Annons

Svartvit kompakt

Produkter
(logga in för att koppla)

horvendile

Aktiv medlem
I en annan tråd i närliggande forumdel har jag tyckt att det är synd att det inte verkar hända så mycket med ljuskänsligheten på sensorer i 1/1,7"-klassen. De kanske redan är sjukt effektiva, vad vet jag.
Jag skulle i alla fall bli glad om det fanns kameror i denna klass som fungerade hyggligt i skum belysning, och ett sätt skulle kunna vara att plocka bort färgfiltret. Borde ge väsentligt högre ljuskänslighet och som en bonus ge skarpare bilder. Personligen tycker jag också att svartvita bilder rent estetiskt ofta tål mer brus än färgbilder.
Men det finns inga sådana kameror vad jag vet. Jag kan på rak arm komma på två tänkbara skäl till varför:

1 - Kisels känslighetskurva för synligt ljus ser inte ut som ögats känslighetskurva. Det kanske skulle se lite konstigt ut? Nu har jag inte kurvorna framför mig, men typ att allt som är rött i verkligheten blir konstigt ljust på bilderna?
Man kan antagligen slänga in ett hårdvarufilter som fixar till känslighetskurvan, men då lär man förta mycket av känslighetsvinsten.

2 - Skulle någon köpa en sådan kamera? Marknaden är förmodligen pyttig. Tveksamt om ens jag själv skulle göra det.

Nu har jag för mig att Leica glunkade om en sådan här kamera (fast i en helt annan klass) för ett tag sedan, men vet inte om de gjorde slag i saken. Det tyder i alla fall på att punkt 1 är hanterbar. Och vad gäller punkt 2, tja, liten målgrupp är väl inget som brukar få Leica att lägga pannorna i djupa veck... iaf inte som andra tillverkare.

Edit:
Jag ser nu att jag egentligen inte formulerat någon fråga. Men egentligen är väl hela inlägget en fråga, eller i alla fall ett upplägg. Om någon annan nu tänkt på samma sak.

Senast ändrad:
Om den fungerade som förväntat och inte kostade som en Leica Monochrome skulle jag köpa en sån kamera. Skulle ännu hellre se en spegellös m43 utan bayermatris och lågpassfilter.

Och jag har svårt att se att man kan korrigera frekvenskurvor i en monokrom sensor, då det naturligtvis inte finns någon information om vilket ljus som har vilken frekvens. Kanske kan man använda optiska filter för att mörka röda frekvenser.

Och jag har svårt att se att man kan korrigera frekvenskurvor i en monokrom sensor, då det naturligtvis inte finns någon information om vilket ljus som har vilken frekvens. Kanske kan man använda optiska filter för att mörka röda frekvenser.

Nej precis, det var det jag menade - det måste i så fall in ett optiskt filter som givetvis kommer stjäla ljus. Men jag vet inte om ett sådant filter verkligen behövs.

För några månader sedan var det någon som postade en länk här på fotosidan till en webbsida som visade hur man kunde konvertera en DSLR till svartvitt genom att polera bort bayerfiltret från sensorn. Någon som kan hitta den länken igen?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar