Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svalbard

Produkter
(logga in för att koppla)

vbg_snake

Aktiv medlem
Hej, någon som har erfarenhet av Svalbard?

Jag undrar om man skall köpa tält/sovsäck innan man åker dit. Eller ta det på plats i Longyearbyen.

Har ni tältat där ute? Är det relativt billigt att köpa utrustning där?

/Martin

Isbjörnsfaran bör beaktas...Hyra av revolver plus larmutrustning kan vara bra att göra på plats innan utflykter på Spetsbergen genomförs. Kan tänka mig att det inte är den billiugaste platsen att handla på och om det är absolut behov av rätt utrustning köpa det innan ditresan.

Det är ett tag sedan jag var där. Såvida du inte bor där en viss minimitid (3 mån?) så att du får rätt att handla moms- och tullfritt på postorder, så lönar det sig inte att handla där uppe. För det första är det dyrt att frakta dit grejer för handlarna, för det andra så är det Norge.

Jag har tältat där, och skulle inte rekommendera dig att göra det utan att ha någon med dig som har erfarenhet att handskas med isbjörnsfaran. Alternativet är kanske om du själv har erfarenhet av älgstudsare och signalpistoler. Kolla med Sysselmannen!

Ah tack för inläggen. Jag har läst och hört att priserna på tält och sån utrustning skall vara mycket lägre än på fastlandet.

Jag undrar också hur man skall lägga upp en sån här trip på mellan 5-10 dagar. Det finns inte så mycket information att hämta. Och att ge sig ut med karta och kompass är väl ingen höjdare kanske.

Frågorna kvarstår om det blir vinter- eller sommarsemester. På sommarn har man alla fåglar vid fågelberg mm. På vintern har man stor chans på isbjörn, vita fjällrävar å annat.

Skall man planera dagsturer med guide? Ja, det e mycket man har att planera!

/Martin

På vintern är dagarna väldigt korta. Med det är klart, vintern på Spetsbergen stannar kvar till vårdagsjämnikngen och lite till.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar