Annons

Svar på kritik

Produkter
(logga in för att koppla)

suomi

Ny medlem
Den här frågan har säkert ställts förr här på FS men varför har en del så fruktansvärt svårt att ta kritik. Jag har lämnat kommentarer på bilder och i en del fall så har jag föreslagit ändringar som enl min uppfattning skulle förbättra bilden.
En fotograf blev så upprörd att han föreslog att jag p.g.a. personliga problem skulle söka den öppna sjukvården. Det hör till saken att jag kommentrade flera bilder av samma fotograf men de bilder som jag hade positiva synpunkter på sades inget om, bara de som jag föreslog ändringar på.
Alla kan inte tycka lika och en del kan inte förstå att de inte är världens bästa fotografer.
Själv har jag inga bilder på FS p.g.a. att min scanner har lagt av och har just nu inte råd att köpa ny.
 
Kanske för att folk inte vill se sina dåliga sidor. Tror många vänder orden till direkt personliga, tar illa vid sig, utan att inse att det är bilden det är fel på. Smaken är ju som baken - alla kan ju faktiskt inte gilla samma bild!

Men det är trist. Själv skulle jag uppskatta om folk sågade mina bilder på ett konstruktivt sätt. Det är hårt, kanske tar man lite illa vid sig - men det är ju trots allt så man lär sig. O håller man inte med får man väl helt enkelt försöka argumentera för sig själv om varför man har rätt?

Så jag tycker att du ska fortsätta ge hård kritik - om inte annat till mig :)

(nu har jag ju inte läst vad du skrivit, o kan därmed egentligen inte ta någon sida i fallet)

Ha det - å våga utvecklas!!

// Mari
 
Det är iaf tur är du vågar ge kritik. Det är en bra egenskap. Sjäv tar jag gärna mot både possitiv och negativ kritik, om den är konstruktiv, vilket din verkar vara.

För att svara på din fråga så tror jag att många uppfattar bilden som en del utav sig själv eftersom de skapat den. När man då kritiserar bilden anser de då att man har kritiserat dem. Kanske en tolkning i judiska men framförallt marxistiska spår.
 
Det va inget trevligt svar du fick...

Det viktiga tycker jag är när man kommenterar en bild och ger förslag till förbättring, att man behöver ju inte ha "rätt" bara för att man kommer med konstruktiv kritik på en bild. För vem kan avgöra det? Vi alla betraktar ju bilder på olika sätt.
 
Din kritik är ju ovanligt kreativ och tydlig tycker jag, och då är den särskilt välkommen här på FS. Kör på, det behövs fler som du!
 
Jag läste sågningen av din kommentar och så här skulle jag göra:
Träffar jag på någon som inte klarar annat än medhårs strykningar så lägger jag det namnet på minnet och letar reda på andra som kanske är tacksammare över ett ärligt ord. Jag fortsätter inte att kommentera bilder av någon som uppenbarligen inte vill ha annat än beröm.
 
Håller med om att svaren inte är trevliga, tonen i diskussionerna är INTE bra. Men jag ser ett par andra saker som jag undrar över;

- Väldigt många av de bilder som du kommenterat hos den fotografen har denne inte lagt i en pool för hård kritik. Min uppfattning är att de hårda "sågningarna" (förlåt uttrycket) bara skall ske i den poolen som är inriktad på det. Kanske bör även du vara lite självkritisk på den punkten, Aver?

- Om man tittar på dina kommentarer hade du tidigare gett totalt 7-8 kommentarer under 4,5 månader i år. Från slutet av juni till mitten av juli ger du samma fotograf 28 kommentarer, varav hela 24 (!) stycken samma dag, 2006-07-01 (ok, vissa är "svar-på_svaret", men ändå). Och under hela denna tiden ingen kommentar till någon annan fotograf. Jag ställer mig lite frågande till detta, är det bara en tillfällighet? Om inte, vad beror det på?

/Arne

Edit:// Kollade på Avers profil för några minuter sedan...nu är han inte längre medlem???
 
Ja, det verkar vara farligt att vara inloggad över tolvslaget. Kanske ett FS-spöke som plockar bort oss en och en. Bästa att logga ut nu, tror jag.
 
svar på kritik

Jag tror att Aver Honkala bara tröttnade på fotosidan.Att han gav en massa kritik till samma fotograf tror jag beror på att han fick svar som upprörde honom.Den fotograf som Aver kritiserar både på ett positivt och kreativt sätt (inte negativt) gillar tydligen inte att det finns människor som tånker i andra banor än han själv.Om man tittar på Avers kommentarer så är de faktiskt riktigt professionella. Jag tror faktiskt att Aver är yrkesfotograf, vilket inte den fotograf som gett de giftiga kommentarerna om sjukvård är.
 
Summan av kardemumman är alltså att jag är dålig på att ”ta” kritik och jag ger giftiga kommentarer. Jag måste alltså läsa på bättre vad gäller FS’ regelverk. Jag måste inse att t ex en bilds budskap är något alldeles oväsentligt, att en kanonskarp bild egentligen är ” en grotig massa i oskarpa”, att det är fel att ta en bild vid vintersolståndet om man inte därefter justerar bort det tunga ljuset, att bilder som visar tåginteriörer saknar budskap, att ”pastischbilder” ska förstöras med blixt så att uppdragsgivaren inte vill ha bilden etc etc.

Efter diverse diskussioner så laddade Aver upp en bild och bad mej bedöma den. Det gjorde jag. Jag tyckte bilden var ganska bra. Den visade en grusgång som ledde till några trädgårdsmöbler utan folk. Jag satte en trea och skrev detta:
””
Kommentarer
Bildens budskap och känsla: Bilden tvingar betraktaren att fundera en del t ex över hur det ibland kan se ut här med fullt med folk… Kanske ser man resterna av en syrenberså…
Originalitet: ganska originell
Komposition, balans, uttryck: fin balans
Exponering, ljussättning, kontrast, skärpa: Mjukt ljus som förstärker den något ödsliga stämningen i bilden. Fin teckning och skärpa.
Teknisk kvalitet allmänt: Bra men bilden borde gjorts större.
””
När Aver läst min bildbedömning raderade han omedelbart sin bild.
Han kontaktade istället FS’ Adm för att de skulle vidta åtgärder mot mej. Aver tyckte att mitt förslag att han skulle behandla sin negativa attityd till bilder och bildbedömning genom att uppsöka den öppna sjukvården var kränkande. Det kan jag i och för sig förstå men jag kunde inte hitta något bättre förslag. F. ö. tycker jag att vissa av hans kommentarer är grovt kränkande. Men jag gjorde en avvikelse från FS’ regelverk genom att diskutera sådana saker i en bildbedömning. Det som skrivs i en bildbedömning ska handla om bilden och några diskussioner om annat ska ske t ex i särskild tråd.

Bildbedömning tycker jag ska göras i en positiv anda. Här finns ett intressant exempel på hur olika bildbedömnigar kan se ut:
http://www.fotosidan.se/pools/view/10/687284.htm

Artikeln ”Konsten att ge bildkommentarer” av Maria Mattiasson tycker jag har vissa poänger t ex detta:

” Konstruktiv kritik?
Oavsett din motivation till att ge bildkritik och avsett uttryck, så bör syftet med kritiken alltid vara konstruktivt. För att bildkommentaren ska kunna betraktas som konstruktiv gäller det att försöka hitta en balans mellan det som är positivt och det som jag skulle vilja se förändrat/förbättrat. Kommentaren får också gärna innehålla förslag om hur den förändringen/förbättringen kan göras, men det är egentligen inte ett krav.

Vill även visa en del av min gästbok som jag tycker talar sitt tydliga språk.
””
2006-07-18 11:00, Aver Honkala radera | svara här | svara i denne medlems gästbok
Har lagt upp en bild på FS, Harald!
Vad tycker du om den?
mvh AVER Honkala
Svar: Tyckte din bild var ganska bra, kommenterade den och satte betyget 3 för att plötsligt konstatera att din bild försvunnit från FS. Tyckte du inte om min bedömning…?
/Harald redigera radera


2006-06-09 21:43, Kjell Johansson radera | svara här | svara i denne medlems gästbok
Jag förstår inte varför du inte kan ta den kritik som Perti ger dej, Harald? Jag instämmer helt och hållet med honom när det gäller hans inställning till dina bilder. Han har bara gett sin egen personliga bedömning och det är ju inte så att alla kan tycka om alla bilder, eller hur?
Att du sen inte kan ta det utan bara blir arg betyder ju att du inte ska lägga bilder på fotosidan ty där kan man ibland träffa på fotografer som inte tycker som man själv.
Jag har inga bilder på Fotosidan p.g.a. att jag inte har några bilder som är tillräckligt bra att lägga ut på internet, jag är som du. Alltså inte tillräckligt skicklig fotograf för att visa mina bilder offentligt.
Svar: Hej Klell,
Jag har ögnat igenom det här ”ärendet” och jag tycker fortfarande att den återkoppling jag fått är mest mekaniskt fototeknisk och att bildernas budskap inte behandlats alls.
Du tycker alltså att jag inte har rätt att tycka så. Samtidigt skriver du ju att man kan stöta på fotografer som inte tycker som man själv. Frågan är vad det då är som är problemet? Är problemet att du tror att jag blivit arg över kommentarerna och att detta stör dej? Jag tycker faktiskt att folk som lämnar kommentarer ska orka följa regelverket!
Jag har även kollat de mail som kommentatorn sände privat till mej och de tål knappast dagsljus. Jag meddelade att om jag får ett enda mail till så kommer jag att offentliggöra hela rasket…

När det gäller övriga bildkommentarer som jag fått här på FS så tycker jag att de oftast varit konstruktiva eller väldigt konstruktiva. Kommentarer jag ger försöker jag ge i en konstruktiv och positiv anda förutom att de ska följa reglerna för bildbedömning. Det är klart att ser jag bilder från Marie Alvarsson så är det oftast svårt att hålla känslorna borta…

Fotosidan är till för alla! Att någons bilder skulle vara för dåliga för FS stämmer alltså inte. Jag föreslår att du försöker sätta dej in i syftet med FS och även studerar dess regelverk!

När det gäller de kommentarer jag fick så blev min bedömning, efter att jag fått de förolämpande privata mailen, att den personen inte i första hand var intresserad av fotografering. Målet var istället att försöka hävda sig själv genom att nedvärdera andra. Jag tycker att du ska fundera på om du också har något sådant som inre drivkraft. Att skriva så här:
”Jag har inga bilder på Fotosidan p.g.a. att jag inte har några bilder som är tillräckligt bra att lägga ut på internet, jag är som du.”
kan ju knappast tyda på att du agerar i en positiv anda utan du vill försöka förolämpa och skada andra människor!

Min målsättning med min fotografering är att försöka uppfylla kundens förväntningar.
Vad har du för mål?
/Harald redigera radera
””
Roade mej med att studera hur aktörerna i den här tråden bedömer bilder och jag utser Evalisen till klar segrare.
”Hon gör bedömningen i en positiv anda och med info om vad hon tycker är bra och vad som skulle kunna förbättras. Det är skrivet kortfattat, klart och träffsäkert och med värme!”
/Harald
 
Svar till Harald

Du tar tydligen väldigt illa upp när någon har något att säga om dina bilder som inte är till 100% JÄTTEBRA!! Har du försökt att genomföra förslagen du har fått av andra om dina bilder? Det KAN ju tänkas att bilderna får ett litet lyft.
Måste man förresten ha ett budskap med en bild?
Kan det inte bara räcka med att bilden är väldigt vacker? Många av dina bilder är väldigt vackra utan att jag ser något speciellt budskap.
mvh Kjell
 
Personligen skriver jag till 99% positiva omdömen. Väldigt få av dessa är konstruktiva, det blir mest av "Vacker bild"-typen.

Inte för att vara oärligt trevlig utan för att jag bara bemödar mig ägna tid att se foton jag ser som intressanta/vackra.

Har jag sett på en bild på ngn personlig sida är det för att bilden har tilldragit sig mitt intresse, bara det är positiv kritik anser jag.

Jag tittar ju ej på ointressanta/"ovackra" bilder om jag kan avstå ;-)

Om man genom kritik önskar bli en bättre fotograf så kan man förslagsvis läsa om foto, gå kurs el.dyl. Visst kan FS ge oss alla en del av konstruktiv kritik, men vi är för många medlemmar på dessa sidor (förstå mig rätt)

Med 70 000 medlemmar blir det många bilder att bedömma...

Man drunknar i mängden.

Själv har jag massor om komposition, ljus, photoshop mm mm att lära mig.

Mycket kan jag lära genom att endast titta på andras bilder. Inte alltid genom att få/ge kritik.

Mvh/Mattais
 
Kjell,
Som jag ser det så har alla bilder något sorts budskap. Detta kanske man märker tydligast om man tittar på gamla bilder. Ett fruset ögonblick som visar hur det var just där och då även om en fotografisk bild dessutom alltid är stiliserad. Det som är säkert är ändock att allt förändras med tiden…

För övrigt tycker jag att du kan behålla dina spekulationer om människor här på FS för dej själv. Försök istället att sätta dej in i grundidén med FS och försök följa dess regelverk! Jag försäkrar dej att, rätt använd, är FS en guldgruva för alla fotointresserade!
/Harald
 
Mattias,
Jag tycker din metod ser ut att fungera väldigt bra och ger en positiv anda. Det märks på det gensvar du får t ex på bilden Nyckelpiga efter regn”. Du sälja din synpunkter på ett väldigt ödmjukt sätt..
/Harald
 
Att ge kommentarer med ödmjukhet är inte alltid lätt. Att ta emot kommentarer med samma ödmjukhet verkar inte heller det vara så enkelt.
 
Harald,

Tack för dina synpunkter om min kritik!

Jag har/är medlem i flera föreningar och försöker att numera bemöta människor som jag själv önskar bli bemött.

Det har jag inte alltid gjort, tyvärr.

Oj, oj vad jag har strulat till det med andra människor ibland.

Som en godhjärtad klok man sa till mig; "Snackar och skriver man mycket så kommer det ibland ut en groda".

Inte ens jag är felfri ;-)

Men jag har blivit lugnare som person med åren.

Förhoppningsvis fortsätter det på det spåret för mig ;-)

Vad gäller kritik och det skrivna ordet så är det skrivna ordet ibland svårt att förmedla på exv FS.

Många medlemmar sitter på ett kontor och kollar bilder och skriver hastigt ur sig en kommentar utan att eg. tänka på att kommentaren kan misstolkas/feltolkas.

Jag tror personligen i o f s att det finns fotografer/medlemmar som provocerar genom att skriva spydiga kommentarer. Men varför de gör det har jag ingen aning om.

Nu är jag på fel spår på denna tråd, och bryter.

Mvh/Mattias
 
Svar till Harald

Citat:"För övrigt tycker jag att du kan behålla dina spekulationer om människor här på FS för dej själv".
Var det inte spekulation om en människas hälsotillstånd när du rekommenderade sjukvård?
Jag tycker att det var något av det grövsta påhopp jag sett här på FS.
mvh Kjell
 
Svar till Harald

Citat:"För övrigt tycker jag att du kan behålla dina spekulationer om människor här på FS för dej själv".
Var det inte spekulation om en människas hälsotillstånd när du rekommenderade sjukvård?
Jag tycker att det var något av det grövsta påhopp jag sett här på FS.
mvh Kjell
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.