ANNONS
Annons

Svart-vit bild

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är en nybörjare som precis köpt en eos 300.

Nu undrar jag hur jag ska göra om jag vill ta svart-vita bilder. Tycker att detta verkar fräckt..

Tackar på förhand.....

För det första bör du köpa svart-vit film. Jag kan rekommendera Kodak Tri-x.
Sen kanske du ska köpa eller låna en fotobok där du i alla fall får ett humm om grunderna. I det fallet kan jag rekommendera "Fotoskolan:Bild" av Ulf Sjöstedt.
Sen är det bara att plåta på. Men jag vill varna för att om du inte har ett eget mörkrum eller tillgång till ett så blir det rätt dyrt att få bilderna framkallade och kopierade.
Och det är fräckt=)

Hejdu!

Det absolut roligaste är ju förståss att göra "allt" själv, dvs köpa en svartvit film, plåta och framkalla (villket är stänklätt, dessutom billigt. En dosa köper du på Chlaes Ohlsson för ca 100:).

Efter att filmen är framkallad och torkad är det dax att gå in i mörkrummet och göra bilder. Detta kröäver lite mer utrustning (och plats!), men det är inte oöverkommligt. Den förstoringsapparat som jag själv använder i badrummet kostade mig 150:- på en loppis. Den är sådär 30-35 år gammal, men om bara optiken är fräsh spelar ju det ingen roll! Sen behöver du en lampa och några framkallningsskålar mm, men det är inte heler nått man måste vara miljonär för.

Om du inte har råd/tid eller möjlighet att fixa ett eget mörkrum, kanske det finns någon fotoklubb i närheten som du kan gå med i och utnyttja eventuellt mörkrum. Så började jag.

Alternativ nr 2, som jag tycker är lite tristare, men jag har ju tillgång till ett mörkrum, är att köpa en så kallad kromogen svartvit film. Denna typ av filmer framkallas i samma kemikalier som vanlig färgfilm (C-41 heter processen) den kann alltså villket snabblabb som hellst framkalla åt dig.

Ett boktips är "Foto min hobby" av Pär Lundquist (reservtion för stavningen!)

Lycka till och välkommen in i svartvitt världen!

/Anders (Fotar mest Tmax 100 och 400, fast mer och mer Ilford HP5+ i 120 format. IR filmer är oxå kul, men kanske överkurs!)

Annars kan du använda någon av de svartvita emulsioner som framkallas i C41, den vanliga färgprocessen. Då kan du lämna in på vilket labb som helst till samma pris som med färgnegfilm.

Ilford XP2 och Kodak T400CN är två exempel.

Det kan vara svårt att få kopiering gjord utan färgstick åt något håll men råkopiorna är i alla fall bra för att bedöma bilderna man tagit. Sen kan man kopiera om de bra bilderna antingen på svartvitt papper eller på färgpapper hos ett kompetent labb.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar