Hej Tore! Länge sen, allt bra?
Intressant inlägg om sensorrengöring, att Olympus har så fantastiskt bra system. Personligen tycker jag allt prat om damm på sensorn är lite överdrivet, jag har kört en Canon EOS 300D i 3,5 år, sådär 20000 exponeringar, och bara behövt göra rent kanske fem gånger, det har alltid räckt med att antingen blåsa med en sån där blåsa som man har att skölja öronen med, köpt på apoteket, givetvis ordentligt torr, eller att försiktigt peta bort dammet med ett tops.
Dammkornet som Mattias ser syns troligen tydligt med blotta ögat och går sannolikt att peta bort med en tops.
Men, rör inte sensorn om du inte vet vad du gör, självklart är det en risk med det.
Jag har nu en 400D sen ett drygt halvår, inte ett dammkorn vad jag sett, men så har den också automatisk rengöring. Jag gör ingen jämförelse av rengöringen mellan Canon och Olympus men jag blir nyfiken när du gör det. Du säger att Olympus 'förmodligen' har det absolut bästa systemet, har du någon källa till det? Var får du antagandet ifrån?
Jag förstår att du är nöjd med Olympus, med all rätt, det är bra kameror, men att rengöringen skulle spara dig 1000 kronor om året känns en aning överdrivet.