Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

svartvit foto

Produkter
(logga in för att koppla)

rihu

Ny medlem
Tjena på er!!!

är ny här på denna site,,som verkar vara grymt bra
för dom som fotat ett tag,,saknar tyvärr rätt mycket för newbies like me..

reportagen som har funnits eller finns känns ibland för tekniska,,& få förklaringar typ.varför eller därför mm,,,har läst många av reportagen
bedömt att många av meddlemarna verkar var i vissa avseenden mer kunniga än skribenterna (ej duktigare för det ) Skulle önska att fler av meddlemarna skrev ,reportage med bilder mm för mer kunnigare & för nevbies

nu till min fråga..

är själv mycket intresserad av Svartvit foto
& skulle vilja ha tips om sida för svartvit fotografering eller om ni själva har skrivit ett
reportage om svartvit fotografering

MVH
Tommy Rihu
 
Det är ett problem som jag har sett båda sidorna av.

Man vill skriva om allt men då kan man lika gärna ge ut en bok. Alternativet som jag har valt är att göra en del förutsättningar och en del begränsningar. Det känns inte tillfredsställande men vilka andra alternativ har man?

Här på Fotosidan har vi ännu en aspekt som på många sätt är trevlig. Man förväntas att svara på frågor rörande artikeln och det måste man tänka på när man skriver den. Samtidigt frågar man sig hur länge och hur ofta man ska följa sin gamla artikel? Även om artikeln är begränsad (eller kanske därför att den är begränsad) så dyker det upp frågor utanför begränsningarna. Personligen anser jag att det är bättre om de ställs i forumet men samtidigt vill man vara sjysst. Dessutom kan det vara ett kompetensproblem, hur avlägsna frågor förväntas man att kunna svara på?

Nåja... det här hjälper inte dig. Ofta är en mentor bättre än en text. Har du inte en lokal fotoklubb?

Tidningen som Michael länkade till är trevlig men den innehåller nästan uteslutande bilder. Black & White Photography innehåller lite mer handfasta tips.
 
Som nybörjare så tycker jag att man bör köpa sig ett par böcker som berör följande ämnen:

* Mörkrummet

* Bildkomposition

* Grundläggande bok om ljus. "Ansel Adams: The Negative"

Det kan ta ett tag innan man kommer till rätta
inom fotografering och för nybörjare så kan det
te sig vara besvärligt...allt man måste sätta sig
in i, begrepp som man inte riktigt förstår fullt
ut fast man har läst om det i en bok. Men det
kommer, förr eller senare =)

Kan inte påstå att jag själv är något proffs, men
har lärt mig en sak: Våga begå misstag & försök
att lära dig av dem.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.