Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svart/vitt i 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

defiant

Aktiv medlem
var ltie nyfiken på om någon testat det läget och om det är någon skillnad på det eller om man gör om det i PS ex.
 
defiant skrev:
var ltie nyfiken på om någon testat det läget och om det är någon skillnad på det eller om man gör om det i PS ex.

Funkar kanonbra. Nej ingen skillnad mot att göra det i PS. Jag tror det finns med för att man ska kunna göra direktutskrift i svartvitt med en skrivare.
 
Ja, och inte att förglömma som Fröderberg tidigare har påvisat: att direkt se en s/v bild i lcd-displayen kan vara en fördel. (om slutresultatet ska vara i s/v)
 
Nu har jag iofs ingen 20D själv, men borde inte en svart-vit bild innebära bättre komprimering och därmed plats för fler bilder på minneskortet?
Om det är JPEG så är det så åtminstone, är det samma fenomen för RAW-filer?
 
jag är jättenyfiken på det där! :eek:D
kan ingen ta ett porträtt på någon i både färg- och s/v läge och posta i forumet, så jag kan fippla i photoshop och jämföra?
jag vill så gärna se om skillnaden är tillräckligt liten på färdig och fixad vara.
 
edovan skrev:
Nu har jag iofs ingen 20D själv, men borde inte en svart-vit bild innebära bättre komprimering och därmed plats för fler bilder på minneskortet?
Om det är JPEG så är det så åtminstone, är det samma fenomen för RAW-filer?


Stämmer. Nej inte för raw för där har du färgbilden lagrad också. Kör du raw +bw så har du ändå bilden i färg i rawfilen.
 
Man kan få mycket brus i bilderna när man drar i spakarna på färgkanalerna i Photoshop.
Frågan är om det blir bättre att kameran "drar" i dessa spakar med en gång med hänseendet på bruset.
 
matnyttige skrev:
Man kan få mycket brus i bilderna när man drar i spakarna på färgkanalerna i Photoshop.
Frågan är om det blir bättre att kameran "drar" i dessa spakar med en gång med hänseendet på bruset.


Håller jag inte med om finns många sätt att göra om bilden till svartvitt som inte påverkar bruset. Dra ner saturation helt till exempel.
 
geronimo13 skrev:
Dra ner saturation helt till exempel.
det ska man inte göra, för röda färger får en för ljus gråskala då.
äkta s/v film är mindre känslig för röda färger så dom blir lite mörkare än i verkligheten.
det känns oxå helt naturligt för oss att titta på en s/v bild där röda färger har fått en lite mörkare gråskala.
tänk på läpparna i ett porträtt tex. när dom nästan faller in i samma gråskala som huden, ser det jätteonaturligt ut. och det gör det eftersom färgerna skiljer och vi kan se skillnaden i verkligheten.
men i gråskala skiljer dom inte riktigt lika mycket, om man inte ökar mörkheten i det röda (läpparna är ju lite rödare än huden i de flesta fall).
 
jag tar mig friheten att använda jan arvidssons bild (från efterbehandlingstråden) där jag visar vilken skillnad det kan göra i s/v, om man använder desaturate eller channelmixer där man ökar mörkheten i de röda färgerna.

bilden i färg.
 

Bilagor

  • 1373color.jpg
    1373color.jpg
    22.3 KB · Visningar: 744
bilden där desaturate har använts.
läpparna är för ljusa och tänder och ögonvitor känns lite för mörka och behöver en upplättning.
bilden behöver dessutom extra uppiffning med nivåer.
 

Bilagor

  • 1373desaturate.jpg
    1373desaturate.jpg
    18.6 KB · Visningar: 735
Senast ändrad:
bilden där channelmixer har används.
inget brus har ökats synligt iom denna användning och inga nivåer eller skuggningar har använts.

kolla skillnaden på läpparna.
det här är inget man kan bättra på lika bra enkom med nivåer efter en desaturate.
 

Bilagor

  • 1373channelmixer.jpg
    1373channelmixer.jpg
    21.6 KB · Visningar: 738
Oj, Christel vilken skillnad. Den första sv-bilden ser ju nästan ut som den har behandlats med NI. (men jag vet att den inte har det)

Tror du att du kan säga vilka värden du använde?

/ Marcus
 
färgbilden har fått sig pyttelite NI men det är oxå den jag utgått ifrån på båda s/v varianterna.

inställningarna i channelmixern kom jag inte ihåg exakt, men jag vill ha för mig att jag drog ner blått till 0% och att jag även drog ner rött rejält och sen tog upp grönt en massa så helheten skulle se lagom exponerad ut.
med det så fick jag önskad kontrasthöjning oxå.
bilden är rätt mjuk från början så här tog jag i lite extra för att det skulle kännas mer "äkta" s/v.
 
Vet inte hur 20D hanterar s/v, men alla digitala sätt tror jag det är bättre att göra i färg först och sen göra om till s/v själv. I alla fall när det rör sig om billigare scanners osv


Kan ju passa på att delge ett litet små tips på hur jag brukar göra.

Först gör jag om bilden från RGB till LAB color.
Går sen in i channels och markerar Lightness, den kanal där ljusinformationen finns.
Sen väljer jag att byta mode till greyscale, alltså samtidigt som lightness är markerad. Man får då en fråga om man vill slänga resterande kanaler och det är bara att köra ok på detta.

Testa gärna och jämnför själv med samma bild då man tagit greyscale direkt. Blir betydligt mer livlösa och trista bilder då.
 
ingen som kan tänka sig att ta ett porträtt i både färg och s/v med 20D och posta båda i forumtråden?
behöver inte vara värsta superporträttet, bara båda varianterna är plåtade på samma sätt.

*fortfarande nyfiken på skillnader*
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar