Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svalbard, moms och tull?

Produkter
(logga in för att koppla)

sarious

Aktiv medlem
Jag känner en som är stationerad på svalbard och enligt sägnen är allt skattefritt däruppe, ex om jag skulle köpa en pryl på internet och skeppa den dit skulle man sliåppa moms!

Någon som vet hur det funkar, vad som gäller och vilka länder som man kan köpa ifrån!

Sutgen på en 30d =)

Vill säga att jag är inte kunnig på importregler från Svalbard direkt... Men Svalbard tillhör Norge så rimligtvis borde ju Norska regler gälla. men visst dom kanske har specialavtal eller vissa special regler... Men varför skulle dom ha det egentlign, befolkningen där är väl försvinnande liten?

Ring Tullverket och fråga, alt www.tullverket.se

Men varför köper du den inte i sverige?? spring in i en affär så får du ju en i handen.

Vill du vara ekonomisk och struntar i när du får en så kan du ju beställa från tex tyskland, duu kanske sparar någon krona...

Har du däremot så dåligt med deg att du måste köpa den för en viss peng och inte kan köpa i sverige föratt do msista kronorna fattas så tycker ajg du ska avstå helt från köp, eller kanske titta på en 350D. Inte mycket som skiljer dom åt och du får råd med lite optik också.

Lite tips och ideer bara... du avgör själv

Jo, det stämmer med momsfrihet på Svalbard. Det fungerade utmärkt för en person jag känner mycket väl att i våras (april 2006) få sin digitala system-Nikon levererad till Svalbard - och detta från en ytterst välkänd svensk fotohandel. Moms erlades ej.
Du skall dock vara medveten om att det inte är riktigt som i Sverige med leveranstider från postens sida. Paketen får följa med på flyget i mån av plats. Det är inga toklånga dröjsmål men kan tydligen ibland bli upp till två veckor efter det att man normalt hade förväntat sig försändelsen.
Us

Jag är ganska säker på att alla stora fotofirmor kan leverera momsfritt, och att de vet hur man gör.
Det händer ideligen att tex svenskar i FN-tjänst köper prylar på så sätt.
Har själv köpt grejor till Libanon från Sverige, på åttiotalet - jag kommer inte håg vem leverantören var. Men inga problem alls. Dock fick vi då leverans av Herkules, och campen räknades som svensk mark med eget postkontor.

Men: Bara för att du kan handla momsfritt så är inte det samma sak som att du slipper avgifter när du en vacker dag ska ta med sakerna in i Sverige!

Momsfritt på svalbard ja.

För den som är bosatt på Svalbard så är det såklart inget problem att sedan ta med saker som flyttgods när man flyttar. Det är ingen moms eller import på
privat flyttgods.. hehe ! Då hade få kunnat flytta över gränser hit och dit ! :)

Många som reser dit köper momsfria prylar där,, sover i tältet och den nya sovsäcken och reser så tillbaka när resan är över. Utan att betala tull.

Svalbard tillhör Norge (Norge har ansvaret att bevara Svalbard) men i handelssammanhang så
räknas det som utland. Norges stat har INTE lov att tjäna pengar på Svalbard (förutom vad gäller fisket!). Därav så får man inte skatta på sålda varor..

Däremot så är mat rättså dyrt där...

Många på Svalbard importerar mycket från hela världen,, momsfritt :)

Jag själv kommer att vara bosatt där om inte så länge. Blir spännande.. tänker också inhandla ett nytt kamerahus och ett objektiv under tiden där..

En del friluftsutrustning, vapen etc blir det också..

Som Svalbardværing/svalardian kan man få med sig ett papper (en blankett..) från sysselmannens kontor som man tar med vilken som helst handlare på fastlandet (iaf Norge). Detta papper fyller så handlaren på fastlandet ut och man får så momsutlägget tillbaka på Svalbard efter att sysselmannen eller hans betjänter har godkännt handeln. Men då måste man alltså vara bosatt där;)

Undrar om jag blir fastbite av svalbardsjukan för alltid ?? :) Hoppas nästan det... .... Men dock inte pga ngn momsfrihet !

MVH Niclas,

Senast ändrad:
Ska man vara riktigt noga är inte Svalbard norskt; däremot står det under norsk förvaltning och därigenom t.ex tullfriheten.

Nej inte norskt som en genuin del av staten. Men med det norska ansvaret och traktaten så har Norge huvudsaklig bestämmanderätt över ögruppen. Därför kallar man Svalbard Norskt. Bor man där så skriver man sig in i det norska folkregistret bla.
Men dstaten Norge får som sagt inte tjäna pengar på Svalbard, tex genom beskattning.

De som arbetar där betalar en helt speciell Svalbardskatt. Lägre än vanlig skatt,, eftersom man bla inte har äldreomsorg mm där.

Jag tror inte att det är så lätt som att skriva sig på Svalbard.. Blir fort dyra prylar om man skall resa dit för att hämta hem dem, hehe!

MVH Niclas,

Dessutom så är ju prylar billiga för Normänn i utgångläget. Folk tjänar lite mer antal kronor och de kostar färre..

Jag räknar med att en EOS 1DmIIn kostar ca 22000nok där.. utan moms alltså.

Jag avböjer mig alla hänvändelser vad gäller inköp av billiga prylar..;) Bara så att det är sagt!
Jag köper inte heller hem billig snus från Sverige hit till Norge:)!

MVH Niclas,

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar