Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sv färg

Produkter
(logga in för att koppla)

jdfoto

Medlem
Hej Jag undrar hur man får till när man kör bilden i S/V men en viss specifik punkt i färg,förslag någon? Tack på förhand...// Mvh Tobias

Hej Jag undrar hur man får till när man kör bilden i S/V men en viss specifik punkt i färg,förslag någon? Tack på förhand...// Mvh Tobias

Det finns massor av metoder... och de är inte svåra att finna med Google heller.

Men, exempelvis.

Kopiera lagret till ett nytt lager.
Konvertera det nya lagret till monokromt med den favoritmetod du har.
Skapa en lagermask.
Måla svart där konverteringen inte skall synas.

Ursäkta noobfråga, men vad är justeringslager och lagermask?

Då ska vi se om jag kan hosta ur mig en pedagogisk förklaring.
Ett justerngslager är att göra en justering i bilden som hamnar i ett eget lager. Fördelen är att du när som helst kan gå tillbaka och ändra dina värden samt även välja enkelt vart du vill ha effekten.
Justeringslager skapar man enklast genom att klicka på cirkelikonen i lagerfönstrets nederkant, den som hälften svart hälften vit. När du valt vilken effekt du vill ha hamnar den som ett nytt lager. I lagerfönstret ser du en vit ruta på ditt nya lager. Det är din lagermask, vit färg släpper genom effekten, svart blockerar, gråa toner släpper igenom mer eller mindre. Med lagermasken markerad kan du välja en svart pensel och enkelt måla bort en effekt där du inte vill ha den, en svartvit effekt i trådskaparens fall.

hoppas det inte blev för rörigt

Då ska vi se om jag kan hosta ur mig en pedagogisk förklaring.
Ett justerngslager är att göra en justering i bilden som hamnar i ett eget lager. Fördelen är att du när som helst kan gå tillbaka och ändra dina värden samt även välja enkelt vart du vill ha effekten.
Justeringslager skapar man enklast genom att klicka på cirkelikonen i lagerfönstrets nederkant, den som hälften svart hälften vit. När du valt vilken effekt du vill ha hamnar den som ett nytt lager. I lagerfönstret ser du en vit ruta på ditt nya lager. Det är din lagermask, vit färg släpper genom effekten, svart blockerar, gråa toner släpper igenom mer eller mindre. Med lagermasken markerad kan du välja en svart pensel och enkelt måla bort en effekt där du inte vill ha den, en svartvit effekt i trådskaparens fall.

hoppas det inte blev för rörigt

Tusen tusen tack. Har använt mig av funktionerna med inte vetat att det var så de kallades.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar