Annons

Svartvitt eller färg?

Produkter
(logga in för att koppla)

mattias_onlajn

Aktiv medlem
Hej,

Jag tänkte fråga om synpunkter på en specifik bild jag tagit. Anledningen till frågeställningen är att jag fått en hel del respons på en svartvit variant av bilden, jämfört med originalfotot som är i färg.

Här är en länk till originalfotot i färg
http://www.flickr.com/photos/mattiasandersson/4702489697/

Den bilden fick förvisso en del positiv kritik här på fotosidan när jag laddade upp den. Men för några dagar sedan gjorde jag en svartvit version av bilden som jag laddade upp både här och på flickr. På flickr blev responsen helt galen och bilden blev frontpage på flickr explore. Något som jag som amatör blev väldigt förvånad över och så klart även väldigt glad för :)

Här är den svartvita
http://www.flickr.com/photos/mattiasandersson/5110415910/

Tycker ni bilden gör sig bättre som svartvit? Varför i så fal? och vice versa.

Jag håller med föregående talare. Jag tappar motivet utan färgen. Sen gillar jag den svartvita också, men färgbilden är vinnarbilden imho.

Efter att ha funderat lite fram och tillbaka lutar jag nog åt den svartvita. Där dras ögat bort mot de ljusa, dimmiga delarna, vilka jag tycker är mer intressanta än de gröna bladen i för och mellangrund som tar uppmärksamheten i färgbilden. (Min högst personliga och amatörmässiga känsla förstås.)
/Peter

Jag gillar den gröna bättre. Tycker att det är mer djup i den bilden, ljuset är snyggare och mera spännande, även dimman i grå-blå-lila ton är intressantare.

Båda bilderna funkar för mig, jag gillar både färgbilden och den svartvita version. Naturligtvis så är ju färg bättre eftersom det är en skog full av grönt, svartvitt känns lite knasigt men visst kan det funka för vissa beroende på vilken känsla den ger en viss person.

Det är som att fota nyårsfyrverkerierna eller karnevalen i Rio i svartvitt, visst går det men det känns rätt dumt för båda är färgglada evenemang. :)

/ Magnus

Hej,

Jag tänkte fråga om synpunkter på en specifik bild jag tagit. Anledningen till frågeställningen är att jag fått en hel del respons på en svartvit variant av bilden, jämfört med originalfotot som är i färg.

Den bilden fick förvisso en del positiv kritik här på fotosidan när jag laddade upp den. Men för några dagar sedan gjorde jag en svartvit version av bilden som jag laddade upp både här och på flickr. På flickr blev responsen helt galen och bilden blev frontpage på flickr explore. Något som jag som amatör blev väldigt förvånad över och så klart även väldigt glad för :)

Här är den svartvita

Jag upprepar ett mantra som jag alltid använder på det här temat:

Är färgerna det som gör bilden ska färgerna vara kvar. Är formen det som gör bilden ska färgen bort.

I det här fallet är det inte grönt som gör bilden utan form/komposition.

För mig blir valet därför plättlätt: den ska vara svartvit.

Med tanke på den skillnad i uppmärksamhet de två varianterna gav på Flickr så tycker jag att mitt mantra gäller fortsatt. :)

Hej,

Här är den svartvita

Färgbilden helt klart,

det finns för få nyanser i den för att den ska göra sig i svartvitt tycker jag

mvh K

Jag tycker helt klart att färgbilden är bättre. Känslan av djungel och mystiken med dimman framträder på ett helt annat sätt. Jag gillar åxå den mer "subtila" tonaliteten i färgbilden.
Men visst funkar den i svartvitt åxå.

Kan meddela att det inte spelar nån som helst roll för mig.
Jag betraktar bilderna på exakt samma sätt oavsett färg eller svart-vitt. Så konverteringen lyfter inte fram nåt som inte finns i färgbilden, inte heller döljer den nåt.

Så för mig är det hugget som stucket. Bara för att färgen inte tillför något betyder det inte för mig att den ska vara svart/vit. Den vinner ju inget på det i mina ögon.

Snygg(a) bild(er)! Trodde det skulle bli promenadseger för den svartvita för mig då jag är inne på sånt. Men tvekar då den i färg ger djungelpoäng pga det gröna. Så det blir oavgjort.

Fast minuspoäng för den svenska titeln, den engelska är mycket bättre och mer AXL ;-)

Jag upprepar ett mantra som jag alltid använder på det här temat:

Är färgerna det som gör bilden ska färgerna vara kvar. Är formen det som gör bilden ska färgen bort.

I det här fallet är det inte grönt som gör bilden utan form/komposition.

För mig blir valet därför plättlätt: den ska vara svartvit.

Med tanke på den skillnad i uppmärksamhet de två varianterna gav på Flickr så tycker jag att mitt mantra gäller fortsatt. :)

Intressant tankesätt, tror jag ska stjäla det. Däremot tycker jag att det är kontrasten mellan det gröna i förgrunden och den gråa dimman i bakgrunden som gör den här bilden mer än dess form/komp, så för mig är valet lika lätt som en plätt, den ska vara i färg. :) Jag tycker djupet delvis går förlorat i den svartvita versionen.

Gillar den svartvita, av samma anldning som nämts om att formen gör bilden, påminner lite om en gammal svartvit illustration till en gammal berättelse om upptäckter av okända platser.

Jag var faktiskt helt inne på färgbilden tills jag läste Magnus Stålberg så kallande mantra.

Efter en ännu djupare granskning tycker jag det gröna är lite för mörkt, och skiljer sig lite för mycket mot diset/ dimman där bak. I den svartvita versionen tycker jag det smälter samman otroligt fint.

Hur som helst funkar nog båda bilderna precis lika bra... en/två (beroende på om man kallar det olika bilder..) är helt magiska. Riktigt snyggt!

Jag tycker absolut svart vit. Far en helt annan bild av formerna och texturen i bilden av den svartvita an vad jag far med den i farg.
Mvh maria

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar