Annons

Svartvita filmer, egenskaper

Produkter
(logga in för att koppla)

torhan

Aktiv medlem
Jag har av vana nästan alltid fotograferat med Tri-X när jag vill ha svartvita bilder. Men varför hålla fast vid en vana.

Är det någon som har lång erfarenhet av svartvita filmer i 35 mm-formatet som kan beskriva skillnaderna mellan de olika märkena som finns.

Jag kommer att framkalla filmen hos Odenlab och jag tror att de använder en Illfordframkallare. Fotograferar gör jag i befintligt ljus under alla förhålanden.
 
Frågan är lite luddigt formulerad, vad vill du uppnå. En del filmer är bra i hårt ljus, andra i mjukt, några är bra allround filmer men inte super på något osv. Tri-X som du redan använder är ju som du vet en bra allround film med snyggt korn, en 100iso film med liknande karaktär som tri-x är Agfa APX 100 som blivit lite av min favorit film. T-Max 100 har jag lite svårt för i småbild men älskar den i 120 och 4x5", passar väldigt bra i högkontrastmotiv. Ilfords filmer har jag lite blandade erfarenheter av Delta 400 kan jag inte bli vän med, hur jag än gör. Delta 100 har jag inte använt själv men vänner vars omdömme brukar vara bra gillar den helskarpt. HP5 är en klassiker men för lik Tri-X för att jag ska byta. Pan F är skitsnygg men har hög kontrast och är svår att skanna med snyggt resultat, men för lågkontrastmotiv är den bra. Efkes filmer är klassiska "kornfilmer" med snygg gråskala, har använt 25iso och 100iso både i småbild och 120 och 25iso filmen har blivit en favorit som långsamt alternativ till Agfa APX. De färgbaserade filmerna är också bra, har inte använt kodaks CN filmer så mycket, men Ilfords XP2 är super, speciellt om man ska skanna, klarar högkontrastmotiv galant. Problemet för mig är att jag är en lat jävel som ofta låter de exponerade filmerna ligga ett år eller mer från exponering till soppning, och de färgbaserade filmerna är mycket mer känsliga för förvaring än klassiska silverhalid filmer. Hoppas att jag kunnat hjälpa dig lite med filminfo, jag kanske ska tillägga att ovanstående är mina högst personliga åsikter. Köp ett gäng olika filmer och gå ut o plåta själv, det finns få saker inom fotografi som är så subjektiva som sv/v filmsmak.

Föresten... Glömde en film, Fuji Acros 100. Fantastiskt snygg film, men tyvär ganska dyr, fungerar inte så bra i mörka lågkontrastmotiv men i solsken... Oh-la-la! Den håller inte på långa vägar 100iso, men körd på 50-64iso får man kanonresultat. Tycker så mycket om den att jag köper den i 4x5" från USA.
 
Senast ändrad:
Luddig

Jag var avsiktligen lite luddig då jag vill ha så många personliga reflekteringar som möjligt om de flesta filmerna.

Tilläggas kan att jag skannar in negativen och eventuellt skriver ut de på Epson stylus 2100.

Tri-X har jag jämfört med Tmax-400 och konstaterat att Tri-X ger bra resultat i lite dunkla förhållanden eller då mycket av motivet finns i de mörkare partierna medan Tmax-400 verkar lämpa sig bättre vid fotografering i (rikligt) dagljus.

Då jag sällan väljer film efter förhållande, utan fotograferar med den film som sitter i kameran då motiven dyker upp, passar det för min del bäst med allroundfilmer. Men det kan vara intressant med information om specialfiler också.
 
systerdiesel skrev:
.

Föresten... Glömde en film, Fuji Acros 100. Fantastiskt snygg film, men tyvär ganska dyr, fungerar inte så bra i mörka lågkontrastmotiv men i solsken... Oh-la-la! Den håller inte på långa vägar 100iso, men körd på 50-64iso får man kanonresultat. Tycker så mycket om den att jag köper den i 4x5" från USA.
 
systerdiesel skrev:
.

Föresten... Glömde en film, Fuji Acros 100. Fantastiskt snygg film, men tyvär ganska dyr, fungerar inte så bra i mörka lågkontrastmotiv men i solsken... Oh-la-la! Den håller inte på långa vägar 100iso, men körd på 50-64iso får man kanonresultat. Tycker så mycket om den att jag köper den i 4x5" från USA.

Tycker du har fel här, kör nästan uteslutande acros när ljuset räcker, exponerad efter 100asa framkallad 10,5 min d76 1+1 ger den fantastiskt bra resultat i alla ljussittuationer, kanske skiljer det mellan 135 och storformat?

EFKE KB50 testade jag då så många här tycks gilla den och jag sökte ett billigare alternativ till acrosen. Den motsvarade inte alls mina förväntningar, grovkorning (som plusX ungefär) i förhållande till känslighet och sotar igen i lågdagrar.

Ett bra alternativ till triX är fuji neopan 400, som har ett finare korn.

En film som jag tycker är underskattad är plusX, den har ett ganska fint korn och passar väldigt bra till bla porträtt tycker jag.
 
Mer grönt

Jag måste slå ett slag för Fuji Neopan 1600. En underbar film i dåligt ljus (@1600), men även exponerad efter nominellt ISO (640) och framkallad i kanske XTOL 1:1 eller D-76 1:1. Den har ett väldigt eget korn och kontrast som ger en "film noir" känsla. Lite svettigt, liksom.

Kolla t ex här: http://blog.hform.se/article/63/the-boxer

Det är rätt hög kontrast i denna, så det kan vara en bra idé att framkalla "mjukt": mer tid och mindre agitation.

Enda nackdelen är att den inte finns i 120-format.

Annars är tidigare nämda Acros jättefin, men jag har inte testat den till småbild.
 
Neopan 1600

Jag har använt neopan 1600 några gånger med lyckat resultat. Jag har en bild här på fotosidan som jag är nöjd med och är tagen med den filmen.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=174505

Att jag inte använt den oftare beror på priset och att det oftast räckt med 400 ASA. Bilden ovan hade också blivit bra med en 400 ASA-film men nu satt neopan 1600 i kameran sedan kvällen innan och då fick det bli 1600 ASA till rullen var slut.

Skulle också vara kul att få lite mer kött på benen om Acros. En dyr film måste väga upp med något.
 
Du kan ju kolla här, men det är Mamiya C330 och 120-film.

http://blog.hform.se/article/98/stop-shooting

Men själva tonomfånget i Acrosen är jättefint. Jag skulle nog köra den på ca 64-80 ISO, för att få lite mer teckning i lågdagrarna. Högdagrarna tål lite överexponering. Bilden i länken är från min första rulle med Acros. Jag blev mycket glad över den filmen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.