JazzBass
Aktiv medlem
Hej,
Jag beställde för en dryg vecka sedan två exemplar av en fotobok jag sammanställt i Lightroom 6. Böckerna var på 120 sidor och jag beställde dem från Blurb direkt via Lr. Alla bilder var svartvita, ej tonade. Som papper valde jag Proline uncoated (matt papper av deras bästa kvalitet). Böckerna (hela beställningen) gick loss på ca 170 euro inkl. frakt.
När jag igår fick böckerna levererade så såg omslaget perfekt ut. Varenda bild i boken hade dock ett mer eller mindre tydligt färgstick av magenta. Varenda en, utom en bakgrundsbild på en textsida i slutet som också visar toner av mörkgrönt.
Är det faktiskt så illa, att en av världens största leverantörer av fotoböcker inte ens kan printa svartvitt? Jag googlade lite på saken, och märkte att det verkar vara precis så illa. De skyller på sin CMYK-printning, och folk Blurbs forum rekommenderar att man väljer att tona bilderna. Men vad tusan, om de inte kan printa svartvitt så borde de väl informera om saken innan jag slänger 170 euro på böcker med undermåligt tryck?
I övrigt är böckerna väldigt fina, och pappret känns precis så bra som jag hoppades på. Det var bl.a. denna video som fick mig tillräckligt övertygad för att göra en beställning: https://www.youtube.com/watch?v=eXmmjVSbpcM
Är det faktiskt så orealistiskt som det verkar att få en svartvit bok tryckt i svartvitt? Jag känner mig rånad. Lönar det sig att klaga på det här till blurb eller är det bara jag som hade för höga förhoppningar? Vet ni om nåt annat ställe som kunde trycka en likadan bok i 25x20cm liggande format med lika bra papper och till vettigt pris?
För övrigt: Se upp med sidonumreringen om du gör en bok i Lightroom! Jag lade på sidnumreringen som en av de sista sakerna jag gjorde i boken, men ändå märkte jag efter att jag gjort beställningen att sidnumreringen var åt skogen på ca 10% av sidorna. Dubbelt för stor font och helt random sidnummer. Ett plus dock åt Blurb som gick emot sina principer och drog tillbaka beställningen fastän tidsfristen på en timme löpt ut. Jag fick sidonumren korrigerade och lade in en ny beställning. Kanske inte borde ha gjort det nu med slutresultatet i handen.
Jag beställde för en dryg vecka sedan två exemplar av en fotobok jag sammanställt i Lightroom 6. Böckerna var på 120 sidor och jag beställde dem från Blurb direkt via Lr. Alla bilder var svartvita, ej tonade. Som papper valde jag Proline uncoated (matt papper av deras bästa kvalitet). Böckerna (hela beställningen) gick loss på ca 170 euro inkl. frakt.
När jag igår fick böckerna levererade så såg omslaget perfekt ut. Varenda bild i boken hade dock ett mer eller mindre tydligt färgstick av magenta. Varenda en, utom en bakgrundsbild på en textsida i slutet som också visar toner av mörkgrönt.
Är det faktiskt så illa, att en av världens största leverantörer av fotoböcker inte ens kan printa svartvitt? Jag googlade lite på saken, och märkte att det verkar vara precis så illa. De skyller på sin CMYK-printning, och folk Blurbs forum rekommenderar att man väljer att tona bilderna. Men vad tusan, om de inte kan printa svartvitt så borde de väl informera om saken innan jag slänger 170 euro på böcker med undermåligt tryck?
I övrigt är böckerna väldigt fina, och pappret känns precis så bra som jag hoppades på. Det var bl.a. denna video som fick mig tillräckligt övertygad för att göra en beställning: https://www.youtube.com/watch?v=eXmmjVSbpcM
Är det faktiskt så orealistiskt som det verkar att få en svartvit bok tryckt i svartvitt? Jag känner mig rånad. Lönar det sig att klaga på det här till blurb eller är det bara jag som hade för höga förhoppningar? Vet ni om nåt annat ställe som kunde trycka en likadan bok i 25x20cm liggande format med lika bra papper och till vettigt pris?
För övrigt: Se upp med sidonumreringen om du gör en bok i Lightroom! Jag lade på sidnumreringen som en av de sista sakerna jag gjorde i boken, men ändå märkte jag efter att jag gjort beställningen att sidnumreringen var åt skogen på ca 10% av sidorna. Dubbelt för stor font och helt random sidnummer. Ett plus dock åt Blurb som gick emot sina principer och drog tillbaka beställningen fastän tidsfristen på en timme löpt ut. Jag fick sidonumren korrigerade och lade in en ny beställning. Kanske inte borde ha gjort det nu med slutresultatet i handen.