Annons

Svart vit fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)
Har en liten fundering, är det någon skillnad på kvalitén eller något annat, när man fotar med svart vit film eller om man i photoshop gör ett färg fotografi i "grayscale"?(Förutom möjligheten till färg om man användt det från början...)

Jag anser att skillnaderna är väldigt stora. Störst är de dock på papper. Att jämföra en digital utskrift med analog kopia är inte rättvist. Framförallt är det svårt att efterlikna vissa filmers korn samt toner i PS.

Fast på en dataskärm behöver nog skillnaderna inte vara lika stora förstås..

(Förresten ligger nog denna tråden lite fel..)

matnyttige skrev:
På vilket sätt är det inte rättvist? Vilket blir bäst tycker du?
En digital ger iaf inte samma möjligheter till pappersval och ev. toningar. Båda teknikerna har väl sina fördelar och digitala kopior är ju betydligt lättare att få dammfria t e x. Dock har aldrig jag lyckats få en s/v digital utskrift från något digitallabb som jag tycker känns lika bra i papper och yta som mina analoga kopior gör. Fotolabo har jag då testat både matt och blankt med deras färgprofil men papperen känns tunnare än vanliga analoga Ilford eller Fotokemika e t c och tonerna är inte alltid perfekta (kan bero på min skärm?).

Har förresten en s/v utskrift på matt papper framför mig nu. Den sitter ensam på en liten vägg då jag tycker den är för blank för att få hänga bredvid en analog;)

Äh, svårt att förklara. Båda har sina fördelar som sagt.

cyklar

Är säkert ute och cyklar, som vanligt.

Men min erfarenhet och min smak säger mig i mitt fotande att det är lite mer OK att ta ut svängarna i ljussättnig, slagskuggor och övriga skuggor mer med svartvitt än med färg, det är
m a o ok att fläska på mer.

Därför tror jag det är vettigt att bestämma sig innan om detta kommer att vara färg elller svartvitt.
Många bilder i svartvitt som tas som färgbilder tenderar ibland att bli lite ,,,platta,,,
De hade funkat fint i färg, men blir väl trista som svartvitt.

Men visst, det är en smaksak, ,,,,tycker en somm plåtar både i svartvitt och dia(färg)

Senast ändrad:
En svartvit silverhaloidbild som är framställd på ett skickligt sätt har en känsla som är svår, för att inte säga omöjlig, att efterlikna med digital teknik. Det är vad jag tycker.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar