Annons

Svart streck vid blixt :S

Produkter
(logga in för att koppla)
PocketWizards är overkill. Det finns billiga radiotriggers från kaffebrus eller ebay och då blir röken väldigt mycke billigare.
Jag kör själv med tigger från ebay. En sändare och två mottagare kostade under 150:- för att skydda min kamera från rök med gamla blixtar. Dock har de inte rykt än.

okej okej, men hur mäter jag över triggerkontakten då? vad ska jag ha för inställning på multimetern? :p Antar att jag tar ena polen på kontakten undertill och den andra på den på sidan?

PocketWizards är overkill. Det finns billiga radiotriggers från kaffebrus eller ebay och då blir röken väldigt mycke billigare.
Jag kör själv med tigger från ebay. En sändare och två mottagare kostade under 150:- för att skydda min kamera från rök med gamla blixtar. Dock har de inte rykt än.

Helt enig, Erik!
Dock hittade jag inga uppgifter om "rökgränsen" för budgetversionen.
Kör själv med Kaffebrus' variant. Dock bör man tala tyst om dom av andra skäl: Dom jag använder ligger på ett, i Europa, icke tillåtet frekvensband! (Men dom funkar super....!)

/prylnissen

okej okej, men hur mäter jag över triggerkontakten då? vad ska jag ha för inställning på multimetern? :p Antar att jag tar ena polen på kontakten undertill och den andra på den på sidan?

Kortkursen i mätteknik:
Ställ in volt-/multi-metern på ett mätområde som passar för mätning av 250 volt. Mät sedan precis som du själv föreslår. (Förutsatt att blixten har "hot-shoe" anslutning.) Om du får ett lågt värde, kan du ändra mätområdet så att du får bättre mätupplösning.

/prylnissen

okej, men vilket läge kan det tänkas vara? :p jag har; VDC, VAC, ADC, BAT och Ohm. Antar att det är ngn av VDC och VAC, men vilken? :p

okej, men vilket läge kan det tänkas vara? :p jag har; VDC, VAC, ADC, BAT och Ohm. Antar att det är ngn av VDC och VAC, men vilken? :p

VDC (Beroende på typ av voltmeter kan du behöva testa med att polvända mätsladdarna! - Behövs inte, om du har en modern digital voltmeter, vilket "apersson850" antar!)

/prylnissen

Senast ändrad:
I princip alla digitala multimetrar idag har 10 Mohm inimpedans vid spänningsmätning, så du får säkert konsekventa resultat när du mäter blixtens synkspänning.

Canon skriver 250 V för PC-uttaget och att man ska använda moderna lågspänningsblixtar i tillbehörsskon. I praktiken har jag kört min gamla Metz 45 CT-1 i tillbehörsskon på min 400D utan problem. Den blixten är giftig (över 200V).

okej okej, enl min multimeter så mäter den en spänning(?) på 62-63V, vilket då känns på tok för mycket :p eller?

Don't worry.......

okej okej, enl min multimeter så mäter den en spänning(?) på 62-63V, vilket då känns på tok för mycket :p eller?

Tvärtom, det känns betryggande för din Nikonkamera, där man lovar upp till 250 Volt! (Förutsatt att det är plus på mittkontakten!)

/prylnissen

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar