Hejdu!
Det absolut roligaste är ju förståss att göra "allt" själv, dvs köpa en svartvit film, plåta och framkalla (villket är stänklätt, dessutom billigt. En dosa köper du på Chlaes Ohlsson för ca 100
.
Efter att filmen är framkallad och torkad är det dax att gå in i mörkrummet och göra bilder. Detta kröäver lite mer utrustning (och plats!), men det är inte oöverkommligt. Den förstoringsapparat som jag själv använder i badrummet kostade mig 150:- på en loppis. Den är sådär 30-35 år gammal, men om bara optiken är fräsh spelar ju det ingen roll! Sen behöver du en lampa och några framkallningsskålar mm, men det är inte heler nått man måste vara miljonär för.
Om du inte har råd/tid eller möjlighet att fixa ett eget mörkrum, kanske det finns någon fotoklubb i närheten som du kan gå med i och utnyttja eventuellt mörkrum. Så började jag.
Alternativ nr 2, som jag tycker är lite tristare, men jag har ju tillgång till ett mörkrum, är att köpa en så kallad kromogen svartvit film. Denna typ av filmer framkallas i samma kemikalier som vanlig färgfilm (C-41 heter processen) den kann alltså villket snabblabb som hellst framkalla åt dig.
Ett boktips är "Foto min hobby" av Pär Lundquist (reservtion för stavningen!)
Lycka till och välkommen in i svartvitt världen!
/Anders (Fotar mest Tmax 100 och 400, fast mer och mer Ilford HP5+ i 120 format. IR filmer är oxå kul, men kanske överkurs!)