Annons

Svart-vit film

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
Ni som fortfarande (eller lite då och då i alla fall) plåtar analogt, vad kör ni för favoritfilm och varför? Är det Kodak Tri-X 400 för hela slanten eller finns det några andra trevliga rullar? Om ni även skulle visa ett litet bildexempel skulle tråden bli ännu bättre.
 
Jag fotar mest mellanformat och gillar:

Ilford Pan F+ som jag exponerar efter 25 ASA och framkallar 25% kortare tid än för 50 ASA. Det ger mer normal kontrast. Mycket finkornig film.

Kodak Plus-X (har utgått, men jag har många kvar). Bra allroundfilm på 125 ASA.

Agfa APX 100 (Utgått, men finns i ny version tror jag. också bra och har vacker gråskala)

Kodak Tri-X som jag exponerar efter 200 ASA för bättre skuggteckning och lite finare korn. Fin film.
 
Själv övergav jag tri-x när dom bytte emulsion 2003 (har jag för mig).
Den film som mest liknar tri-x som den var förr är Ilford HP5+:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2403950.htm
Min personliga favorit när det gäller 400 asa filmer är Fuji Neopan 400:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2095562.htm
När det gäller 100 asa är Fuji Neopan Acros fin:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2135834.htm
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2035823.htm
Vid nattfotografering är favoriten Ilford Delta 100:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2250844.htm
 
Härligt med svar och bildexempel, Neopan 400 såg ju trevlig ut.
Ingen som håller Ilford Delta 400 högt?
 
Härligt med svar och bildexempel, Neopan 400 såg ju trevlig ut.
Ingen som håller Ilford Delta 400 högt?

Mmmm, både Neopan 400 och 100 verkar lovande...får nog ta och testa ett par sådana rullar, har av någon anledning fastnat för Tri-X och Plus-X, men det skadar ju inte att prova annat...just nu sitter det iofs Ilford FP4 plus (125) i kameran och det har blivit lite annat också i kameran när jag inte hittat något annat.

I slutänden är det väl ändå så att vi får prova oss fram och se vad vi fastnar för...det mesta är ju ändå subjektivt...
 
Tri-X är nog den tråkigaste svartvita film jag provat. Funkar bra i strålande solsken men ger alldeles för låg kontrast annars, i mitt tycke. Antagligen spelar det rätt stor roll hur man tänker använda negativen; i mitt fall skannar jag bara.

Favorit än så länge är Tmax 100 och 400 i Tmax-framkallare. Gärna 400:an lite underexponerad för högre kontrast. Här är några exempel, i 120-format:
http://www.flickr.com/photos/makten/sets/72157627141471886/
http://www.flickr.com/photos/makten/sets/72157626846250943/

Fuji Acros 100 är också mycket trevlig och verkar likna Tmax 100.
Ilford HP5+ och FP4+ ser jag ungefär som Tri-X, det vill säga funkar bra i knallhårt ljus men ger för låg kontrast annars för det resultat jag vill ha.
 
Jag kan bara hålla med påståendena om Fuji Acros och Neopan 400. Deras Neopan 1600 var fin den med, men jag undrar om den går att köpa längre.

Mest har jag kört på TriX och PlusX men har gått över på Ilford HP5 och FP4 och känner att de är bra alternativ till Kodakemulsionerna. Trixar fortfarande lite med att hitta helt rätt exponering i förhållande till framkallning och sedan skanning - men neggen har sett trevliga ut från första rullen.

/Johan
 
Så länge du har en film som inte lider av fabrikationsdefekter så kan man med samtliga filmer på marknaden få fram bra resultat. Det klassiska tipset är att håll dig till en film i den känsligheten du är intresserad av och en framkallare. Lär dig sedan exponera och framkalla den (exponera för lågdagrar och framkalla för högdagrar är en bra första ordningens approximation), vilket kan innebära mer eller mindre justering från nominell känslighet och föreslagen framkallningstid. Idealt också justerat utifrån kontrasten motivet har (inte alltid möjligt från rull-film).

För de flesta på fotosidan så är det inte filmens karaktär som är problemet utan handhavandet med den. Recensionssidan är i det närmaste värdelös av den anledning. Välj en film och framkallare som är lätt att komma åt/passar din plånbok. Själv tycker jag X-tol är den trevligaste framkallaren att jobba med tri-x för runt 400 iso och tmax-100 för runt iso 100 brukar vara lätt att hitta. Flytande koncentrat för fix som Tmax-fix är också enkelt att jobba med.

Edit: Och svar på frågan ;-)
EFKE PL 100 är min favoritfilm för bladfilm därför att den har en matt retuscherbar yta på filmbassidan vilket gör att det ALDRIG kan bli problem med newtonringar. Dessutom har jag gjort mest och noggrannast tester med den för att få fram rätt kontrast och känslighet.

På rullfilmsidan är det mest Tri-X för den är lätt att hitta och med en lätt överexponering så fungerar den för de flesta situationer när man måste jämka på en rullfilmsrulle. Under högsommarn med tidig soluppgång och sen nedgång är det dock Tmax 100 som sitter i småbilds/mellanformatskamerorna.
 
Senast ändrad:
Tillhör dem som gillar HP5+. Tycker också om Ilfords FP4+ ISO 125.

Har hittills kört allting i D76 1+1.
 
Lite tips om man undrar:

Ta vilken svartvit film som helst. Testa in den enkelt genom att fota 3 filmer i olika ljus (några bilder på varje film i hårt, några i normalt och några i mjukt ljus). Framkalla sedan dessa tre filmer olika tid. En enligt rekommendation, en lite kortare tid och en lite längre tid. Därefter vet du ganska bra hur du ska exponera och framkalla din film under olika ljusföhållanen för att få ett bra resultat. Filmer har inte specifika kontraster utan det är ljuset och du själv som styr över hur filmens kontrast och täthet blir.

Min och mångas favorit är fortfarande Tri-X. Var i Falun i förgår och tittade på Anders Petersens utställning "From back home" på Magasinet. Fantastiskt fin kontrast, snyggt korn, djup svärta och härligt sting i hans 50x70cm förstoringar från Tri-X. Utställningen imponerade på mig både bildmässigt och rent tekniskt.
 
... Filmer har inte specifika kontraster utan det är ljuset och du själv som styr över hur filmens kontrast och täthet blir.

Min och mångas favorit är fortfarande Tri-X. Var i Falun i förgår och tittade på Anders Petersens utställning "From back home" på Magasinet. Fantastiskt fin kontrast, snyggt korn, djup svärta och härligt sting i hans 50x70cm förstoringar från Tri-X. Utställningen imponerade på mig både bildmässigt och rent tekniskt.

Förvisso styr man totalkontrasten med framkallningen, men detta betyder inte att olika filmer tecknar gråskalan lika dant som bekant. Som du själv varit inne på tidigare tecknar den nuvarande tri-x (och för den delen tmax 400) gråskalan lite "mjukare" eller mer "kompenserande" än till exempel den gamla tri-x, HP5+ eller Neopan 400, alltså de mörkare grå nyanserna tecknas lite ljusare och de ljusare nyanserna lite mörkare, gråskalan hamnar mer "i mitten" än med HP5+ och Neopan 400. Detta även om filmerna är framkallade till samma kontrast. Nu handlar givetvis vad man gillar om tycke och smak och inte att det ena skulle vara bättre än det andra.

När det gäller Petersens "From back home" bilder är dessa negativ skannade och printade med bläckstråleskrivare. Och om man skannar negativen och jobbar med filerna i dator har man helt andra möjligheter att lägga kurvor så att man kan styra tonaliteten dit man vill ha den.

Tri-x är en jättebra film, men man skall nog uppskatta den för dess nuvarande kvaliteter och inte av nostalgiska skäl vilket är ganska vanligt. Den tri-x som många refererar till slutade tillverkas för länge sedan.
 
Men det är väl alldeles utmärkt att det går att få så fina resultat med Tri-X även om man scannar och skriver ut på bläckkstråle? Själv kopierar jag (precis som Petersen också gör normalt) även i mörkrum och Tri-X fungerar helt perfekt även för det. Tummen upp!

Det jag talade om var totalkontrasten, inte hur kontrasten i låg-, mellan-, respektive högdagrar ligger separat. Det hoppas jag ingen missförstod? För där skiljer det självklart lite mellan olika filmer beroende på vilken typ av silver man använder i filmerna. Och det har ju heller inget alls att göra med om filmerna är bra eller dåliga att göra, utan mest vilken smak man har. Om man gillar att platta till det i högdagerdelen och få skuggorna att tänjas ut mot mittenregistret, eller att platta till det i lågdagerdelen och få de ljusa delarna att tänjas ut mot mot mitten. Eller om man gillar filmer som är lite rakare i hela tonregistret.
 
Senast ändrad:
Trevlig tråd :) Jag har kört Neopan 400, Tri-x 400 och Kentmere 400. Neopan har utan tvekan minst korn och lägst kontrast.. Jag pressade den till 1600 och det märktes inte ens, trots att jag fotat en del bilder i starkt solljus. Gråskalan på Neopan finner jag ganska tråkig. Kentmere 400, riktigt trevlig gråskala pressad till 800. Kornigare än de andra två och kornet är inte speciellt vackert, lite grötigare än tex Tri-x och ganska dålig lågdagerteckning, svärtar lätt igen för mycket så det bara blir korn i skuggorna om man försöker lätta upp, men som sagt Kentmere har riktigt trevlig gråskala.

Tri-x har utan tvekan den trevligaste grå-skalan av de tre, Kentmere på andra-plats. MEN, jag får ungefär hälften så mycket korn när jag pressar Tri-x till 1600 jämfört när jag kör på iso 400.. Hur kommer det sig? Är bara jag som slarvat vid framkallningen eller?

Jag blir sugen på att testa HP5+ eftersom den liknar gamla Tri-x som någon skrev ovan.. Myyycket sugen.. Fast, iofs, det är inte säkert att den blir så rolig skannad..

Kanske ska tillägga, Tmax 100 är den tråkigaste film jag någonsin använt. Gråskalan känns digital när man kopierar den på ilfords plastpapper. Det är verkligen fruktansvärt.. Har dock inte testat att skanna den än.
 
Senast ändrad:
Kanske ska tillägga, Tmax 100 är den tråkigaste film jag någonsin använt. Gråskalan känns digital när man kopierar den på ilfords plastpapper. Det är verkligen fruktansvärt.. Har dock inte testat att skanna den än.

Kan bara instämma när vi kommer till plastpapper, men skannad finner jag den mycket trevligare. Har iofs bara testat den framkallad med kraftigt utspädd rodinal (1:100 stand development) så jag får väl återkomma efter att ha prövat någon mer ordinär framkallare... ;-)
 
Vad gäller nya Tri-X så upplever jag att den har en än mera platt återgivning i högdagerdelen. Ska jag ändra internkontrasten i högdagrarna med nya Tri-X så får jag exponera snålare än normalt, så att en del av högdagrarna blir till mellandagrar. Eller byta framkallare till Rodinal/R09, som ju ändrar tonalitéten lite grand mot mera högdagerseparation på de flesta filmer. Gråskalan har alltså inte tänjts ut mot mitten i högdagerdelen, utan tvärtom som jag upplever det. Ett typexempel på detta är Tri-X bilden i slutet av inlägget, som blev väldigt svår att få någon kontrast i de ljusa delarna till höger med, hur jag än trixade med den i datorn. Motivet är av högkontrast och därför fick jag minusframkalla för att få rätt totalkontrast. Detta gjorde att högdagerkontrasten blev alldeles för platt. Här hade förmodligen krävts minus-exponering eller byte av film och/eller framkallare för att få mera kontrast i de ljusa partierna. En förändring med nya Tri-X är just detta som jag ser det, att den tappat mera i högdagerseparation och därmed också fått en sämre tolerans mot minusframkallning än den gamla, alltså att den har en än längre skuldra än den gamla varianten. Den har alltså blivit ännu mindre högdagersepararerande som jag upplever det.

Vad gäller skuggdelen med nya Tri-X så tycker jag den blir automatiskt sämre tecknad om man exponerar fel. Filmen har nämligen lägre känslighet än den gamla, det är också vad jag upplever. Men det är inte samma sak som att den har sämre lågdagerseparation än den gamla Tri-X. Exponerar man rätt (många kör den efter 200 ISO, själv kör jag på 250 i sol och 320 i gråväder-medel motivkontrast) så blir teckningen och separationen bra i skuggorna. Kör jag den däremot efter högre ISO än vad som krävs för den utrustning jag använder, och framkallar till normalkontrast (vilket då naturligt kräver en lite längre tid än vad som annars behövts) så blir det som att pressa ett steg, och det kan jag förstå kan upplevas som att filmen ändrat separationsegenskaper. Jag har också full förståelse för att vi ser olika på saker och ting , så jag kan givetvis inte säga att det andra tycker om nya Tri-X är fel och det jag personligen upplever är rätt. Jag redovisar bara mina egna intryck baserade på min egen utrustning och mitt eget sätt att exponera/framkalla.

Jag vet också att kamerahus/optik/filmformat har stor betydelse för hur filmer bör/kan exponeras och framkallas. T.ex så kan jag exponera Tri-X i 120-format mera snålt med min Pentax 67-utrustning. Förmodigen beror det på att kamerahusets slutare är kalibrerad till lite längre tider (alt slutaren börjar bli seg och behöver servas/justeras) än slutarna i mina småbilds Voigtländer-hus? Jag kör Tri-X 120 på 400-500 ISO med Pentax 67 beroende på motivkontrast och det hat fungerat fint för mig. En av mina Pentax 67-optik ger också konstant mörkare/mera exponerade negativ vid mindre bländaröppningar. Bländarlamellerna i den är nämligen lite trögare och hinner inte blända ner fullt ut innan filmen exponeras. Lamellerna behöver antagligen rengöras på den optiken.
 

Bilagor

  • Fjärrvärme 58 RGB forum.jpg
    Fjärrvärme 58 RGB forum.jpg
    94.2 KB · Visningar: 220
T-Max 100 har jag använt en del, och den fungerar alldeles utmärkt för mig framkallad i D76 1+1. Ytterligt fint korn och hög detlajupplösning i både kopior och scannade filer, när man önskar det. Att plastpapper inte skulle fungera med T-max 100 ställer jag mig dock tveksam till? Tror nog det i så fall mera beror på den egna smaken och vilken typ av silver papperet innehåller? Rent bromsilver (mera högdagerseparerande) som i Ilfords Multigrade IV RC eller klorbromsilver (mera skuggseparerande) som i Ilfords Multigrade Warmtone RC. Det förändrar separationen i bildens olika delar en del, och i vissa motiv kan skillnaderna bli ganska stora, medan det i andra påverkar mindre.

Vid kopiering av motivet i bilden ovan t.ex skulle det förmodligen fungera bättre med ett högdagerseparerande papper, typ Multigrade IV, än med dess lågdagerseparerande variant, Multigrade warmtone. Detta eftersom högdagerseparationen i negativet redan från början är så pass låg.
 
Senast ändrad:
T-Max 100 har jag använt en del, och den fungerar alldeles utmärkt för mig framkallad i D76 1+1. Ytterligt fint korn och hög detlajupplösning i både kopior och scannade filer, när man önskar det. Att plastpapper inte skulle fungera med T-max 100 ställer jag mig dock tveksam till? Tror nog det i så fall mera beror på den egna smaken och vilken typ av silver papperet innehåller? Rent bromsilver (mera högdagerseparerande) som i Ilfords Multigrade IV RC eller klorbromsilver (mera skuggseparerande) som i Ilfords Multigrade Warmtone RC. Det förändrar separationen i bildens olika delar en del, och i vissa motiv kan skillnaderna bli ganska stora, medan det i andra påverkar mindre.

Du har säkert helt rätt Nils, både när det gäller smaken och val av silver i pappret. I mitt fall gäller det även brist på kunskap och erfarenhet då jag inte har varit i mörkrum mer än ca 10-15ggr och endast prövat tre typer av papper (Ilfords Multigrade IV RC, Fomabrom variant 111 och gammal Emaks P888). De kopior jag varit mest nöjd med har varit Plus-X och Rollei Retro 100 (både på plast och på fiberpapper) och de jag varit minst nöjd med har varit T-Max 100 (bara prövat plastpapper ännu...)
 
Du har säkert helt rätt Nils, både när det gäller smaken och val av silver i pappret. I mitt fall gäller det även brist på kunskap och erfarenhet då jag inte har varit i mörkrum mer än ca 10-15ggr och endast prövat tre typer av papper (Ilfords Multigrade IV RC, Fomabrom variant 111 och gammal Emaks P888). De kopior jag varit mest nöjd med har varit Plus-X och Rollei Retro 100 (både på plast och på fiberpapper) och de jag varit minst nöjd med har varit T-Max 100 (bara prövat plastpapper ännu...)

Jag behöver nödvändigtvis inte ha rätt för mitt första intryck av T-max 100 var inte heller specilellt positivt. Jag fick grovt korn och tyckte filmen var svårexponerad, men när jag bytte framkallare från den jag rekommnederats (FX-39) till D76 så förändrades mitt intryck av T-Max 100 till det positiva. Även om det finns en specialframkallare (T-Max developer) så ska man ha i åtanke att Kodak använde D76 som testframkallare när man tog fram T-max filmerna på 1980-talet, och filmerna är därför förmodligen i grunden anpassade för att ge optimalt resultat med just D76.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar