Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svart prick på bilderna tagna med E-510

Produkter
(logga in för att koppla)

mighty mattis

Aktiv medlem
Jag upptäckte till min förfäran en svart prick på bilder som är tagna med lång slutar tid och liten bländare med E-510. testade med olika objektiv men problem verkar vara i kameran. Frågan är vad det är, trodde att dammfiltret tog bort alla partiklar och dammkorn.Hur går jag för att få bort pricken, kanske behövs kameran lämmnas in på service? Bifogar en bild tagen mot vit bakgrund där pricken syns tydligt till höger i bilden. Tacksam för hjälp.
 

Bilagor

  • _7183136.jpg
    _7183136.jpg
    34.4 KB · Visningar: 540
Hama 5610 gummiblåsa

Visst, du har förmodligen marknadens absolut bästa dammreducering på din E-510, men det garanterar inte total frihet från pollen eller annat luftburet, som till slut kondenserar på sensorn. Använder du dessutom objektiv som inte är damm- och stänkskyddade, så har du inte heller minskat risken för damm på sensorn. Riktigt pyrt ligger du till, om du dessutom använder gamla gluggar, som kan vara riktiga damm-pumpar.

Nåja, riktigt så illa ser inte din sensor ut, var glad att du har en kamera med effektiv dammreduceringsteknik. Annars hade det förmodligen sett ännu värre ut.

Själv har jag bara blåst ren min gamla E-300 totalt tre gånger, och det inför något viktigare evenemang. För det ändamålet införskaffade jag följande verktyg: Hama 5610 gummiblåsa. Jag fick blåsa utav helv... för att få bort det som satt där, antingen var det ett kletigt pollenkorn som kondenserat fast, eller så var det statisk elektricitet som gjorde det svårare att få bort.

Se till att förvara Hama-bälgen dammfritt och mörkt, så att inte gummit börjar krackelera och skjuter ut en ström av smuts, när du ska använda den. Jag har aldrig hört talas om någon som behövt tillgripa våtmetoden för att rengöra en Olympus/Panasonic-sensor, ej heller för att lämna in kameran på service för rengöring av sensorn. Kanske sparar man en tusenlapp per år med en Olympus-kamera? Jag har haft en digital systemkamera i snart fyra år, i så fall har jag snart sparat in till ett E-420 hus.
 

Bilagor

  • hama5610.jpg
    hama5610.jpg
    14.2 KB · Visningar: 597
Hej Tore! Länge sen, allt bra?

Intressant inlägg om sensorrengöring, att Olympus har så fantastiskt bra system. Personligen tycker jag allt prat om damm på sensorn är lite överdrivet, jag har kört en Canon EOS 300D i 3,5 år, sådär 20000 exponeringar, och bara behövt göra rent kanske fem gånger, det har alltid räckt med att antingen blåsa med en sån där blåsa som man har att skölja öronen med, köpt på apoteket, givetvis ordentligt torr, eller att försiktigt peta bort dammet med ett tops.

Dammkornet som Mattias ser syns troligen tydligt med blotta ögat och går sannolikt att peta bort med en tops.

Men, rör inte sensorn om du inte vet vad du gör, självklart är det en risk med det.

Jag har nu en 400D sen ett drygt halvår, inte ett dammkorn vad jag sett, men så har den också automatisk rengöring. Jag gör ingen jämförelse av rengöringen mellan Canon och Olympus men jag blir nyfiken när du gör det. Du säger att Olympus 'förmodligen' har det absolut bästa systemet, har du någon källa till det? Var får du antagandet ifrån?

Jag förstår att du är nöjd med Olympus, med all rätt, det är bra kameror, men att rengöringen skulle spara dig 1000 kronor om året känns en aning överdrivet.
 
Hej Tomas!
Ändå var det bl.a. efter att ha sett dina och två andra kollegors bilder från tre olika Canon-modeller, som jag bestämde mig för att prova något annat märke när jag kikade på min första dSLR. Tidigare hade jag ju bara använt Canon-kompakterna S110, S230 och A80, den sistnämnda med lika fin bildkvalitet som från Canon G2/G3. Brus hade jag redan sett från de små 1/2.7" sensorerna och lärt mig hantera med externa verktyg. Optiken är det som håller mig kvar hos Olympus, fast ett par f/1.2 gluggar på en FF135 vore förstås något att drömma om.

CameraLabs är en oberoende site som brukar ta upp dammproblemet i sina kameratester. Så här skriver de nu senast: The E-520 also inherits the SSWF anti-dust system which remains the most effective of any we’ve tested. Fler referenser finner du i tråden nedan.

Om jag hade ett kamerahus i tiotusen kronorsklassen så skulle jag lämna in den för rengöring enligt våtmetoden om så vore nödvändigt, åtminstone under garantitiden. Jag har förståelse för att andra tycker de kan göra det själv, självklart sparar det en slant i så fall. Inget system är helt perfekt, därför tror jag att produkter såsom "Sensorscope" och "Visible Dust" kommer att ha ett berättigande, även om fabrikanterna gör vad de kan för att minska problemets uppkomst.

Ref:
 
Använde en blåsa som den på Sundvissons bild. Blåste några gånger och höll huset med "öppningen neråt så smutset kunde rammla ut. Det bör kanske sägas att jag fick hjälp av den loklala fotohandlaren.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.