Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

svartvit dia

Produkter
(logga in för att koppla)
Antingen skickar du filmen till DR5, http://www.dr5.com/, eller så soppar du själv med hjälp av Kodaks eller Fomas omvändnings-kit.

Inte mycket svårare än vanlig sv/v framkallning men lite fler steg. Dyrt? Ja, förhållandevis. Omvändningssatserna kostar 4-500kr och ger 4-8 rullar.

Det finns svart vit dia.Minns inte betckningen men dom fanns att köpa hos dom större postorderfirmorna.Framkallningen skedde i Danmark med medföljande påse.

walter-g skrev:
Det finns svart vit dia
Fanns. Agfa Scala finns inte längre.

Avfotografering av vanliga negativ med finkornig högkontrastfilm ger ganska bra resultat, det pulade jag med en del förut. Då använde jag Kodak Technical Pan och framkallade den till hög kontrast med D76 (man vill inte ha "vanlig" fotografisk kontrast som man får med specialare som t ex Technidol). Nu finns inte Technical Pan längre, så skulle jag göra det idag skulle jag köpa någon mikrofilm och labba fram en lämplig framkallning till.

Vet inte riktigt den aktuella situationen
men jag har använt gigabitfilm (www.gigabitfilm.de)
kommer inte ihåg om spur, hade en egen film eller det var spur kemi och gigabitfilm film

vid ett tillfälle i england köpte jag dia med ilford s förpackning , men tror att det var en fejk eftersom jag aldrig sett den senare och den svenske impotören inget visste.

Adox, har eller har haft någon s/v dia, dessa ofta då kopior av nerlagda andra filmfabrikat

Rollei, fanns som dia i tyskland förra året har inte sett den senare, men inte kollat hellre

har använt fuji acros men det också några år tillbak i tiden och vet inte om nuläget

photax (www.photax.se) är troligen den svenska impotör som har stor överblick över vad som finns och som visat sig vara duktiga på att skaffa fram,det man frågar om.

Vänligen
Harry

Ursäkt tanke/skrivfel såg det efter jag läst inlägg som inkommit efter det jag började skriva
jag menade ju Agfa Scala, inte fuji acros som jag skrev
som JimH, då mycket riktigt visar på att den inte finns längre.
hoppas jag inte gjorde mera fel,
men tveka inte att prova Gigabitfilm, du köper den tillsammans med kemi (se deras hemsida)
det är en mycket trevlig film

vänligen
Harry

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar