Annons

Svartvit i C41?

Produkter
(logga in för att koppla)

jensohlsson

Aktiv medlem
Hej!

Jag vet ju att det går att framkalla dia i vanlig C41-framkallning, med resultatet att färgerna blir lite förvrängda, på gott och ont.

Men hur är det med svartvit film? Vad händer om man försöker framkalla den i C41? (Jag menar "riktig" svartvit film, typ TriX m.fl. och inte t.ex. Kodaks svartvita som är avsedd för just C41.)

Mvh, Jens Ohlsson

Om du kör "vanlig" svart/vit film i c-41 aå blir det tyvärr ingenting. Det är två helt olika processer så det enda du får är en blank film och en förorenad framkallare!

Jag har framkallat Kodaks Tmax 3200 i Patersons C-41 process i brist på annat. Det fungerar, men jag tycker inte att resultatet blev bra, kontrastlöst. Kan ha att göra med att framkallningstiderna jag använde var för negativ färgfilm. Men jag skulle nog satsa på en S/V framkallare iallafall.

Det omvända förhållandet då?

Vad händer om man kör en negativ färgfilm i S/V framkallare, typ D 76 eller någon annan? Blir ingenting alls eller?

Jag kom över ett parti lätt utgången negativ färgfilm. Bara för att testa exponerade jag den helt normalt och framkallade den i tmax framkallare. 6 minuter 20 grader.

Det blev väldigt tunna negativ.
Kanske hade det gått bättre om jag använt längre tid/högre temperatur.

C41 körs ju mycket varmare än svartvitt
så kanske det hade funkat bättre med 35 grader, vem vet.

En negativ färgfilm
består ju av 3 svartvita negativ i olika lager,
när man framkallar c41 så binder man färg till de exponerade delarna av negativet och sedan bleker man bort silvret och kvar blir (den negativa)färgen. Så i princip borde man få något!!

jarup skrev:
aå blir det tyvärr ingenting. Det är två helt olika processer så det enda du får är en blank film

Precis den upplysningen jag fick av en expedit på Expert vid Skärholmen också då jag ville lämna E6 för framkallning i C41. Påpekade naturligtvis att hon hade fel och att det påverkar färgerna samt att jag framkallat så tidigare men tvivlar på att hon trodde på mig i alla fall.

Jag har inte testat "riktig" s/v i C41 men är ändå övertygad om att detta utalande inte stämmer. Så lyckat kanske det inte blir men något blir det säkerligen i alla fall.

Senast ändrad:
dia går ju att framkalla i c41 dock inte alla filmer jag soppade kodaks 64 asa tungsten film (kommer inte ihåg den exakta benämningen) i c41 och fick en helt blank rulle. Såg sen att den inte går på e6 utan nåt annat.

Dock framhåller jag fortfarande att det inte blir nåt om du soppar en s/v-rulle i c41, då jag jobbar på ett labb och vi provade och köra en rulle i maskinen.

Men om någon annan har fått ett annat resultat så får ni gärna rätta mig och berätta om resultatet.

färgnegativ i D 76

Jag blev nyfiken efter att ha läst de fortsatta inläggen i forumet efter mitt förra inlägg, så jag gjorde ett test. Jag tog en rulle (billig neg färgfilm från elgiganten, dixon, iso 200) Framkallade denna i SD 76 spädd 1-1 (20 grader) i 14 minuter. Resultatet blev som jaanK beskriver, ett mycket tunt negativ.

Jag kommer att fortsätta att göra några försök de kommande dagarna, då främst genom att pröva höja temperaturen.Återkommer med beskrivning av resultatet...Dixon filmen kostade inte många kronor...tror de tog 29 kr för ett fyrpack...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar