Annons

Svarta kanter på kopior?

Produkter
(logga in för att koppla)

frapp

Medlem
Tänkte fråga om någon har bra tipps på hur man får snygga svarta kanter runt sina svartvita kopior? Jag skulle gärna få yttersidan av det svarta (som gränsar mot vitt) lite "roffligt". Har hörts talas om att man kan ta en avmaskningsram och fila upp.
 
Det är inte avmaskningsramen du filar utan negativhållaren. Poängen är att släppa igenom ljus genom den klara biten av negativets kant, utanför bildytan.
 
Ja det var negativramen jag menade. Men stämmer det att man brukar fila upp dem? Hur mycket i så fall? En knapp mm/sida?
 
Det beror på hur feta ramar du vill ha. Filar du en millimeter så kommer ramen att bli 5 mm på en 13x18 cm-kopia. Det är väl ungefär i stil med de ramar jag har på mina bilder.

Ofta är det snyggare med lite tunnare, jag skulle börja med att fila minimalt, bara så man får en strimma blanknegg mellan bild och ram. Sen kan man ju alltid fila mer senare om man tycker det blev för lite. Det är svårare att gå åt andra hållet :)

Och japp, det är vanligt med filade negativramar.
 
...annars kan man ju fixa nåt som är lite mindre än bilden och lägga direkt på pappret och belysa så att kanterna blir svarta. om man inte vill fila på sin negativhållare. fast då får man raka, jämna kanter och det är ju inte lika coolt...
 
I skolan har vi en apparat som ger riktigt fina kanter. Grejen är att det översta och det understa "mask-plåtbitarna" i negativhållaren inte är exakt lika stora.
Men lyckas man hitta några begagnade sådana "inlägg" så kan man ju provfila lite. / h
 
När jag köpte min förstoringsapparat begagnat så fick jag med ett set med OH-film som har olika svärtade områden. Jag antar att de är till för att läggas direkt på pappret och efterbelysa kanterna, men med dem så får man ca 4-5 cm tjock kant på 18*24 papper.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.