Annons

Svart bakgrund samt ljussättning

Produkter
(logga in för att koppla)

emmyli

Medlem
Hej!
Vill gärna ha en svart bakgrund när jag tar porträtt foton har sett det på många barn/gravid foton och tycker det är snyggt är det någon som har tips på hur man ska gå tillväga hemma och hur man ska ljussätta på bästa sätt.

Hej!
Vill gärna ha en svart bakgrund när jag tar porträtt foton har sett det på många barn/gravid foton och tycker det är snyggt är det någon som har tips på hur man ska gå tillväga hemma och hur man ska ljussätta på bästa sätt.

För att få bakgrunden helt svart är det lättare om personen är en bit ifrån bakgrunden så att så lite ljus som möjligt spiller mot bakgrunden. För att ytterligare undvika ljusspill mot bakgrunden sätter man blixtarna mer från sidorna av än vanligt. Om man ändå får lite ljus på bakgrunden kan man sätta avskärmande skivor vid blixtarna som skuggar åt det hållet.

.. och ofta används bara en blixt, gärna lite från sidan så man får mycket skuggor på den andra, blir dessutom lättare att skärma av mot bakgrunden. Paraply eller softbox bör användas för att få lite mjukare skuggkanter.

Billigaste tyget tror jag är svart velourtyg från Jysk, det kostar under en hundring för 5 meter.

Hej!
Tack för snabbt svar, tyvärr ingår ingen extern blixt i min utrustning men kanske värt att fundera på. Bra tips med tyget!

Vad har du för ljus hemma som du tänkte ljussätta med?

Finns andra alternativ också. Fönsterljus kan bli väldigt fint som ljuskälla. Billiga arbetslampor ( 500w halogen ) finns på Clas Olsson. De kan man studsa i frigolitskivor tex för att få et mer tilltalande ljus på modllen. Blir ganska varmt och ger heler inte de tider man kunde önska. Kan ge en bra start och ett hum om ljussättning dock.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar