Annons

Svart i sökaren...svart sudd på fotona

Produkter
(logga in för att koppla)

kittykitkat

Aktiv medlem
Lång historia kort..Fotade idag ,plötsligt vart det svart i sökaren ,kunde inte trycka ned avtryckaren.Bläddade igenom tagna foton ,på de 3 sista fanns det ett fett svart steck över halva bilden?
Provade med ett annat objektiv men problemet kvarstod...i den lilla displayen ovanpå står det "err"

Butiken som jag handlade kameran utav finns inte kvar,är det Nikon direkt som jag vänder mig till då?

Kameran är en D90,Någon som har en susning om vilket fel det kan vara ?
 
jaha..

var inne på camera shutter count för att kolla antalet exponeringar ,det var 126453 st.stod att det var 126% av "models expected shutter life".

Är det ekonomiskt försvarbart att byta slutare ,eller bör man kanske se sig om efter en ny kamera?
 
jaha..

var inne på camera shutter count för att kolla antalet exponeringar ,det var 126453 st.stod att det var 126% av "models expected shutter life".

Är det ekonomiskt försvarbart att byta slutare ,eller bör man kanske se sig om efter en ny kamera?
Nej. Det blir oftast billigare med en nyare begagnad kamera.
 
jaha..

var inne på camera shutter count för att kolla antalet exponeringar ,det var 126453 st.stod att det var 126% av "models expected shutter life".

Är det ekonomiskt försvarbart att byta slutare ,eller bör man kanske se sig om efter en ny kamera?

Det skall inte vara så farligt dyrt att byta slutare sägs det.
Ring Nikon och kolla med dem.
 
Det skall inte vara så farligt dyrt att byta slutare sägs det.
Ring Nikon och kolla med dem.

Men är det verkligen värt det på en D90? Om jag hade haft en D90 som har gått över 126000 exponeringar så hade jag definitivt funderat på att pensionera den för gott och skaffa en D7000 eller till och med en D7100 i stället.
 
garanterar inte Nikon 150000 exponeringar minst på D90?
Annars håller jag med föregående talare en D7000 eller D7100
är ett bättre alternativ
Ska själv uppgradera från D200/D90 till D7100 nästa månad
mvh
Peter
 
garanterar inte Nikon 150000 exponeringar minst på D90?
Annars håller jag med föregående talare en D7000 eller D7100
är ett bättre alternativ
Ska själv uppgradera från D200/D90 till D7100 nästa månad
mvh
Peter

Tror inte nån tillverkare garanterar nåt i det avseenden. Men de är konstruerade att klara upp till visst antal exponeringar.
Det jag menar att går den sönder innan antalet gått över efter garantitiden gått ut så finns ingen garanti kvar.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 
Hade liknande med min D80 Tog ur batteri över natten och laddade om det sen har kameran funkat, kan i alla fall vara värt att pröva, batteriet var ej urladdat men tricket funkade...


Lång historia kort..Fotade idag ,plötsligt vart det svart i sökaren ,kunde inte trycka ned avtryckaren.Bläddade igenom tagna foton ,på de 3 sista fanns det ett fett svart steck över halva bilden?
Provade med ett annat objektiv men problemet kvarstod...i den lilla displayen ovanpå står det "err"

Butiken som jag handlade kameran utav finns inte kvar,är det Nikon direkt som jag vänder mig till då?

Kameran är en D90,Någon som har en susning om vilket fel det kan vara ?
 
Tror inte nån tillverkare garanterar nåt i det avseenden. Men de är konstruerade att klara upp till visst antal exponeringar.
Det jag menar att går den sönder innan antalet gått över efter garantitiden gått ut så finns ingen garanti kvar.


Sent from my iPad using Tapatalk HD


Naturligtvis inte är det efter att garantitiden gått ut så gäller inga garantier längre
och ja jag skrev fel jag skulle skrivit konstruerade istället för garanterar men ordet kom inte fram då bara
mvh
Peter
 
Men eftersom att shutter count säger 126% av den förväntade livstiden så är det 100000 exp som gäller på d90.
 
Men är det verkligen värt det på en D90? Om jag hade haft en D90 som har gått över 126000 exponeringar så hade jag definitivt funderat på att pensionera den för gott och skaffa en D7000 eller till och med en D7100 i stället.

Det enda jag avsåg med mitt inlägg var att det inte är så dyrt med slutarbyte. Sen är det alltid upp till var och en att bedöma vad som är värt eller inte.
Lite som med gamla bilar...
 
Vad är dyrt? Vad kostar det?
Tänkte att byta på en ny kamera som idag kostar 20.000 kr för 3000 kr är nog billigt.

Att byta på en kamera som endast går att få tag på begagnat för 2000 kr är slutarbytet rätt dyrt.
 
Ja lite så tänker jag med.Min D90 har absolut tjänat mig väl..inte en grej har jag behövt åtgärda innan detta fatala "fel".

Blir nog till att byta kamerahus,även om jag skulle byta slutare på min D90 så har den ju ändå gjort sina "timmar".

Det var väl bara det att jag hade inga som helst planer på att uppgradera mig för stunden.
Är inte insatt i vad som har hänt inom Nikon de sista 2 åren,är det typ 7000 som vore aktuell då kanske?
 
Ja lite så tänker jag med.Min D90 har absolut tjänat mig väl..inte en grej har jag behövt åtgärda innan detta fatala "fel".

Blir nog till att byta kamerahus,även om jag skulle byta slutare på min D90 så har den ju ändå gjort sina "timmar".

Det var väl bara det att jag hade inga som helst planer på att uppgradera mig för stunden.
Är inte insatt i vad som har hänt inom Nikon de sista 2 åren,är det typ 7000 som vore aktuell då kanske?

Det beror ju på vad du vill ha. Sen lite också beroende på vad du har för optiker?
Ju högre upplösning desto mer krav på optiken.
 
Ser man inget i sökaren så är det inte slutaren som är paj, utan spegeln. Strecket på bilderna beror förmodligen på att spegeln fastnat i ett halvuppfällt läge och därför skymmer strålgången från objektiv till sensor, samtidigt som sökaren inte funkar alls.

Plocka av objektivet och se om du kan rucka lite på spegeln. Har du tur så hoppar den tillbaka i rätt läge och kameran kan användas igen.

Edit: Att byta slutare och/eller spegelmekanism känns som en dålig idé med tanke på att det lär kosta några tusenlappar. Då kan du lika gärna köpa en ny kamera (eller begagnad förstås).
 
Det beror ju på vad du vill ha. Sen lite också beroende på vad du har för optiker?
Ju högre upplösning desto mer krav på optiken.

Hon har en väldigt fin telezoom iaf.
Även om jag håller med att nyare kameror gärna vill ha finare objektiv för att pressa ur det bästa ur sensorn så bli ändå uppplösningen bättre på nyare kameror.
Dvs en kass objektiv gör sin finare på en nyare kamera än en äldre.

/stefan
 
Jag fotar mest med 70-200 mm 2.8 (sigma),nästa objektiv hade jag tänkt mig ett Nikkor 50 mm 1.8 som komplement/inomhusfoto.

Jag har tyckt om D90,har lärt mig massor med/av den.

Ser att D7000 har 39 punkter i fokussystemet ,det är betydligt fler än mina 11..
Men å andra sidan sett så har ju nya D7100 51 punkter..
 
Jag fotar mest med 70-200 mm 2.8 (sigma),nästa objektiv hade jag tänkt mig ett Nikkor 50 mm 1.8 som komplement/inomhusfoto.

Jag har tyckt om D90,har lärt mig massor med/av den.

Ser att D7000 har 39 punkter i fokussystemet ,det är betydligt fler än mina 11..
Men å andra sidan sett så har ju nya D7100 51 punkter..

Med Sigman och planer på en 50 1,8 Skulle jag titta på en beg D700 Du kommer få ett lyft!
 
ANNONS