Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svartvit i datorn - färg eller s/v i kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

nic_k

Aktiv medlem
Jag brukar vanligtvis enbart fota med färgdia och har hittills ingen vana av att scanna/bearbeta bilder i datorn. Detta ska det dock bli ändring på! Inför en kommande resa funderar jag på att plåta med lite svartvit negativfilm, framkalla på lab och ta fram bilderna på datorn.

Om man ska ta fram svartvita bilder på datorn, vilken betydelse har valet av film i kameran (färgdia jämfört med svartvit negativ) för slutprodukten?

Jag förtydligar min fråga ytterliggare:

I min okunnighet förutsätter jag att en digitalfotograf som plåtar digitala färgbilder kan välja att bearbeta dessa i tex photoshop som antingen färgbilder eller svartvita.

Detsamma borde gälla inskannade färgbilder.

Frågan blir, med andra ord, om det ändå är en digital bild som ska bearbetas som svartvit i tex photoshop, vilken betydelse har det att denna bild härstammar från en svartvit neg jämfört med färgdia?

/nic

Färgdiat håller högre kontrast. Man kan ha nytta av färginformationen men den kan också ställa till med problem.

Om du vill göra svartvita bilder i datorn kan du utgå ifrån svartvit film eller Neg/Dia i färg.

Med färgfilmen kan du blanda färgkanalerna och på så sätt få fram en mer kontrollerad gråskala än om du använder svartvit film.
I Photoshop 7 är det;
Nytt justerlager, Blanda kanaler och markera monokrom, summan av kanalerna bör vara 100%

Så ett svar på din fråga är nog att du ska använda färgfilm.
Då du redan har en massa dia så är det ju bara att prova och se om du gillar denna metoden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar