Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Svart/vitt i 20D
- Trådstartare defiant
- Start datum
geronimo13
Aktiv medlem
defiant skrev:
var ltie nyfiken på om någon testat det läget och om det är någon skillnad på det eller om man gör om det i PS ex.
Funkar kanonbra. Nej ingen skillnad mot att göra det i PS. Jag tror det finns med för att man ska kunna göra direktutskrift i svartvitt med en skrivare.
geronimo13
Aktiv medlem
edovan skrev:
Nu har jag iofs ingen 20D själv, men borde inte en svart-vit bild innebära bättre komprimering och därmed plats för fler bilder på minneskortet?
Om det är JPEG så är det så åtminstone, är det samma fenomen för RAW-filer?
Stämmer. Nej inte för raw för där har du färgbilden lagrad också. Kör du raw +bw så har du ändå bilden i färg i rawfilen.
matnyttige
Aktiv medlem
Man kan få mycket brus i bilderna när man drar i spakarna på färgkanalerna i Photoshop.
Frågan är om det blir bättre att kameran "drar" i dessa spakar med en gång med hänseendet på bruset.
Frågan är om det blir bättre att kameran "drar" i dessa spakar med en gång med hänseendet på bruset.
geronimo13
Aktiv medlem
matnyttige skrev:
Man kan få mycket brus i bilderna när man drar i spakarna på färgkanalerna i Photoshop.
Håller jag inte med om finns många sätt att göra om bilden till svartvitt som inte påverkar bruset. Dra ner saturation helt till exempel.
Estethia
Aktiv medlem
det ska man inte göra, för röda färger får en för ljus gråskala då.geronimo13 skrev:
Dra ner saturation helt till exempel.
äkta s/v film är mindre känslig för röda färger så dom blir lite mörkare än i verkligheten.
det känns oxå helt naturligt för oss att titta på en s/v bild där röda färger har fått en lite mörkare gråskala.
tänk på läpparna i ett porträtt tex. när dom nästan faller in i samma gråskala som huden, ser det jätteonaturligt ut. och det gör det eftersom färgerna skiljer och vi kan se skillnaden i verkligheten.
men i gråskala skiljer dom inte riktigt lika mycket, om man inte ökar mörkheten i det röda (läpparna är ju lite rödare än huden i de flesta fall).
Estethia
Aktiv medlem
Estethia
Aktiv medlem
Brummelisa
Aktiv medlem
Oj, Christel vilken skillnad. Den första sv-bilden ser ju nästan ut som den har behandlats med NI. (men jag vet att den inte har det)
Tror du att du kan säga vilka värden du använde?
/ Marcus
Tror du att du kan säga vilka värden du använde?
/ Marcus
Estethia
Aktiv medlem
färgbilden har fått sig pyttelite NI men det är oxå den jag utgått ifrån på båda s/v varianterna.
inställningarna i channelmixern kom jag inte ihåg exakt, men jag vill ha för mig att jag drog ner blått till 0% och att jag även drog ner rött rejält och sen tog upp grönt en massa så helheten skulle se lagom exponerad ut.
med det så fick jag önskad kontrasthöjning oxå.
bilden är rätt mjuk från början så här tog jag i lite extra för att det skulle kännas mer "äkta" s/v.
inställningarna i channelmixern kom jag inte ihåg exakt, men jag vill ha för mig att jag drog ner blått till 0% och att jag även drog ner rött rejält och sen tog upp grönt en massa så helheten skulle se lagom exponerad ut.
med det så fick jag önskad kontrasthöjning oxå.
bilden är rätt mjuk från början så här tog jag i lite extra för att det skulle kännas mer "äkta" s/v.
aptass
Aktiv medlem
Vet inte hur 20D hanterar s/v, men alla digitala sätt tror jag det är bättre att göra i färg först och sen göra om till s/v själv. I alla fall när det rör sig om billigare scanners osv
Kan ju passa på att delge ett litet små tips på hur jag brukar göra.
Först gör jag om bilden från RGB till LAB color.
Går sen in i channels och markerar Lightness, den kanal där ljusinformationen finns.
Sen väljer jag att byta mode till greyscale, alltså samtidigt som lightness är markerad. Man får då en fråga om man vill slänga resterande kanaler och det är bara att köra ok på detta.
Testa gärna och jämnför själv med samma bild då man tagit greyscale direkt. Blir betydligt mer livlösa och trista bilder då.
Kan ju passa på att delge ett litet små tips på hur jag brukar göra.
Först gör jag om bilden från RGB till LAB color.
Går sen in i channels och markerar Lightness, den kanal där ljusinformationen finns.
Sen väljer jag att byta mode till greyscale, alltså samtidigt som lightness är markerad. Man får då en fråga om man vill slänga resterande kanaler och det är bara att köra ok på detta.
Testa gärna och jämnför själv med samma bild då man tagit greyscale direkt. Blir betydligt mer livlösa och trista bilder då.
Brummelisa
Aktiv medlem
Lite OT nu, men jag hittade denna länk som någon kanske redan har använt sig av...
http://www.schewephoto.com/workshop/pdfs/new/Color_To_Greyscale.pdf
/ Marcus
http://www.schewephoto.com/workshop/pdfs/new/Color_To_Greyscale.pdf
/ Marcus