Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svarta fläckar i Lightroom 3

Produkter
(logga in för att koppla)

Razer Bazer

Aktiv medlem
Hej,

när man i Lightroom ändrar Exposure ganska kraftig +1 och mer uppträder svarta fläckar liknande smuts på de ytor som ljusats upp. Samma förfarande i PS ger inte samma effekt. Förstår inte vad det kan vara och vid uppförstoring är bilden riktigt dålig. Nedan visas samma bild, ena från Lightroom 3 den andra från PS CS5, skillnaderna är tydliga.

Upplevde samma i Lightroom 2 men nu skall ju RAW-konverteraren vara mycket bättre men jag vet vad jag skall tycka, snyggt är det inte.

Skall nämna också att bilden är importerad från Lightroom till PS direkt och inte via RAW-konverteraren i PS.

Anmärkning: Har nu konstaterat att det endast verkar gälla då man använder "Brush" i Lightroom vilket gör funktionen i princip oanvändar.

Bilagor

• Lightroom.jpg
    Lightroom.jpg
    9.7 KB · Visningar: 306
  • Photoshop.jpg
    Photoshop.jpg
    22.2 KB · Visningar: 304
Senast ändrad:
När du använder 'Brush' tillsammans med vilken funktion? Exposure? Får du samma effekt om du gör likadant med samma bild i ACR i CS5?

Hej,

när man i Lightroom ändrar Exposure ganska kraftig +1 och mer uppträder svarta fläckar liknande smuts på de ytor som ljusats upp. Samma förfarande i PS ger inte samma effekt. Förstår inte vad det kan vara och vid uppförstoring är bilden riktigt dålig. Nedan visas samma bild, ena från Lightroom 3 den andra från PS CS5, skillnaderna är tydliga.

Upplevde samma i Lightroom 2 men nu skall ju RAW-konverteraren vara mycket bättre men jag vet vad jag skall tycka, snyggt är det inte.

Skall nämna också att bilden är importerad från Lightroom till PS direkt och inte via RAW-konverteraren i PS.

Anmärkning: Har nu konstaterat att det endast verkar gälla då man använder "Brush" i Lightroom vilket gör funktionen i princip oanvändar.

Har nu troligtvis funnit förklaringen, det verkar bero på featherfunktionen som helt enkelt inte fyller i vissa pixlar när man målar med penslen. Jag har gjort samma procedur med feathervärdet = 0 och då verkar de svarta prickarna vara borta.

Min förklaring på det hela är att feather är lite för "trubbigt" eller missar helt enkelt pixlar

Jovisst, man kanske inte är certifierad på Lightroom men Robert hade lösningen, jag kryssade av automask och problemet försvann. Tack Robert, du fixade mitt problem ; )

Japp så är det och därför brukar jag måla utan automask och sedan ta bort det jag "råkat" måla över med automask funktionen aktiverad. Dessutom så bör man måla när man ser bilden i 100 % skala.

/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar