Annons

Svart ring i solen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tjofs

Aktiv medlem
Tänkte kolla om någon har nån aning om hur detta gått till? En kompis tog en bild mot solen och fick en svart ring i solen. Vad kan detta bero på? Bilden tagen med en mobilkamera.

Provade lägga upp bilden här med men det funkar inte :(

Precis som Karl säger. Många mobiltelefoner (iallafall de jag testat) har ett problem då en sensor blir fullt laddad (dvs överexponerad pixel) och an någon outgrundlig anledning så blir pixeln då svart då det naturliga skulle ha varit att man satte den vit.

Man kan tycka att detta lätt skulle ha kunnat åtgärdats i mjukvaran i telefonen, dvs att den skannar över bilden och sätter om pixlarna (om det nu är hårdvaran som levererar fel värde i dessa fall) då man finner en alltför tvär övergång i ljushet, men jag vet inte om detta implementerats någon gång eller om de bara väntar på att hårdvaran skall funka bättre i senare versioner.

Om du menar att ringen är som en svart fläck så skulle det väl kunna vara någon planet eller liknande i vägen. "Råkade" själv ut för en sådan när jag var i Helsingborg för ett par år sedan, tog ett antal kort med mobil kameran och fick samma svara "fläck" på alla kort.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar