder ur en digitalkompakt som lämnar RAW-filer? Finns det några tips på arbetsordning m.m.? Jag är mycket nyfiken!
MVH
/JK
 
En annan sak att ha i åtanke är ju att även om du fotar med sv film, så ser du ju motivet i färg vid fotograferingen (förhoppningsvis) m.a.o ingen skillnad.
 
FILM) (Janne K skrev:
Hur gör man då för att på bästa sätt få fram snygga svartvita bilder ur en digitalkompakt som lämnar RAW-filer? Finns det några tips på arbetsordning m.m.? Jag är mycket nyfiken!
MVH
/JK

Lägg på blanda kanaler, klicka i monkrom o dra lite i reglagen, ett riktmärke kan vara att försöka hålla sig inom totalt 80-120 i värden på reglagen för de olika kanalerna.
Det finns lite recept här o där på nätet om vilka värden som kan motsvara en specifik film, vet ej på rak arm dock vart dessa recept finns.
 
sara gustavsson skrev:
Nar ni fotar digitalt med en klar ide om bilden i svartvitt, fotar ni da direkt i svartvitt eller i farg och gor om det till svartvitt i ett senare skede?

Alltid i färg, som jag sedan konverterar till svartvitt. Jag använder ett funktionsmakro som gör ett antal olika kanalblandningar tillsammans med masker. Sedan kan jag välja vilken del som ska användas av respektive kanal.

Du hittar det på www.profiler.nu/kursdok.html om du vill prova det.

MVH/Stefan
 
Mycket bra beskrivningar i pdf-format, Stefan:)

Jag är helt ny vad gäller digitalfoto och bildbehandling med Photoshop, och jag tycker alltid att det känns bättre att lära sig att göra saker manuellt först för att förstå vad som händer. Sedan kan man ju använda plug-ins om man vill spara tid.

Dessa funktionsmakron som fanns på www.profiler.nu - är det samma som "actions"? Är de för Windows eller Mac?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.