Annons

svart vitt

Produkter
(logga in för att koppla)

Christoffer_B

Aktiv medlem
Hej, har länge nu funderat över hur man får en svartvit bild att se ut som tex Michael Jönssons bild: nääs 1 http://www.fotosidan.se/pools/view/47/538028.htm

Är det enbart med att göra ändringar i photoshop som man åstadkommer detta resultat eller genom att använda grå-filter. som jag har förstått så gör grå-filtret att det släpps igenom mindre ljus?


Tack på förhand
 
Han har använt ett avtonat gråfilter (Cokin P121). På ett sånt filter är övre delen grå och nedre delen helt genomskinlig. Detta gör att himlen inte blir överexponerad som den ofta tenderar att bli pga kontrastskillnaden mellan mark och himmel. Det jämnar alltså ut exponeringen av bilden. Detta kan även åstadkommas genom att man fotar i raw och gör två olika framkallningar och lägger samman. Personligen föredrar jag dock att använda filter.
 
Länken fungerar inte. Finns ej med i denna pool står det. Länka gärna om så vi kan se bilden!
 
I den bilden måste gråfiltret ha täckt, inte bara himlen, utan en stor del av marken och byggnaden. Tror att endast löven i förgrunden inte täcks. Ser ut som det på bilden i alla fall. I mörkrummet kan man lätt åstadkomma liknande med förhållning eller efterbelysning. Exponerar man lite mera efter himlen och sedan håller för marken något i förgrunden vid kopieringen uppnås samma effekt. Digitalt skulle du istället kunna ljusa upp förgrunden i datorn utan att använda något filter om du exponerar så att himlen och de vita byggnaderna får ton och teckning.

Bilden är inget riktigt lyckat exempel på gråfilteranvändning. Gräset i mitten och buskarna har blivit för mörka. Här hade nog en dubbelexponering eller det jag beskrev ovan fungerat bättre.
 
Men är det så att om man använder grå-filter att bilden får en gråare ton? vad jag har läst om grå-filter är att det släpper igenom mindre ljus så att man kan använda längre slutertider. Tack för era svar!
 
Vid användning av svartvit film kan man använda ett orange filter för att skapa dramatiska moln eller ett gult för att få en lite mindre dramatisk karaktär. Detta är urgamla knep liksom att lägga kopian i blodlutsalt för att få det vita vitare.
 
Christoffer_B skrev:
Men är det så att om man använder grå-filter att bilden får en gråare ton? vad jag har läst om grå-filter är att det släpper igenom mindre ljus så att man kan använda längre slutertider. Tack för era svar!

Man får skilja på gråfilter och avtonade gråfilter. Ett gråfilter är ju helt homogent grått och finns i olika densiteter som släpper igenom olika mycket ljus. Dessa använder man för att få längre slutartider eller större bländare och därmed kortare skärpedjup.

Ett avtonat gråfilter är alltså ett sådant som använts i bilden ovan dvs övre delen är grå och undre helt genomskinlig. Finns också i olika densiteter. Dessa filter är i regel fyrkantiga så att man lättare ska kunna anpass dem till t.ex. horisonten. Bilden blir inte gråare men med vissa (t.ex. cokin) finns risk för lite magentastick. (Fotar man digitalt eller skannar bilden är ju det dock lätt att åtgärda.) Det vanligaste användningsområdet för avtonade gråfilter är att jämna ut kontrasterna mellan himmel och mark. Utan filter riskera annars antingen himmeln bli överexponerad utan täckning i molnen, eller marken/förgrunden helt underexponerad och svart.

/David
 
Ok. tack än en gång för alla svar. skall försöka mig fram nu med den nya informationen och se vad jag kan åstadkomma. Tack än en gång :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.