Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svart & Vit RAW meningsfullt?

Produkter
(logga in för att koppla)

anteleica

Medlem
Är det meningsfullt att ställa in kameran till att fotografera enbart svart vitt. Eftersom färg kan konverteras till svart vit så känns denna kamera funktion meningslös.

Eller har jag missat något väsentligt?

mvh

//A

Utan att direkt svara på din fråga: Min kamera (Nikon D200) har funktionen men då jag arbetar endast i Photoshop är det lönlöst eftersom Photoshop ändå öppnar RAW-filen i färg.

Konvertering i efterhand från färg till svartvitt ger bättre kontroll över slutresultatet.
Bäst kontroll av slutresultatet får du om du använder raw-format oavsett om det är färg eller svartvitt du vill ha i slutänden. Att låta kameran göra konverteringen kan man göra om tiden från fotografering till kund är så knapp at man inte hnner eller har möjlighet att göra konverteringen själv.Och då skulle jag rekommendera att man kompletterar RAW med det önskade formatet. Då har man större möjlighet att fixa till en bild i efterhand om man skule vilja det.

Råfilen är aldrig svartvit även om du ställer in kameran på svartvitt. Om kameran är inställd på raw, så är det bara visningen på skärmen som blir svartvit. Det kan vara meningsfullt om man har tänkt sig att göra ett svartvitt projekt att se på ett ungefär hur det blir i slutänden. Kör man däremot Jpeg så går färginfon förlorad.

Tre rappa svar, det tackar man för :)

1. Om jag förstått det rätt så finns färg informationen i RAW filen även om den visas svart & vit i RAW konverteraren?

2. Hur får jag isåfall fram färgen i Photoshop?
Konverterar till TIFF 16 bit.

3. Slutresultatet blir bäst om jag väljer en manuell metod för konvertering till svart vit?

Summa summarum, det är meningslöst att välja svart vitt RAW format om det finns tid för efterbehandling i Photoshop?

Mvh

//A

Om den visas svartvitt i råkonverteraren beror det på att programmet läser filens metadata och ställer in sig på att konvertera till svartvitt. Jag har aldrig testat att göra på det sättet, men det ska gå att stänga av, eller återställa svartvitkonverteringen i råkonverteraren.

Väl i photoshop är det för sent. (eller du kan ju öppna råfilen igen med färg förstås...)

Ja, du har mycket större frihet att jobba fram en svartvit bild med din egen prägel om du jobbar med kanalblandaren utifrån en färgbild.

Svartvitt raw...finns som sagt inte riktigt. Det handlar bara om metadata till råkonverteraren, eller parametrar för jpeg-bearbetning i kameran. Finns inte tid för efterbehandling är det svartvit jpeg som är grejen, skulle jag säga.

Och som sagt. Svartvit förhandsvisning på displayen kan ju vara vettigt ibland.

Om du vill framkalla bilderna i svartvitt eller visa dom på skärm i s/v kan det vara meningsfullt eftersom man i många lägen vill kompensera sin exponering när man plåtar i s/v, men tänk på att du blott får en svag fingervisning om hur bilden ser ut genom att titta på lcd:n efteråt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar