Annons

Svartvit framkallning?

Produkter
(logga in för att koppla)

DaCool

Aktiv medlem
Undrar hur mkt det rimligen ska kosta att framkalla en svartvit film, 36 bilder.

Och kan man göra det på olika sätt osv?
(nu snackar jag inte om att framkalla själv, för det kan jag inte).

tacksam för svar (ev. prisinformation)

/David
 
Det kostar runt 50:- att lämna iväg filmen för framkallning och under 10:- att göra det själv.
 
De ställen jag har sett har kostat runt en hundring med kontaktkarta vill jag minnas. Mellan 180 och 200 kronor om man vill ha kopior.

Vettigast är ju att köra kontaktkarta och därifrån välja ut de man vill ha kopior av och lägga lite mer pengar på dem istället.

Fast frågan är om jag inte skulle köra en film som framkallas i färgprocessen om jag inte slabbade själv. Kostnaderna rusar lätt iväg och man kan ändå inte få alla fördelar med traditionell film om man inte gör det själv.
 
Jag testade Kodaks Black & White + för ett par veckor sedan. De blir mjukare i kontrasten än tex Tmax, men jag är nöjd med resultatet.

39:- för en film och så vanlig färgframkallning - enkelt!
 
Får Hålla med Jonas här...har också testat en rulle BW+ 400 och blev hyffsat nöjd med resultatet....inte T-max men ändå...bra toner. Fast jag skulle inte rekommendera något jättebilligt labb..hör först om de kan framkalla filmen ordentligt utan diverse färgstick...jo det går!
 
...kan tillägga att jag lämnade in filmen hos Elof Eriksson i Mölndal - de är en av de bättre firmorna i Göteborgstrakten.

149:- inkl dubbla kopior.
 
Det går bra att pressa BW+ för att få högre kontrast. Grova korn kan man dock glömma - den har ju inga (nästan)! Om man nu är intresserad av sådant...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.