Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svart-vit film

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror att ett bra råd till en nybörjare är att välja en eller två filmer från antingen Fuji, Ilford eller Kodak, och sen använda dem ett tag. Alla deras filmer är bra, men visst är de lite olika. Om du framkallar likadant varje gång så lär dig vad filmerna passar bra till.

Som andra varit inne på är det nog bra att börja med till exempel en 400 asa och en 100 asa film och en framkallare antingen xtol 1+1 eller d76 1+1. Dessa framkallare fungerar bra med samtliga filmer och resultaten blir i det närmaste identiska, man får ut lite högre känslighet med xtol därför föredrar jag den.

Hur som helst om man kör med till exempel någon variant av rodinal eller någon annan högakutans framkallare och tycker att man får "konstig" kontrast eller grovt korn eller att det blir "dåligt" rent allmänt beror det med största sannolikhet på att framkallaren, dess spädning, tiden eller att en kombination av detta inte funkar med filmen man använder och inte på att filmen skulle vara dålig, vilket är en slutsats jag sett att många snabbt drar.

Jag har själv tidigare laborerat en hel del med olika framkallare och spädningar men kör numera som regel med xtol 1+1, ju mer erfaren jag blir ju enklare vill jag ha det, om jag vet att rullen exponerats i hårt ljus kortar jag framkallningstiden 10% och om det varit mjukt ljus förlänger jag den 10% och det är bra med det.

Ps. När jag och Nils bråkar om tri-x beror det på skillnader som kanske de flesta skulle uppfatta som hårklyverier, speciellt om man skannar sina negativ och kan styra kontrasten med kurvor i PS. ;)

ANNONS