Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svartvita utskrifts problem

Produkter
(logga in för att koppla)

rogge

Aktiv medlem
Hej alla glada!
Jag har en epson 1290 och vill skriva ut i svart vitt men får inte den finkornigheten som man får om man skriver ut sv/v i färgläget, men när jag gör det så vill det gärna bli färgstick, vad göra?
/Rogge

Har också en Epson och har märkt att s/v bilder blir lite magenta i konstljus. I solljus så är dom utan magentan.... Man kan kalibrera bort färgsticket tydligen... Men jag bestämde mig istället för att det inte gör något ;-)

Du skriver väl ut på Epsons (löjligt dyra) papper? det är jätteskillnad tydligen i kvalitet...

rogge skrev:
Hej alla glada!
Jag har en epson 1290 och vill skriva ut i svart vitt men får inte den finkornigheten som man får om man skriver ut sv/v i färgläget, men när jag gör det så vill det gärna bli färgstick, vad göra?
/Rogge
Jag tycker det ser bra ut på min 1290. Jag konverterar den svartvita bildfilen till RGB, sedan lägger jag på en kurva jag gjort i Photoshop. Bilden blir lite varmare. Sedan skriver jag ut den enligt följande inställningar i Epsons programavra:

Bilagor

• 1290.jpg
    1290.jpg
    48.1 KB · Visningar: 167
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar